مراسم یادبود فروغ فرخزاد برگزار می‌شود

مراسم یادبود فروغ فرخزاد برگزار می‌شود

مراسم یادبود فروغ فرخزاد برگزار می‌شود

بزرگداشت فروغ فرخزاد، شاعر فقید ایرانی، همزمان با هفتاد و دومین زادروز وی در آرامگاه ظهیرالدوله برگزار می‌شود.

این مراسم به همت انجمن فروغ فرخزاد و با حضور جمعی از شاعران در ساعت ۱۵ روز جمعه ۱۵ دی ماه در آرامگاه ظهیرالدوله واقع در تهران، خیابان دربند. کوچه ظهیرالدوله برگزار می‌شود.

فروغ فرخزاد ۱۵ دی ماه ۱۳۱۳ در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. پدرش افسر ارتش بود که در کودتای رضاخان نقش داشت.

فروغ که از نوجوانی شعر می‌سرود و نقاشی می‌کرد، برای فرار از فضای بسته محیط خانوادگی بسیار زود با پرویز شاپور ازدواج کرد و بسیار زود نیز از وی جدا شد. ثمره‌ ازدواج آن‌ها «کامیار» نام گرفت.

در سال ۱۳۳۱ نخستین مجموعه شعر فروغ با نام «اسیر» و در سال ۱۳۳۵ دومین آن با عنوان «دیوار» منتشر شد. این شاعر در بیست و دو سالگی سومین مجموعه شعر را با نام «عصیان» به دست چاپ سپرد. در سال ۱۳۳۷ فروغ به سینما توجه کرد و در کار ساختن بسیاری از فیلم‌های مستند با «ابراهیم گلستان» همکاری کرد. در سال ۱۳۳۸ برای آموختن فن سینما به انگلستان رفت و فیلم «‌خانه سیاه است» ‌را از زندگی جذامیان در جذامخانه تبریز ‌ساخت.

او در سال ۱۳۴۲ در نمایشنامه «‌شش شخصیت در جستجوی نویسنده» بازی کرد. در زمستان همان سال فیلم «‌خانه سیاه است» جایزه اول فستیوال « اوبرهاوزن »‌را برد و همزمان مجموعه شعر «تولدی دیگر» منتشر ‌شد. فرخزاد در سال ۱۳۴۳ به آلمان و ایتالیا و فرانسه سفر کرد و سال بعد در دومین فستیوال سینمای مؤلف در «پزارو» شرکت جست.

فروغ فرخزاد دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۴۴ در پی تصادف اتومبیل‌اش جان باخت.

مهسا جمشیدی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *