حواشی سخنرانی در کنگره؛ از گزافه گویی علیه شهید سلیمانی تا مسخره‌بازی ترامپ و پلوسی

حواشی سخنرانی در کنگره؛ از گزافه گویی علیه شهید سلیمانی تا مسخره‌بازی ترامپ و پلوسی

حواشی سخنرانی در کنگره؛ از گزافه گویی علیه شهید سلیمانی تا مسخره‌بازی ترامپ و پلوسی

سومین «سخنرانی وضعیت کشور» در کنگره آمریکا با حواشی بسیار از جمله حرکات مضحک رئیس‌جمهور و رئیس مجلس نمایندگان برگزار شد و همچنین دونالد ترامپ در بخشی از این سخنرانی باز هم درباره شهادت سپهبد قاسم سلیمانی گزافه گویی کرد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت،بر اساس  گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور آمریکا صبح امروز چهارشنبه یک روز مانده به اعلام حکم دادگاه استیضاحش در سنای این کشور، در سخنرانی سالیانه در کنگره ضمن تاختن به دموکرات‌ها، از حمله تروریستی و غیرقانونی ۱۳ دی ماه این کشور در عراق و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی تمجید کرد.

سومین سخنرانی ترامپ در جلسه مشترک کنگره (مجلس سنا و نمایندگان) آمریکا با حواشی بسیاری ایراد شد؛ سخنرانی که از ابتدا تا انتهای آن همراه با حاشیه بود.

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از حضور پشت جایگاه سخنرانی، طبق عادت رایج این مراسم، یک کپی از متن سخنرانی خودش را به «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان داد اما او به رغم دست دراز کردن پلوسی، با او دست نداد.

این اقدام ترامپ در حالی انجام شده که طی ماه‌های اخیر روابط رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس مجلس نمایندگان به دلیل استیضاح ترامپ به شدت تیره شده است.

پلوسی جواب ترامپ در دست ندادن به او را در پایان سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا داد و برخلاف رسم رایج در جلسه «سخنرانی وضعیت کشور»، نام او را برای آغاز سخنرانی نیاورد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در یک اقدام جنجالی دیگر، به محض اتمام این سخنرانی و جلوی قانونگذاران کنگره و دوربین‌ها متن سخنرانی او را پاره کرد.

او حین سخنرانی رئیس‌جمهور این کشور در کنگره و زمانی که او به تعریف و تمجید از «دستاوردهای» دولتش مشغول بود، هم به ترامپ واکنش‌های منفی نشان می‌داد.

یکی دیگر از حواشی سخنرانی سالیانه ترامپ در کنگره، حضور «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خود خوانده ونزوئلا به عنوان «میهمان ویژه ترامپ» بود.

ترامپ در این بخش از سخنرانی خود، بعد از اتهام‌زنی به «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا و تمجید از مواضع غیرقانونی آمریکا در انجام انواع حمایت‌ها از گوایدو، او را «رئیس‌جمهور واقعی و مشروع ونزوئلا» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا بدون اشاره به تحریم‌ها و فشارهای گشترده این کشور علیه دولت قانونی ونزوئلا افزود: «همه آمریکایی‌ها در حمایت از مردم ونزوئلا در مبارزه‌شان برای آزادی متحد هستند».

این سخنان ترامپ با حمایت پلوسی و دموکرات‌ها مواجه شد و آنها هم در پشتیبانی از این اظهارات، از صندلی‌ها بلند شده و برای رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا دست زدند.

از جمله دیگر موارد جنجالی در سخنرانی ترامپ، تحریم این سخنرانی توسط چند تن از قانونگذاران دموکرات بود. «الکساندریا اوکازیو کورتز» نماینده نیویورک و «آیالا پرسلی» نماینده ماساچوست در مجلس نمایندگان این کشور در رد مواضع ترامپ در این مراسم حضور نبافتند.

ترامپ در بخشی از این سخنرانی، بار دیگر به لفاظی و گزافه‌گویی علیه ایران پرداخت.

رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی به حمله تروریستی و غیرقانونی بامداد ۱۳ دی ماه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد اشاره کرد؛ حمله‌ای که در نتیجه آن سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، «ابو مهدی المهندس» نائب رئیس سازمان «الحشد الشعبی» به همراه چند دیگر از همراهانشان به شهادت رسیدند.

ترامپ ضمن استفاده از الفاظ زننده علیه سپهبد شهید سلیمانی، او را «تروریست» و عامل کشته و زخمی شدن تعداد هزاران نظامی آمریکایی خواند.

سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره با واکنش‌های بسیاری مواجه شده و حتی رسانه‌های این کشور هم این سخنرانی را یک سخنرانی انتخاباتی» توصیف کرده‌اند.

به عنوان مثال، شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» در این باره نوشت: «این سخنرانی به سخنرانی در کارزار انتخاباتی شباهت داشت و رئیس‌جمهور به تعریف و تمجدی از کارنامه خود در ایجاد شغل پرداخت و همچنین به (مردم آمریکا) درباره درباره عواقب سیاست‌ها و خط مشی های دموکرات‌ها هشدار داد».

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *