اجلاس مالزی و نگاهی به حواشی آن

اجلاس مالزی و نگاهی به حواشی آن

روایت اردوغان از عدم شرکت پاکستان در مالزی / مالزی شرط عربستان و امارات را نپذیرفت

اجلاس سران کشور های اسلامی در مالزی با شرکت نمایندگان ۲۰ کشور از ۵۶ کشور اسلامی و حضور مقامات ارشد ایران، ترکیه، قطر و مالزی در کوالالامپور برگزار گردید و آخرین وقایع و رویدادهای جهان اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفتند؛ اما تحلیل حواشی این اجلاس، خالی از لطف نیست.

عمران خان نخست وزیر پاکستان از افرادی بود که در سازماندهی این نشست همکاری نمود اما چه شد که پاکستان از غائبین این نشست شد؟!

عربستان سعودی و امارات و بعضی از اعضای ائتلاف کذایی کشورهای اسلامی که رهبری آن با سعودی است، در سالهای اخیر اختلافات بنیادین سیاسی، عقیدتی و استراتژیک زیادی با ایران و کشورهای محور مقاومت داشتند و علیرغم همه شعارهای صلح آمیز مسئولین ایران، به رقیب و دشمن ایران تبدیل شده اند.

در پی این کینه ورزی ها، عربستان و امارات، شرط شرکت در اجلاس را عدم حضور ایران در این نشست اعلام کرده بودند که مالزی از پذیرفتن این شرط سرباز زد و اینگونه کشورهای مذکور، این نشست را تحریم کردند.

تهدید پاکستان و فشار بر کشورها

سران بسیاری از کشورهای اسلامی شرکت در این نشست را قبح ندانستند و تصمیم بر حضور در کنار برادران مسلمان خود داشتند و سعودی، این داعیه دار اسلام و مدعی رهبری جهان اسلام از هیچ گونه لابی گری و فشار دریغ نکرد و سعی بر لکه دار اعتبار این اجلاس نمود؛ از جمله این تلاش ها، تهدید شدید پاکستان (به گفته اردوغان) و اعلام بیانیه علیه نشست مذکور و ناکارآمد و اختلاف انگیز خواندن آن را می توان نام برد.

پاکستان هم با توجه به تهدید عربستان، مبنی بر خارج کردن اموال و سرمایه گذاری هایش در پاکستان و اخراج کارگران و اتباع پاکستانی مقیم عربستان در صورت شرکت در اجلاس، نفع خود را عدم حضور در این نشست دید.

گفته می شود عربستان این اجلاس را که بدون همکاری با سازمان همکاری اسلامی! برگزار شد، انزوای سیاسی خود قلمداد کرده؛ و شروع به مخالفت و تحریم آن نمود و کشورهای متحد عربستان نیز خشم خود را نسبت به آن ابراز کردند.

اعلام بیانیه سازمان همکاری اسلامی

سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه در انتقادی تند و آشکار به اجلاس کشورهای اسلامی در مالزی اعلام کرد که برپایی این نوع نشست‌ها موجب «تضعیف اسلام» می‌شود.

یوسف العثیمین، سیاستمدار عربستانی که دبیر کلی سازمان همکاری اسلامی را برعهده دارد در گفتگو با بخش عرب زبان شبکه اسکای نیوز گفت: «برپایی اجلاس و نشست‌هایی خارج از چارچوب سازمان همکاری اسلامی، به ویژه دراین برهه از زمان که جهان شاهد مناقشات متعدد است به نفع امت اسلامی نیست.»

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی بدون آنکه به صورت مستقیم نامی از مالزی ببرد در ادامه تاکید می‌کند: «این نوع نشست‌ها سبب تصعیف اسلام و مسلمانان می‌شود.»

دفتر نخست وزیر مالزی نیز، در واکنش به اظهارات و تحلیل ها مبتنی بر ایجاد بلوک جدید اسلامی، در بیانیه ای این فرضیه را رد کرد.

 

اما با همه این ها این پرسش مطرح است که آیا عربستان سعودی با این همه جنایت و دخالت در کشورهای مسلمان، خباثت و نگاه منفعت گرایانه در رابطه با دشمنان دیرینه کشورهای اسلامی، چگونه ادعای رهبری جهان اسلام را یدک می کشد؟

محمد رسولی؛ پایگاه خبری همدلی و همت

کانال تلگرام پایگاه خبری همدلی و همت

محمد رسولی

فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی صنایع / نویسنده، تحلیلگر و فعال علمی،اجتماعی و سیاسی / برنامه ریز و مشاور صنعتی و زنجیره تامین

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *