دلایل رشد نقدینگی

دلایل رشد نقدینگی

دلایل رشد نقدینگی

قبل شروع لازم است بگوییم رشد نقدینگی را الزاما مضر نمی دانیم و در صورتی که هم راستا با افزایش نقدینگی، تولید و عرضه کالا و خدمات و تقاضا نیز افزایش پیدا کنند و همان اندازه رونق ایجاد شود، این افزایش نقدینگی مفید خواهد بود اما این حالت، یک وضعیت تقریبا آرمانی است.

حال به سراغ دلایل رشد نقدینگی می رویم و نحوه به وجود آمدن نقدینگی در هر کدام را بررسی خواهیم کرد:

 

اول اینکه سیستم سپرده گذاری بانکی، خود خلق نقدینگی می کند و این می تواند مفید یا مضر باشد ( در صورتی که سپرده گذاری و پرداخت تسهیلات و… در جهت سوداگری از بازار سوق پیدا کند، مضر و در صورتی که به رونق تولید کمک کند مفید است و مانند روغن موتور، باعث چرخیدن چرخ صنعت و اقتصاد کشور می شود

دوم اینکه دولت ها برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی کمک گرفته و قرض می کنند( پول هایی که هیچ وقت به بانک مرکزی بازنمی گردند اما در صورت های مالی، جزو دارایی های این مجموعه محسوب می شوند. این پول قرض گرفته شده بخشی از کسری بودجه دولت را تامین می کند و در این وضعیت، میلیاردها تومان در کشور به گردش می افتد و بین پیمانکاران و کارمندان و خلاصه سطح جامعه به نحوی به گردش می افتد؛ در حالی که بانک مرکزی نیز در سیستم حسابداری خود، دارنده این پول است.

سوم اینکه بسیاری از بانک ها بر روی تولید و فعالیت های صنعتی و کشاورزی و… کمتر سرمایه گذاری کرده و به سوداگری می پردازند. (این می تواند به این دلیل باشد که شاید به دلایل تحریم، رویکردهای سیاسی و مدیریت ناکارآمد و دید کوتاه مدت دولت ها، سرمایه گذاری بر روی تولید از ریسک برخوردار شده باشد و منصفانه نیست که بانک ها را مقصر این موضوع بدانیم)

چهارم اینکه بانک ها، بویژه بانک های خصوصی به واسطه همین وضعیت و عدم سرمایه گذاری مولد، پس از مدتی با کمبود منابع مالی مواجه می شوند و مجبور به قرض گرفتن از بانک مرکزی خواهند شد که این علاوه بر خلق نقدینگی از طریق سوداگری که در مورد سوم به آن اشاره شد، باعث می شود مشابه مورد دوم خلق نقدینگی شود.

خب با این توضیحات در می یابیم که نقدینگی و شاید بهتر بگوییم پول های بدون پشتوانه ای که بخش عظیمی از آن به چرخیدن چرخ صنایع کشور (اعم از بخش های فنی مهندسی، عمرانی، کشاورزی، گردشگری و…) کمکی نمی کند بلکه باعث افزایش قیمت کالاها به دلیل افزایش نقدینگی گردد و ایجاد تورم نماید، در نتیجه این وضعیت منجر به کاهش ارزش پول ملی می گردد.

افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی موجب افزایش نرخ ارز و بالارفتن قیمت اقلامی مانند طلا و دارایی های مبادله ای خواهد شد که این افزایش خود نیز دلیل نقدینگی می شود چرا که بخشی از دارایی های بانک مرکزی، طلا و ارز و… می باشد و با بالا رفتن نرخ ارز، ارزش ریالی دارایی های بانک مرکزی افزایش می یابد.

پس، مسئله اصلی اقتصاد ایران، دلار یا یک جنس خاص نیست؛ مشکل، کاهش ارزش ریال در مقابل همه چیز است.

 

نویسنده و تحلیلگر: محمد رسولی

 

به پایگاه خبری همدلی و همت بپیوندید: https://t.me/hmtn_ir

محمد رسولی

فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی صنایع / نویسنده، تحلیلگر و فعال علمی،اجتماعی و سیاسی / برنامه ریز و مشاور صنعتی و زنجیره تامین

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *