افشای نگرانی‌های اوپک از ریسک موج دوم کرونا

افشای نگرانی‌های اوپک از ریسک موج دوم کرونا

افشای نگرانی‌های اوپک از ریسک موج دوم کرونا

تحقیقات داخلی اوپک که توسط رویترز مشاهده شده است، نشان می دهد این گروه صادرکننده نفت نگران است موج دوم شیوع ویروس کرونا به احیای اقتصادی ضربه زده و باعث شود طرح کاهش بی سابقه تولیدش برای متوازن کردن بازار شکست بخورد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت، اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان که در قالب گروه اوپک پلاس توافق کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را از ماه مه به اجرا گذاشته اند، با اشاره به احیای تدریجی تقاضای جهانی برای نفت همزمان با گشایش اقتصادها از قرنطینه وضع شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، اعلام کرده اند قصد دارند از اوت محدودیت عرضه خود را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت پس از این که امسال ۹ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد، در سال میلادی آینده هفت میلیون بشکه در روز رشد کند. این گروه می خواهد تولیدش را در سال ۲۰۲۱ به میزان شش میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

اما تحقیقات داخلی اوپک که توسط رویترز مشاهده شده است، نشان می دهد که اگر موج دوم شیوع ویروس کرونا باعث وضع مجدد قرنطینه در سراسر جهان شود، اهداف مذکور به مخاطره خواهند افتاد.

چنین سناریویی تقاضا برای نفت را در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۱ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد و از همه مهمتر، باعث اشباع ذخایر نفت می شود که معیار اصلی اوپک برای بررسی کارآمدی کاهش تولید است.

در این تحقیق که برای نشست روز چهارشنبه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس آماده شده بود، آمده است: باید توجه داشت که در این سناریو، مجموع ذخایر نفت در سال ۲۰۲۰ به رکورد بی سابقه ۱.۲۱۸ میلیارد بشکه صعود خواهد کرد.

چنین آماری معادل نگه داشتن بیش از ۱۲ روز تولید جهانی نفت در ذخایر به دلیل تقاضای ضعیف است.

بر اساس گزارش رویترز، تحت چنین سناریویی، ذخایر نفت در سه ماهه سوم کاهش پیدا نخواهند کرد و در سه ماهه چهارم تنها اندکی کاهش پیدا می کند و حدود ۱۴۹ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله ذخایر در کشورهای صنعتی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) می ماند.

اوپک اعلام کرده که می خواهد ذخایر نفت را در میانگین پنج ساله یا پایینتر از آن نگه دارد. تحت سناریوی اولیه، پیش بینی شده است که ذخایر نفت در کشورهای عضو OECD تا پایان سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۰۴ میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله خواهد بود.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *