راهکار چین برای مخرب‌ترین آفت بخش کشاورزی/ اعزام صد هزار اردک برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی

راهکار چین برای مخرب‌ترین آفت بخش کشاورزی/ اعزام صد هزار اردک برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی

راهکار چین برای مخرب‌ترین آفت بخش کشاورزی/ اعزام صد هزار اردک برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی

چین به تازگی اردک‌ها را به عنوان راهکار مقابله با ملخ‌های صحرایی مطرح کرده و صد هزار اردک را به همین منظور به کشور پاکستان ارسال کرده است.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از تایمز، چین به تازگی راهکاری برای آفت مخرب ملخ صحرایی پیدا کرده و آن را به کشورهایی که درگیر این آفت هستند، معرفی کرده است.

روز گذشته چین صد هزار اردک به پاکستان ارسال کرد با این امید که این اردک‌ها ملخ‌های صحرایی را که در پاکستان محصولات کشاورزی را می‌خورند، از بین ببرد.

گفته می‌شود ملخ‌های صحرایی غذایی بسیار لذیذ برای اردک‌ها هستند و این اردک‌ها می‌توانند گله‌های ملخ را بخورند و مانع از خسارت آن به محصولات کشاورزی شوند.

پاکستان اوایل این ماه به واسطه هجوم این ملخ‌ها به کشور هشدار ملی اعلام کرد. با این توضیح که هجوم ملخ‌ها در این کشور طی دو دهه گذشته بی‌سابقه بوده و امنیت غذایی این کشور را تهدید می‌کند.

در این میان برخی اساتید دانشگاه چین در باره اینکه آیا این اردک‌ها می‌توانند در منطقه‌ای مثل پاکستان در مبارزه با ملخ‌ها مؤثر واقع شود تشکیک ایجاد کردند.

آنها می‌گویند اردک‌ها مناسب آب و هوای مرطوب و شرایط باتلاقی هستند و این اردک‌ها در منطقه پاکستان که خشک است، جواب نخواهد داد.

ژانگ استاد دانشگاه چین همچنان تاکید کرده است که استفاده از مواد شیمایی و آفت کش‌های بیولوژیک با استفاده از هواپیما بهترین راهکار از بین بردن ملخ‌هاست.

به گزارش فارس، استفاده از اردک و غاز برای مقابله با برخی آفت‌ها در بخش کشاورزی رایج و مرسوم است. مثلا آفتی به نام “اوروبانش” دهه‌هاست خسارت بیش از ۹۰ درصدی به مزارع صیفی می‌زند. هیچ دارویی برای مبارزه با آن پیدا نشده است و دانشمندان توصیه می‌کنند که دو عدد غاز در یک هکتار می‌تواند این آفت را از بین ببرد.

آفت اوروبانش علف هرزی است که ریشه خود را به ریشه گیاه میزبان وصل می‌کند و از آن استفاده می‌کند. در حقیقت این یک سرطان گیاهی است. همین آفت همزمان لذیذترین غذا برای غاز محسوب می‌شود.

به طوری که با وجود این غذا غازها هیچ غذایی را به آن ترجیح نمی‌دهند و بدین ترتیب آفت‌ها خورده می‌شوند و از بین می‌رود.

ملخ صحرایی آفتی است که سال گذشته به کشور ما حمله کرد. امسال نیز از یکی دو هفته گذشته به مناطق جنوبی کشور حمله این آفت در بعضی نقاط گزارش شده است.

روز گذشته یکی از مسئولان منطقه خوزستان گفت حمله این بار ملخ‌ها به جنوب کشور سه برابر سال گذشته است.

ایران تجربه تلخی را از هجوم ملخ‌ها دارد که یکی دو بار کشور را به قطحی برده است. به طوری که در اشعار شاعران هم بازتابی از این حمله ملخ‌ها وجود دارد. سعدی این چنین سروده است:

نه در کوه سبزی نه در باغ شخ

ملخ بوستان خورده مردم ملخ

همچنین فائو ملخ صحرایی را به عنوان مخرب‌ترین آفت در بخش کشاورزی معرفی کرده است.

به کانال تلگرامی پایگاه خبری همدلی و همت بپیوندید.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *