سیلی سخت سیل بر تن «جازموریان»/ لشکریان ۴۱ ثارالله در خط مقدم کمک‌رسانی

سیلی سخت سیل بر تن «جازموریان»/ لشکریان ۴۱ ثارالله در خط مقدم کمک‌رسانی

سیلی سخت سیل بر تن «جازموریان»/ لشکریان ۴۱ ثارالله در خط مقدم کمک‌رسانی

سیل سوم فروردین ماه در جنوب کرمان بیشترین و شدیدترین خسارت‌ها را به بخش جازموریان در شهرستان رودبار جنوب با مرکزیت شهر زهکلوت وارد کرد و دار و ندار خیلی از اهالی منطقه که شغلشان کشاورزی و دامپروری بود را با خود برد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت از کرمان، بارش‌های فروردین ماه به ویژه در روز سوم فرودین ماه موجب بروز سیل در برخی استان‌های جنوبی کشور از جمله جنوب کرمان شد که متاسفانه در این بین بخش جازموریان به مرکزیت شهر زهکلوت در شهرستان رودبار جنوب یکی از محرومترین نقاط کشور و استان متاثرتر از دیگر مناطق شد و علاوه بر آبگیری شهر و روستاهای اطرف، نابودی کشاورزی و دام ساکنان این مناطق که تنها راه درآمد آنها بود نیز دل مردم را به درد آورد.

از همان ساعات اولیه وقوع سیل جانشین فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان که از قبل به تمام شهرستان‌ها آمادگی داده شده بود در منطقه سیل‌زده جنوب کرمان حضور یافت و فرماندهی عملیات و کمک به مردم منطقه را بر عهده داشت.

 به دنبال آن دیگر قرارگاه‌های حاضر در منطقه از جمله لشکر ۴۱ ثارالله، قدس و … به همراه ماشین‌آلات و ابزار خود وارد منطقه شده و اقدام به بازگشایی محورهای مسدود شده و تخلیه و کنترل آب ورودی به شهر زهکلوت که تقریبا بیشتر شهر غرق در آب شده بود، کردند.

گروه‌های جهادی نیز که در طول ایام سال و عید نوروز در منطقه به محرومان خدمات‌رسانی می‌کردند عازم منطقه شدند تا با تمام توان به یاری مردم سیل‌زده بشتابند و در خیلی از روستاها و مناطق این گروه‌های جهادی بودند که زودتر از مسوولان به یاری مردم شتافتند و در حد توان به خدمات‌رسانی مشغول هستند.

حجم خسارات با توجه به اینکه منطقه محروم است بسیار بالاست به ویژه در روستاها که با تخریب کپرها و خانه‌های خشت و گلی برخی اهالی سرپناه خودشان را از دست دادند و نیازمند یاری فوری مسئولان و مردم هستند.

کسبه ای که دار و ندارشان زیر آب رفت

در مرکز شهر زهکلوت متاسفانه سیلاب به جان بازاریان افتاد در این شرایط اقتصادی و خیلی از مغازه‌ها زیر آب رفته و کالاها و اقلام حاضر در مغازه‌ها خسارت دیده است از سوپر مارکت‌ها گرفته تا دیگر کسبه و همه امروز و در سومین روز از وقوع سیل با فروکش کردن آب در حال تخلیه مغازه‌ها بودند.

یکی از کسبه که تعدادی بسته ضدعفونی نیز در گوشه مغازه‌اش به زیر آب رفته بود به خبرنگار فارس  گفت: این بسته‌ها را آماده کرده بودیم که با توجه به بیماری کرونا بین نیازمندان توزیع کنیم که متاسفانه در سیل زیر اب رفته است.

خانمی که صاحب یک مغازه خیاطی بود نیز می‌گفت: تمام مغازه و دارائی‌اش را آب برده از چرخ خیاطی‌ها تا پارچه‌های مردم، سرپرست خانواده هستم و تنها درآمدم همین بوده است.

یکی از صحنه‌های خیلی دردناک در روستاهای بخش جازموریان تلف شدن دام‌های زیاد مردم بود که سیل به آنها رحم نکرده بود. کپرهای مردم که با تمام دارائی اندکشان هم آنها را سیل با خود برده است.

عملیات مردم‌یاری توسط گردان‌های مهندسی لشکر ۴۱ ثارالله

عطا رئیسی معاون عملیات لشکر ۴۱ ثارالله کرمان به خبرنگار فارس گفت: گردان‌های مهندسی لشکر ۴۱ ثارالله عملیات مردم‌یاری را با گردان‌های پیاده و امام حسین (ع) دنبال و به مردم کمک می‌کننند.

وی گفت: در مرحله اول عملیات، گل و لای و آب را در خانه‌ها تخلیه می‌کنند و در مرحله دوم از ظرفیت گردان‌های بسیج پایه و لشکر استفاده کردیم و کمک‌هایی که بسیجیان و پاسداران تهیه کردند از فردا صبح بین مردم سیل‌زده زهکلوت توزیع می‌شود.

معاون عملیات لشکر ۴۱ ثارالله کرمان افزود: همچنین گردان مهندسی با تمام دستگاه‌های تخصصی راه‌های دسترسی روستاها را باز می‌کنند چرا که پل‌ها تخریب شده و از کنار این پل‌ها، راه‌ها را بازگشایی می‌کنند.

رئیسی با بیان اینکه ۶۰ روستا در شهرستان رودبار جنوب راه دسترسی آنها بسته شده بود، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مهندسی از همان صبح اول روز بعد از سیل نسبت به بازکردن محورها اقدام کردند و مشغول به کار هستند.

وی گفت: هم‌اکنون در محله نظمیه شهرستان کهنوج نیز که در کنار رودخانه بنا شده و با کوچکترین سیل مشکل پیدا می‌کند در حال خدمات رسانی هستیم و برخی منازل اوضاع مناسب ندارند.

معاون عملیات لشکر ۴۱ ثارالله کرمان خاطرنشان کرد: خسارت و شدت سیل در منطقه زهکلوت شهرستان رودبار بیشتر بوده و جاده‌ها تخریب و احشام مردم تلف شدند و و محصولات کشاورزی و دسترنج مردم منطقه به واسطه سیل نابود شده است.

راه‌اندازی آشپزخانه توسط جهادگران/دولت عملا پای کار بیاید

مسئول گروه جهادی فدائیان عدالت در منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با توجه به خسارت وارد شده به کشاورزی، دام‌ و خانه‌های مردم در زهکلوت، حجم کار زیاد است که باید دولت عملا پای کار بیاید و جهادی و انقلابی اقدام کند.

محمدرضا فراهانی در خصوص خدمات ارائه شده به سیل زدگان در شهر زهکلوت در جنوب کرمان اظهار داشت: سیل در شهرستان‌های جنوبی استان موجب بروز خسارت‌های فراوانی بخصوص شهرستان رودبارجنوب شد و اوج سیل در شهر زهکلوت بوده است.

مسئول گروه جهادی فدائیان عدالت با بیان اینکه طی روز گذشته و امروز آب معدنی و ۶ هزار قرص نان پخت و بین مردم توزیع شده است، عنوان کرد: در حال حاضر گروه جهادی یک آشپزخانه در مدرسه حجاب زهکلوت راه‌اندازی کرده و غذای گرم طبخ و توزیع می‌شود.

وی با اشاره به توزیع وسایل بهداشتی، شیرخشک، پوشک، مایع ظرفشویی و دستشویی بین مردم به صورت مستمر خاطرنشان کرد: گام بعدی و مهم در منطقه با توجه به خسارت وارد شده به کشاورزی و تلف شدن دام‌ها و خانه‌های مردم حجم کار زیاد است که مستلزم این است دولت عملا پای کار بیاید و جهادی و انقلابی اقدام کند.

فراهانی افزود: خیلی از خانه‌ها دچار آبگرفتگی شدند، کپرها نابود شدند و خیلی از خانه‌های خشت و گلی دچار خسارت شده و وسایل زندگی مردم را آب برده است که نیازمند یک اقدام جهادی است/فارس

به کانال تلگرامی پایگاه خبری همدلی و همت بپیوندید

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *