۳ روایت از شبی که کنکور سراسری به تعویق افتاد/ سازمان سنجش لو نرفتن سوالات کنکور را تضمین نکرد

۳ روایت از شبی که کنکور سراسری به تعویق افتاد/ سازمان سنجش لو نرفتن سوالات کنکور را تضمین نکرد

۳ روایت از شبی که کنکور سراسری به تعویق افتاد/ سازمان سنجش لو نرفتن سوالات کنکور را تضمین نکرد

 کنکور سراسری ۹۹ با یک میلیون و ۴۰۰ هزار داوطلب، دیشب با تصمیم مشترک وزرای بهداشت و علوم و نمایندگان مجلس به تعویق افتاد. ۳ روایت از شب اتخاذ این تصمیم سرنوشت ساز شنیده می شود.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت، دیشب وزیر بهداشت از پیشنهاد تعویق کنکور سراسری با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و وزیر علوم هم این پیشنهاد را پذیرفت. این تصمیم با نظر مشترک نمایندگان مجلس اتخاذ شده است.

کنکور سراسری ۹۹، یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ نفر داوطلب دارد و قرار بود در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و اول شهریورماه در سه هزار حوزه امتحانی برگزار شود. پیش از کنکور سراسری، ۲ کنکور دکترا و کارشناسی ارشد برگزار شده است.

*ماجرای تعویق کنکور سراسری از زبان وزیر بهداشت

دیشب سعید نمکی وزیر بهداشت در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز عصر مجدد با حضور  ریاست محترم کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس و تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و همچنین وزیر محترم علوم و رییس سازمان سنجش جلسه‌ای داشتیم. وزیر محترم علوم و رییس سازمان سنجش اعلام کردند که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست، مگر این دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند.

*موافقت روسای کمیسیون های آموزش و بهداشت مجلس با تعویق کنکور

وی افزود: در این جلسه اعلام کردم به عنوان وزیر بهداشت و متولی سلامت این کشور، قطعا سلامت فرزندانمان برای ما در اولویت است و از این پروتکل‌های سختگیرانه کوتاه نخواهم آمد که رییس محترم کمیسیون های آموزش و بهداشت نیز در این مورد  کاملا همراه و موافق بودند. به مسولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید. پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی کرونا مطرح شود.

*روایت وزیر علوم از ۲ دلیل تعویق کنکور سراسری ۹۹ 

غلامی به دلایل تعویق آزمون سراسری اشاره کرده و گفته: افزایش فاصله گذاری اجتماعی از یک متر و ۶۰ سانت به ۲ متر، یکی از دلایل اصلی تعویق کنکور سراسری است و سازمان سنجش برای اعمال این فاصله گذاری نیازمند وقت بیشتری است.

وزیر علوم، دلیل دیگر تعویق کنکور سراسری را باز کردن دفترچه های سوال کنکور ۹۹ در قرنطینه اعلام کرد و گفت: به دلیل افزایش حوزه های کنکور سراسری، دفترچه سؤالات باید در قرنطینه، باز و دوباره بر اساس حوزه های جدید بسته شود که سازمان سنجش در این فاصله، قادر به انجام چنین کاری نبود. سازمان سنجش برای این موضوع، حداقل وقتی را به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده است که ابتدا باید در این ستاد به تأیید برسد که فکر می کنم تا شنبه به طول انجامد.

*روایت رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از دلایل تعویق در برگزاری کنکور ٩٩

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم دلایل تعویق در برگزاری کنکور ٩٩، توضیح داد: طی چند روز گذشته پروتکل‌های بهداشتی تغییر کرد و وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط گذاشت. این در حالی بود که سازمان سنجش بسته بندی سوالات کنکور  را تمام کرده بود و در مرحله  ارسال آن به استان‌ها و شهرهای محل برگزاری کنکور  براساس پروتکل های کارشناسی ارشد بود.

وی گفت: اولین شرط وزارت بهداشت این بود که فاصله صندلی‌ها باید به دو متر افزایش یابد که امکان فراهم کردن فضای با این شرایط برای ما مقدور نبود. شرط دوم وزارت بهداشت این بود که در استان‌های گرمسیری سالن‌ها باید سطح اشغال ۲۰ درصدی داشته باشند، که این مورد نیز با توجه به ظرفیت مراکز برگزاری کنکور برای ما مقدور نبود.
خدایی افزود: در صورتی که می‌خواستیم موارد مورد نظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می افتاد که خط قرمز ما بود و آن این بود که حتی در صورت تامین فضای کافی و ایجاد فاصله دو متری بین داوطلبان باید سوالات کنکور به ۳۹۰ شهر ارسال می شد و در آنجا بر اساس فاصله گذاری جدید پلمب سوالات باز می شد و دفترچه‌ها مجددا مرتب می شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سوالات کنکور افزایش می یافت.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در این شرایط سازمان سنجش نمی تواند از معیارهای خود کوتاه بیاید. بنابراین درخواست کردیم یا پروتکل های کنکور سراسری هم مانند آزمون ارشد باشد. یا سازمان سنجش با شرایط جدید وزارت بهداشت نمی تواند کنکور را در موعد مقرر برگزار کند و این موضوع طی نامه ای به استحضار دکتر غلامی وزیر علوم نیز رسید و اعلام کردم که حفاظت آزمون و لو نرفتن سوالات را تضمین نمی‌کنم.

*برگزاری کنکور زمان سراسری به چه زمانی موکول شد؟

اگرچه وزارت علوم صحبتی از زمان جدید برگزاری کنکور سراسری نکرده اما وزیر بهداشت گفته که پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی کرونا مطرح شود.

بنابراین ستاد ملی کرونا درباره زمان جدید برگزاری کنکور سراسری ۹۹ تصمیم گیری خواهد کرد.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *