سفیر پکن در تهران: چین از جوانان برجسته کشورهای مختلف برای تحصیل و مطالعه استقبال می‌کند

سفیر پکن در تهران: چین از جوانان برجسته کشورهای مختلف برای تحصیل و مطالعه استقبال می‌کند

سفیر پکن در تهران: چین از جوانان برجسته کشورهای مختلف برای تحصیل و مطالعه استقبال می‌کند

چانگ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین در تهران گفت که کشورش از جوانان برجسته کشورهای مختلف برای تحصیلات و مطالعات استقبال می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت، چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در تهران در یادداشتی نوشت: جناب آقای شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در تاریخ ۱۷ مه ۲۰۲۰ میلادی در نامه‌ای به دانشجویان پاکستانی در دانشگاه فناوری پکن پاسخ داد. جناب آقای شی در نامه خود نشان داد که بعد از شیوع ویروس کرونا دولت و دانشگاههای چین همواره به سلامت دانشجویان خارجی در چین توجهی خاص دارد و به آنها کمک می نمایند. جان انسانها با ارزشترین چیز است. دولت و ملت چین برای هموطنان خود و اتباع خارجی علاقه و اهمیتی یکسان قائل هستند. جناب آقای شی در نامه خود تاکید نمود که کشور چین از جوانان برجسته کشورهای مختلف برای تحصیل و مطالعات در چین استقبال می نماید. ایشان امیدوارند آگاهی جوانان در سراسر جهان درباره چین بیشتر شود و دست در دست در ارتقاء ارتباطات با همدلی جهت ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک تلاش نمایند.
در سالهای اخیر کشور چین جوانان برجسته از کشورهای مختلف را جذب می نماید. طبق آمار طرف چین تا اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۹۲,۱۸۵ دانشجوی خارجی از ۱۹۶ کشور و منطقه در چین تحصیل می نمایند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۰٫۶۲ درصد داشته است. از این تعداد دانشجویان ۵۹ در صد آسیایی، ۱۶٫۵۷ در صدآفریقایی، ۱۴٫۹۶ در صد اروپایی، ۷٫۲۶ در صد آمریکایی و ۱٫۲۷ در صد از اقیانوسیه می باشد. دانشجویان خارجی بیشتر در پکن، شانگهای، جیانگ سو، ژجیانگ و سایر استانها و شهرها تحصیل می نمایند.
موجب خرسندی است که می بینیم در سالهای اخیر با توسعه مشارکت جامع راهبردی چین و ایران، تبادلات و همکاریهای آموزش و پرورش دو کشور نیز تقویت گردیده است. تاکنون در حدود ۴۰۰ دانشجوی چینی و ۴۰۰ دانشجوی ایرانی در کشور متقابل درس می خوانند. تبادلات علوم دانشگاهها و بازدیدهای دانشجویان دو کشور به طور پیوسته انجام شده است. هشت دانشگاه معروف چین از جمله دانشگاه پکن، دانشگاه زبان خارجی پکن و غیره رشته یا کرسی زبان فارسی را افتتاح نموده اند و دانشگاه پکن، دانشگاه شمال غربی چین، دانشگاه استان یونان در مطالعات ایران شناسی سطح بالایی دارند. دانشگاه تهران و دانشگاه مازندران موسسه کنفوسیوس را تاسیس کردند. دانشگاه علامه طباطبایی مرکز تحقیقات چین را افتتاح نمود. پنج دانشگاه معروف ایران از جمله دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان و غیره رشته یا کرسی زبان چینی را افتتاح نموده اند.
همچنین جناب آقای شی در نامه خود تاکید نمودند که دولت و دانشگاههای چین همواره برای سلامت دانشجویان خارجی در چین اهمیت ویژه قائل است و به دانشجویان خارجی در چین کمک‌های همه جانبه را ارسال می نمایند. به عنوان مثال دولت و دانشگاههای استان هوبی در زمان شیوع ویروس کرونا به طور مرتب محل اقامت دانشجویان خارجی را ضد عفونی نموده و به آنها ماسک، دستکش، مواد گندزدا و سایر تجهیزات محافظ را به طور رایگان توزیع نمودند و خدمات سفارش غذا را ارائه دادند. همچین به موقع دانشجویان خارجی را از وضعیت ویروس کرونا مطلع نموده و اقدامات پیشگیرانه و خدمات پزشکی را ارائه دادند و یک خط تلفنی ۲۴ ساعته برای آنها تنظیم و در نظر گرفته که بتوانند دراسرع وقت به آنها کمک نمودند. استادان با هر یک از دانشجویان خارجی در ارتباط هستند و مشاوره روانشناسی را انجام داده، از وضعیت سلامت دانشجویان مطلع گردیده و مشکلات و مطالبات معقول را حل می نمایند. طرف چین همچنین به خروج ایرانیان از شهر ووهان به سمت ایران کمک نموده است.

طی دوران شیوع ویروس کرونا، دانشجویان ایرانی در چین از همه بخش های جامعه ایران از کمک به چین پشتیبانی نمودند و همراه با داوطلبان چینی گروه همیاری چین و ایران در برابر ویروس کرونا را تشکیل دادند و اقدامات و تجربیات چین علیه ویروس کرونا را معرفی نمودند. دانشجویان ایرانی در چین نقش مثبتی در همکاری  علیه ویروس کرونا میان دو کشور را داشتند.
با توسعه مستمر و پایدار چین، سطح تدریس و تحقیقات علمی دانشگاه های چین به تدریج بهبود یافته است. چین توانایی و تمایل به پذیرش دانشجویان خارجی بیشتری را دارد. دولت و دانشگاه های چین همواره با دانشجویان خارجی با ملاحظه و یکسان رفتار می‌نمایند.

جناب آقای شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در نامه خود از جوانان برجسته در سراسر جهان دعوت نمودند. ما صمیمانه از دانشجویان کشورهای مختلف از جمله ایران برای تحصیل و مطالعات در چین استقبال می نماییم و با افزایش سطح علوم و دانش ، سهم بیشتری در توسعه ایران و مشارکت جامع راهبردی بین چین و ایران و ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک ایفا نمایند.

به کانال تلگرامی پایگاه خبری همدلی و همت بپیوندید

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *