میمنت: «نون خ» روایتگر زندگی خوب انسانی است/ امثال کیوان در کردستان زیاد هستند

نون خ

میمنت: «نون خ» روایتگر زندگی خوب انسانی است/ امثال کیوان در کردستان زیاد هستند

میمنت: «نون خ» روایتگر زندگی خوب انسانی است/ امثال کیوان در کردستان زیاد هستند

بازیگر سریال «نون خ» گفت: زمانی که سعید آقاخانی پیشنهاد این نقش را به من داد برخی از ویژگی‌هایش را برایم تعریف کرد و من هم بدون اینکه فیلم‌نامه را بخوانم آن را قبول کردم.

 این شب ها سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی گوی سبقت را از سریال های دیگر شبکه ها ربوده است. قصه این سریال در منطقه کردنشین رخ می دهد و روایتی ساده و دل انگیز از مردم این خطه از جغرافیای کشور را به تصویر می کشد. فصل اول این سریال در نوروز سال گذشته از شبکه یک پخش شد و امسال شاهد فصل دو این سریال هستیم. 

«سیروس میمنت» نیز یکی از بازیگران اصلی «نون خ» به نویسندگی امیر وفایی است. میمنت در این سریال نقش کیوان پدر مهیار و یکی از اعضای اصلی روستا را به عهده دارد. از آنجایی که بازیگر نقش کیوان حرف های نگفتنی بسیاری درباره این نقش دوست داشتنی دارد با او گفت و گو کردیم.

** شما در فصل نخست این سریال هم حضور داشتید؟

– بله، من در فصل اول این سریال نیز حضور داشتم.

** اما نقش تان به اندازه ای که در فصل دو پررنگ است آنجا کلیدی نبود.

– نه با حرف شما موافق نیستم. به این دلیل که کلا این سریال در فصل ۲ به‌ نسبت فصل یک پر رنگ تر ظاهر شد.

** فکر می کنید دلیلش چه بوده؟

– خیلی موارد بوده مثل کارگردانی خوب کار و قاب بندی ها و رنگ و لعاب کار همه در موفقیت این پروژه سهیم بودند. همچنین به لحاظ فنی و کارگردانی و از لحاظ بصری هم اگر بخواهید توجه کنید تصاویر نشان می دهد که مردم تا به حال از این تصاویر بکر و ناب کمتر دیده اند. مخاطبان ما دیگر از کارهای بسته آپارتمانی خسته شده اند. سکانس هایی که یک یا دو بازیگر دارد و همه در یک فضای بسته دور هم می چرخند. از نظر متن و فیلم نامه «نون خ» موضوعی را مطرح می کند که سال‌های سال است فراموش شده و آن زندگی خوب انسانی است. چون انسان ها در جمع زندگی می کنند و آدم ها در جمع معنا پیدا می کنند و زندگی انفرادی برای آدم ها نیست.

در حال حاضر مسئله شهر نشینی و آپارتمان نشینی همه خوبی های انسان را از بین برده و هر فردی وقتی از سر کار به خانه بر می گردد وارد آپارتمانش می‌شود و دیگر از حتی همسایه خود نیز خبر نمی گیرد و علاوه بر آن خبری نیز از آشناها و فامیل هایش هم ندارد. حتی برخی ها وقتی وارد آپارتمان هایشان هم می شوند به اتاق هایشان رفته و در را می بندند و این قرنطینه که الان می گویند به نظر من از دیرباز مرسوم بوده و ما خودمان خبر نداشتیم، اما در سریال «نون‌ خ» عکس این قضیه را نشان دادیم و ما روستایی را می بینیم که همه با هم و در کنار هم زندگی می کنند و با وجود همه مشکلات و درگیری هایی که دارند و صبح تا شب با هم درگیرند اما شب سر یک سفره با هم غذا می خورند.

** این وحدتی که در سریال «نون خ» به تصویر کشیده شده است مختص مردم کرمانشاه و اصالتاً کردها است یا اینکه همه مردم شهرهای ایران چنین خصلتی را در خود دارند؟

– نه فقط کرمانشاه بلکه این وحدت مختص به همه مردم در همه شهرهای ایران است و زندگی ایرانی یعنی همین. یعنی با هم بودن. کشورهای دیگر نرفتم و نمی دانم که رسم و رسوم شان به چه شکل است اما زندگی ایرانی‌ها به همین شیوه بوده است. چه شمال ایران و جنوب ایران و هر جا و هر کجای ایران را نگاه کنید فرهنگ خاص خودشان را دارند که این فرهنگ در گویش، پوشش و … خلاصه می شود و این هم بستگی در همه اقوام ایرانی وجود دارد. حالا ما به بخش کُردی پرداختیم و امیدواریم افراد دیگری که صاحب نظر هستند در منطقه خودشان وارد کار شوند و برای منطقه خودشان کارهایی را بسازند.

** بخشی از سریال به اتحاد کردها برمی گردد. آیا کردهای ایران تا این اندازه وحدت و یک دلی دارند؟ و تا این اندازه هوای هم را دارند؟

-بله خصلت کردها همین است یعنی ممکن است به خاطر ظهور تکنولوژی در روستاها برخی مسائل تغییر کرده باشد اما این هم بستگی کردها هیچوقت تغییر نکرده و مردم با همیاری هم یک کار را انجام داده و پشت هم هستند و به یکدیگر خیلی اهمیت می دهند و در تمام مراسم هم شرکت می کنند چه شادی و چه غم و همیشه و در هر کاری در کنار هم هستند.

** پیشرفت تکنولوژی باعث دوری آدم ها از همدیگر شده آیا این موضوع در شهرستان ها هم صدق می کند؟

– بله صد در صد. الان متاسفانه برخی از روستاها هستند که کمابیش این چیزها را می بینند. زندگی مدرن این خاصیت ها را از بین می برد. برای مثال به همراه خانواده ام سال گذشته به روستای خودمان سفر کرده بودیم اهالی آن روستا برای اینکه به ما نشان دهند ما از شما عقب‌تر نیستیم سالادی را درست کرده بودند که ما در تهران کمتر دیده بودیم. در صورتی که نمی دانستند که ما عاشق سادگی روستا هستیم و فقط و فقط قضیه چشم و هم چشمی است.

 به نظرم این اشتباه است ،البته این موضوع نه در تمام روستاها بلکه در برخی روستاها در حال اپیدمی شدن است و حتی زندگی اشتباه شهری در روستاها رسوخ پیدا می‌کند و این خوب نیست. امیدوارم این رنگ و لعاب و هم گرایی و خاصیت هایی که در این سریال نشان داده شده و مردم نیز آنها را دوست داشتند نه تنها در روستا بلکه در شهرها هم برای همه یادآوری شود.

** این سریال چه ویژگی‌هایی داشت که بازی در آن را پذیرفتید؟

– قبل از اینکه فیلم نامه را بخوانم به خاطر دوستی که سالیان طولانی با هم داریم آقای آقاخانی ویژگی شخصیت کیوان را برایم تعریف کرد و من بدون خواندن متن ها پذیرفتم و نیازی به خواندن فیلم نامه نبود. چون به او اعتماد داشتم و زمانیکه سایر شخصیت ها را برایم تعریف کرد من عاشق کیوان شدم و مدام نگران بودم که حتما به خوبی بازیش کنم.

** شما در این سریال نقش «کیوان» را بازی می کنید. چقدر این شخصیت ما به ازای بیرونی داشت؟ با توجه به اینکه شما اصالتاً کرمانشاهی هستید چقدر شبیه به چنین شخصیتی را در اطرافتان دیده بودید؟

– نه اینکه بگویم شخصیت خود کیوان را دیده بودم اما برای شکل گیری این شخصیت کمی از خصیصه های آدم‌های پیرامون استفاده کردم. اما چنین شخصیت‌هایی در کردستان زیاد هستند. کیوان شخصیتی بسیار خاص داشت و خیلی هم خطرناک و لب مرزی بود. برای مثال شخصیتی خشن اما به ظاهر خشن و با قلبی مهربان که عاشق پیشه است و پس از سال ها زندگی مشترک هنوز هم عاشقانه همسرش را دوست دارد. خدا را شکر که توانستم چنین نقشی را با کمک سعیدآقاخانی دربیاورم و خوشبختانه تا الان بازخوردهای خوبی از سمت مردم دریافت کردیم. همچنین مردم کیوان را نیز دوست دارند و این باعث خوشحالی من است.

 ** نکته قابل توجهی که در این سریال دیده می شود استفاده حداکثری از بازیگرانی است که همگی اصالتا کرد هستند. به نظر شما این انتخاب ها باعث موفقیت سریال شده است؟

– نه، ما از همه استان های کرد نشین بازیگر داشتیم از سنندج، بیجار، مریوان، بانه بازیگر داشتیم که هر کدام در اداره تئاتر همان شهر هستند و سابقه کار دارند اما به این خوبی دیده نشده بودند و به این دلیل در نون خ خوب دیده شدند چراکه به خوبی این افراد کنار هم چیده شدند. کارگردانی ، میزانسن و انتخاب درست که همگی به سعید آقاخانی برمی گردد. اگر بازیگر سر جای خودش به درستی قرار بگیرد حتما دیده می شود.

** در بخش تکه کلام های کردها و اصطلاح هایی که در روزمره استفاده می کنند به گروه کارگردانی و بازیگران مشورت می دادید؟

– بله صددرصد. آقای آقاخانی حساسیت ویژه ای روی کار داشت و همیشه تاکید ویژه ای روی این داشت که ما نمی خواهیم تحت هر شرایطی خنده مردم را در بیاوریم و نمی خواهیم با هر چیزی شوخی کنیم و به هرچه متوسل نمی شویم تا مردم بخندند. اگر هم بچه ها پیشنهادی داشتند و می خواستند حرفی یا جمله ای به کار اضافه شود حتما در مشورت با آقاخانی و تنابنده مطرح می کردند و اگر این دو تائید می کردند از آن استفاده می کردند.

** چقدر خودتان به شخصیت کیوان که در فیلم نامه بود مواردی را اضافه کردید؟ و چقدر پرورشش دادید؟

– طبیعتا آنچه که نوشته شده  باید به اجرا دربیاید اما اجرا توسط کارگردان دستیارش و بازیگر صورت می گیرد. آنجا است که به اصطلاح چوب می خورد و حلاجی می شود.

** در یکی از قسمت ها به دلیل شیوع بیماری گفتند که همه مردها کچل کنند. شما واقعا موهایتان را از ته زدید؟

– بله  نه تنها من بلکه همه آنهایی که در سریال موهایشان را کچل کردند واقعا کچل کردند و مصنوعی نبود.

** با میل قلبی این کار را کردید؟

– کار سختی بود اما ارزش کار نیز در جای خود بالا بود چون ارزش کار بالاتر از موی آدم است.

** تکه کلام ها و الفاظی که کیوان از آنها استفاده می کند برای خودتان بود؟

– برخی کلمه ها مثل درود به شرفت و … برای خودم بود که البته پیشنهاد دادم و دوستان پذیرفتند‌.

** فضاهای فصل دو «نون خ » بیش از اینکه داخلی باشد، بیرونی است. با توجه به اینکه در فصل سرما تصویربرداری می کردید قطعا با کار سختی روبرو بودید؟

– کار بسیار سختی بود. سرمای کردستان معروف است به خصوص سال گذشته که سرمای شدیدی نسبت به سال قبلش داشتیم. برخی مواقع هم شب کار بودیم و چند شبی نیز تصاویر مربوط به باران مصنوعی روی نوک قله کوه را گرفتیم و شبی چند هزار لیتر آب در سرمای هوا روی سرمان خالی می شد. اما همین که بازخورد کار خوب شده و مردم سریال را دوست دارند خستگی را از تن مان بیرون کرده است.
خیلی خوب است که مردم هم این مسائل را بدانند چراکه عده ای فکر می کنند تولید یک سریال طنزی که عده ای بازیگر دورهم جمع شدند، بیشتر یک دورهمی دوستانه است و ما خوش گذرانی کردیم اما واقعا اینطور نیست. ما برای این کار سختی های زیادی را تحمل کردیم تا الان مردم مان از ماحصل کار لذت ببرند.

** شما که اصالتا کرمانشاهی هستید‌ و باید با سرمای آن منطقه عیاق باشید.

– من چند سالی است که از کرمانشاه به تهران آمدم و به همین خاطر سرمای آنجا برایم جدید بود.

** چه سالی به تهران آمدید؟

-جنگ که تمام شد به تهران آمدم و در تهران ازدواج کردم و همینجا ماندگار شدیم. البته قبل از ازدواج به خاطر شرایط کاریم به تهران آمدم.

** قرار است ادامه «نون خ »هم ساخته شود؟

– فعلا صحبتی نشده اما بستگی دارد به اینکه چه اتفاقی می افتد. قطعا پیش بینی می شود که درخواست ها برای ادامه تولید سریال زیاد باشد اما باید دید آقای آقاخانی قبول می کند یا نه.

** به خاطر شیوع کرونا حدود ۱۲ قسمت از سریال شما کم شد. این موضوع به کلیت سریال لطمه نزد؟

-دقیقا نمی دانم چند قسمت از سریال کم شده اما اگر کامل می شد حتما بهتر از اینی که هست می شد‌. به هرحال شرایطی بود که واقعا نمی شد کاری را تولید کرد. آقای آقاخانی تا جایی که امکانش بود ادامه دادند و آقای فرجی نیز همه امکانات را برای تولید فراهم کرد و اکیپ پزشکی سر صحنه آورد و مراقب همه چیز بود. جا دارد همینجا از آقای فرجی تشکر کنم که حواسشان به همه مسائل بود.

** نوع بیان نقدهایی که در نون خ دیده می شود به مراتب ظریف تر از سایر سریال ها است.

– آنچه در حوزه اختیارهایم هست این است که معتقدم شما می توانید درباره هرچیزی نقد بنویسید منتهی زبان نقد مهم است که به چه شکلی باشد مهم است که برخورنده نباشد. ما الان خیلی مسائل را نقد کردیم و پخش هم شده است. بستگی دارد این نقد چطور و به چه شکل بیان شود.

الهه ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *