نشیب و فرازهای سفر به عتبات در سال ۹۸/ هزینه ویزا را برداشتند، اما راه بسته شد!

نشیب و فرازهای سفر به عتبات در سال ۹۸/ هزینه ویزا را برداشتند، اما راه بسته شد!

نشیب و فرازهای سفر به عتبات در سال ۹۸/ هزینه ویزا را برداشتند، اما راه بسته شد!

در کنار اتفاقات خوب مانند حذف هزینه ویزا و‌ حضور چشمگیر ایرانیان در پیاده‌روی اربعین، سفر به عتبات در سال گذشته با روزهای سختی هم‌چون توقف این سفر معنوی و خالی شدن حرم‌ها از زائر نیز همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت ، سفر به عتبات از جمله وظایف سازمان حج و زیارت است که این سازمان نیز زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کند.

ویزای عراق برای ایرانیان رایگان شد

سال گذشته در حوزه عتبات شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بودیم به طوری که پس از سفر روحانی به عراق، با مذاکرات مسؤولان دو کشور ویزای عراق حذف شد و از ۲۰ فروردین‌ماه ویزای عراق برای زائران و مسافران رایگان شد که این خبر مسرت‌بخش موجب خوشحالی بسیاری از عاشقان حسینی شد.

البته به گفته مرتضی آقایی، مدیرکل وقت عتبات سازمان حج و زیارت، حذف هزینه ویزا به معنای برداشته شدن ویزا نیست، بلکه تمام زائران و مسافران باید برای سفر به عتبات ویزا بگیرند، اما هزینه‌ای بابت آن دریافت نمی‌شود. سال گذشته در حوزه عتبات شاهد فراز و‌ نشیب‌های زیادی بودیم؛ طوری که پس از سفر روحانی به عراق با مذاکرات مسؤولان ایران و عراق، در ایام‌ نوروز خبر حذف هزینه‌ ویزای عراق موجب خوشحالی بسیاری از عاشقان حسینی شد که با هماهنگی‌های انجام‌ شده از ۲۰ فروردین‌ماه ویزای عراق رایگان شد و‌ تمام زائران بدون پرداخت هزینه ویزا به عراق سفر کردند.

نوسانات ارزی موجب افزایش هزینه سفر به عتبات شد/ اعزام ۲۵۰ هزار نفر تا قبل از اربعین ۹۸

پس از آن با رایگان شدن ویزای عراق، سفر به عتبات نیز افزایش یافت، به طوری که نسبت به زمان مشابه سال گذشته تعداد کاروان‌ها حداقل ۱۰ درصد بیشتر شد که این افزایش تعداد زائران و کاروان‌ها در ایام مناسبتی بیش از سایر ایام بود.

روند افزایش تعداد زائران تا نیمه اول مهرماهبه‌خوبی پیش رفت تا جایی که به گفته مصطفی قاسمی، مدیرعامل شرکت شمسا تا قبل از اربعین ۹۹ تعداد زائران عتبات در سال ۹۸ بیش از ۲۵۰ هزار نفر بود.

این امر در حالی رخ داد که با وجود حذف هزینه ویزای عراق، هزینه سفر به عتبات چندان کاهش قابل توجهی نداشت که دلیل مهم این موضوع را می‌توان نوسانات ارزی و افزایش هزینه پروازها عنوان کرد.

حضور حدود ۴ میلیون ایرانی در حماسه اربعین حسینی

سال گذشته هم با مذاکرات مسؤولان دو کشور، ویزای عراق در ماه‌های محرم و صفر حذف شد. با توجه به حذف ویزای عراق، شاهد استقبال بی‌نظیر ایرانیان در پیاده‌روی اربعین بودیم؛ به طوری که به گفته حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین، حدود ۴ میلیون ایرانی در ایام اربعین ۹۸  به عتبات مشرف شدند.

در حالی که بسیاری از دشمنان اسلام درصدد تخریب این‌ حماسه عظیم بودند و با ایجاد ناامنی در عراق سعی داشتند مسلمانان را از حضور در حماسه اربعین منصرف کنند، اما عاشقان اهل بیت (ع) با حضور گسترده در این حماسه جهانی، بار دیگر پاسخ قاطعی به دشمنان اسلام دادند.

ناآرامی‌های عراق سفر به عتبات را متوقف کرد

پس از برگزاری مراسم اربعین، اعتراضات مردم عراق نسبت به بیکاری و همچنین وضعیت نابسامان اقتصادی در این کشور بالا گرفت و برخی از دشمنان اسلام سوار بر موج اعتراضات درصدد رسیدن به اهداف خود بودند.

با توجه به نبود امنیت و نامناسب بودن وضعیت عراق برای حضور زائران، سفر به عتبات پس از اربعین متوقف شد و با تلاش‌های مسؤولان و تقاضای زائران، سازمان حج و زیارت تصمیم گرفت سفرهای زیارتی به عتبات را تنها از طریق هوایی پیگیری کند.

با روند ایجاد شده سفر به عتبات به صورت زمینی متوقف شد و به گفته علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج‌ و زیارت سفر به عتبات تنها هوایی و آن‌هم به صورت محدود صورت گرفت.

برقراری سفر به عتبات به صورت هوایی/ سفر زمینی در انتظار موافقت شورای عالی امنیت ملی

 بر همین اساس، از اوایل آذرماه سفر به عتبات فقط به صورت هوایی انجام شد و بسیاری از زائران که برای این سفر معنوی به صورت زمینی نام‌نویسی کردند، بلاتکلیف بودند. با این وجود سازمان حج و زیارت که منتظر برقراری امنیت در عراق و از سرگیری سفر زمینی به عتبات بود، همچنان در روزهایی که سفر زمینی متوقف شده بود، از متقاضیان این سفر معنوی ثبت‌نام کرد که به گفته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت برقراری سفر زمینی به عتبات در گرو موافقت شورای امنیت ملی است و در صورت موافقت آن‌ها آمادگی برقراری این سفرها و اعزام کاروان‌ها وجود دارد.

در زمانی که تنها سفرهای هوایی به عتبات انجام می‌شد، با توجه به کاهش چشمگیر زائران حسینی، حرم‌ها بسیار خلوت و حتی در ساعاتی از شب و‌ سحرگاه خالی از زائر بود که مشاهده چنین تصاویری موجب ناراحتی عاشقان اهل بیت (ع) شد.

سفر زمینی به عتبات پس از ۴ ماه وقفه برقرار شد/ کرونا مسافر جهان شد!

با فراز و نشیب‌های مختلف سفر زمینی به عتبات پس از ۴ ماه وقفه از سر گرفته شد و به گفته محمد آزاد، سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت از ۲۶ بهمن‌ماه سفر به عتبات برقرار شد.

زائران متقاضی این سفر در دور جدید از ۲۶ بهمن‌ماه تا ۲۱ اسفندماه در کاروان‌های زمینی نام‌نویسی کردند، اما کمتر از یک هفته پس از برقراری سفر زمینی به عتبات، با شیوع ویروس کرونا، نه تنها سفر زمینی بلکه سفر هوایی به عتبات نیز متوقف شد و مرزهای ایران و عراق نیز بسته شدند.

پس از بسته شدن مرزها و توقف اعزام‌ها به عتبات، مسؤولان دو‌کشور درصدد برنامه‌ریزی و انجام مذاکرات برای راه حل مناسب و زمان برقراری سفرها بودند، چرا که در ایام ماه رجب و نوروز هر ساله جمعی از ایرانیان به عتبات مشرف می‌شدند اما با افزایش شیوع کرونا در منطقه، سازمان حج و زیارت طی اطلاعیه‌ای از توقف سفر به عتبات تا اطلاع ثانوی خبر داد.

این امر در حالی بود‌ که بیش از ۳۰ هزار نفر برای سفر نوروزی به عتبات پیش ثبت‌نام کرده بودند و قرار بود از ۲۴ اسفند تا پایان فروردین‌ماه ۲۰ هزار نفر به صورت زمینی و ۱۰ هزار نفر به صورت هوایی به عتبات مشرف شوند.

همچنین به منظور سهولت زائران، ویزای عراق برای زائران ایرانی از ۶ اسفندماه هم‌زمان با اول ماه رجب به مدت ۳ ماه رایگان شد و قرار بود ایرانیان از رجب تا پایان رمضان بدون اخذ ویزا به عراق سفر کنند که با شیوع کرونا علاوه بر لغو‌ این تصمیم، برنامه‌های زائران نیز تغییر کرد و مقرر شد بر اساس پیش‌بینی ستاد مبارزه با کرونا برای قطع زنجیره این ویروس منحوس همه در خانه بمانند. ویروس کرونا موجب شد تا تمام برنامه‌های مردم و مسؤولان برای سفر به عتبات در ماه‌ پرفضیلت رجب به هم ریخته و دیگر زائری امکان تشرف به این قطعه از بهشت را نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاریها، در نوروز سال گذشته روزانه حدود ۱۰۰ کاروان به عتبات مشرف شد، اما امسال به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا سفر به عتبات متوقف شده است. همچنین شهرهای عراق به ویژه نجف و کربلا در قرنطینه هستند و امکان تردد بین شهری حتی برای مردم عراق نیز وجود ندارد. البته حرم‌های مطهر ائمه اطهار (ع) در این شهرهای مقدس همچنان به روی زائران باز است و هر روز تمام بخش‌های حرم‌ها ضدعفونی می‌شود، اما تعداد زائران به شدت کاهش یافته است، چرا که تنها مردم بومی و مجاوران حرم‌ها امکان تشرف به حرم‌ ائمه اطهار (ع) را دارند.

به کانال تلگرامی پایگاه خبری همدلی و همت بپیوندید

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *