خسارات قطعی اینترنت چه مقدار بوده است؟

قطعی اینترنت

خسارات قطعی اینترنت چه مقدار بوده است؟

خسارات قطعی اینترنت چه مقدار بوده است؟ / تکلیف بسته های اینترنت مشترکین چه خواهد شد؟

یک هفته پیش با بی تدبیری مسئولین صدای اعتراض مردم شریف ایران درآمد اما در این بین، مسیر اعتراضات از سوی عده ای به سمت اغتشاش کشیده شد و این شروعی بود بر قطعی اینترنت کشور تا ساعاتی پیش…

اما خسارات مادی و معنوی که این قطعی اینترنت داشت شامل چه مواردی است؟ اصلا تکلیف بسته های خریداری شده توسط مشترکین از اپراتورها و ارائه دهندگان اینترنت چه می شود؟ این بین ضرری که به همین شرکتها وارد شد را چه کسی جبران مافات می کند؟

عدم به روز رسانی نرم افزارها و برنامه های کاربردی و عدم دسترسی کاربران به این برنامه ها، مردم را در پروژه ها، مصاحبه های بین المللی، مقالات، سرمایه گذاری ها و بسیاری از فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی که زندگیشان به آنها گره خورده بود دچار اختلال کرد.

بازار بورس و سرمایه و صرافی ها عملا در خواب فرو رفت و عمده سرمایه گذاران، خریداران و مشاوران علیرغم تبلیغات رسانه ملی دست نگه داشتند و تحلیلی نداشتند با توجه به اینکه به اطلاعات دسترسی کافی و لازم را نداشتند.

بسیاری از اعضای جامعه علمی کشور از شرکت در مصاحبه ها، کنفرانس ها و رویدادهای بین المللی بازماندند و یا اعتبار آنها لکه دار شد.

بسیاری از قطعه سازان و صنایع در این هفته مکاتبه بین المللی نداشتند و بعضا نزد طرف خارجی بدقول و بدنام شدند.

صنعت گردشگری ایران با توجه به سرمایه گذاری های کلان بخش خصوصی و دولتی خدشه دار شد چرا که برخی از آژانس های هوایی با اختلال رو به رو بودند و بسیاری از گردشگران خارجی و خانواده هایشان که به سختی با هم در ارتباط بودند از این وضعیت وحشت زده و متعجب شدند و احتمالا اگر نظر بعضی از آنها را در مورد ایران بپرسند بگویند همین یکبار برای هفت پشتشان بس است.

بازار کساد سینماها در این هفته ای که گذشت کم و بیش بی تاثیر از قطعی و ابهام در وضعیت اینترنت نبوده است. (عامل اصلی قطع اینرنت، یعنی اغتشاش یا نا امنی شاید در این بین بر کساد بازار سینماها سایه افکنده)

این ها شاید بخشی و خلاصه ای از خساراتی بود که بر پیکره اقتصاد و اعتبار ایران وارد شد صرف نظر از ضربه مهلکی که بر اعتماد و انگیزه جوانان و آینده سازان میهن وارد شد؛

برخی متخصصان فن آوری اطلاعات در جواب سخنان عجیب امام موقت جمعه تهران؛ آقای احمد خاتمی و دیگر دوست داران اینترنت داخلی و حامیان جستوجوگر ملی گفتند قابل توجهتان که سرور این جستجوگرهای به اصطلاح ملی بر همان گوگل سوار است که راهش را بستید (در واقع اگر این وضعیت مطلوب حضرات ادامه دار باشد، جستجوگرها به روز نمی شوند و نتایجی که از جست و جو ارائه می دهند، به مرور قدیمی می شدند! فرض کنید سال دیگر در مورد واقعه ای سرچ کنید که شش ماه بعد رخ داده است… چه خواهد شد؟)

این اقدامات، سیاست ها و سخنان مردم را رسما به واژه منافع ملی بدبین کرده! سپاس فراوان از شما که منافع ملی را همه جوره در بین ملت ایران بدنام کردید.

با توجه به ایرانی که سراغ داریم هیچ احدی پاسخگوی این خسارات نیست و پاسخ مسئولین هم دردی را دوا نمی کند؛ به قول معروف آب رفته به جوی باز نمیگردد باز…

اما آخرین خبرها از تیتر دوم خبر:

تکلیف بسته های اینترنت مشترکین چه خواهد شد؟

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در این خصوص گفت: به اپراتورها ابلاغ کرده‌ایم که مدت زمان قطعی اینترنت را به مدت اعتبار بسته‌ها اضافه کنند.

آذری جهرمی درباره خسارات وارده به شرکت‌های استارت‌آپی و امکان جبران آن گفت: برآوردهای تقریبی در سطح جامعه منعکس شده اما ما هنوز برآورد دقیقی نداریم. باید جلساتی با اتحادیه کسب و کارهای نوپا و نظام صنفی رایانه‌ای برگزار کنیم و برآوردهای دقیق استخراج شود. جبران خسارات شرکت‌ها با مصوبات دولت قابل پیگیری است اما مهم این است که بتوان نحوه برآورد خسارت را استخراج کرد.

روابط عمومی همراه اول در این ارتباط گفت: برنامه ای برای جبران این موضوع داریم  و قرار است بسته هدیه به مشترکان بدهیم،  ولی جزییات آن هنوز نهایی نشده است که با وصل ارتباطات و احتمالا تا فردا اطلاع رسانی خواهد شد.

براساس اطلاعات پایگاه خبری همدلی و همت، اپراتور ایرانسل نیز بنا دارد برای جبران وقفه ایجاد شده؛ تایم قطعی را به بسته های مشترکین خود اضافه کند ولی جزییات آن هنوز اعلام نشده است .

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران نیز با اشاره به قطعی ایجادشده در اینترنت بین الملل در کشور اعلام کرد مانده FUP (حجم مصرف منصفانه) مجاز مصرف‌نشده مشتریان در ماه جاری به ماه بعد انتقال می‌یابد و همچنین ۱۰ روز به مدت اعتبار قرارداد مشتریان اینترنت پرسرعت افزوده می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید که چقدر وعده‌های مسوولین در این ارتباط محقق خواهد شد و آیا گیگ هایی که حق مشتریان بود و قرار است به صورت هدیه برگردد، جبران مافات می‌کند؟

محمد رسولی – پایگاه خبری همدلی و همت

کانال تلگرامی پایگاه خبری همدلی و همت

خسارات قطعی اینترنت چه مقدار بوده است؟

محمد رسولی

فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی صنایع / نویسنده، تحلیلگر و فعال علمی،اجتماعی و سیاسی / برنامه ریز و مشاور صنعتی و زنجیره تامین

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *