ظریف به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت

ظریف به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت

ظریف به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت

وزیر امور خارجه امروز درباره خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و نقض‌های فاحش، مکرر و مستمر منشور ملل متحد به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه) در صفحه توئیترش از نامه امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خبر داد.

موسوی در این باره نوشت: محمدجواد ظریف امروز (چهارشنبه) طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد درباره خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و نقض‌های فاحش، مکرر و مستمر منشور ملل متحد به ویژه ماده ۲۵ که اعتبار و تمامیت سازمان ملل متحد و صلح و امنیت بین‌المللی را مورد تهدید قرار داده، نکات مهمی را یادآور شد.

این دومین نامه ظریف به گوترش طی ۲ ماه اخیر است.

 محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۲ اسفند ماه نیز در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن برای روسای سازمان‌های بین‌المللی و وزرای خارجه همه کشورها ارسال شد، بر ضرورت رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا تأکید کرده بود.

ظریف در آن نامه تاکید کرده بود که علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی و  پیش شرط‌های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممانعت از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.

 نامه کنونی در شرایطی نوشته شده که ۱۸ اردیبهشت ماه دومین سالگرد خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام بود و این روزها مایک پامپئو در تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. 

 ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که پیش از این چندین بار ضمن انتقاد از برجام از تصمیم خود برای خروج از این توافق خبر داده بود، این تصمیم را عملی و رسما خروج آمریکا از این توافق را اعلام و پس از آن در بازه‌های زمانی تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد.

محمدجواد ظریف امشب (جمعه) نیز با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرد. ظریف و بورل درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، برجام و مبارزه با شیوع ویروس کرونا در جهان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به کانال تلگرامی پایگاه خبری همدلی و همت بپیوندید

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *