علت خواب دیدن چیست؟

علت خواب دیدن چیست؟

رویاها ممکن است سرگرم کننده، دلهره آور و یا بسیار عجیب و غریب باشند. همه ما خواب میبینیم؛ حتی اگر آن را در روز بعد به خاطر نیاوریم. اما سوال اصلی اینجاست: چرا خواب میبینیم؟ و اصلاً تعبیر آنها چیست؟

به گزارش خبرگزاری همدلی و همت به نقل از وب ام دی، رویاها تصاویر و سناریوهایی هستند که ذهن، آن را حین خواب ایجاد می نماید. این پدیده ممکن است فرد را خوشحال، غمگین و یا هراسان گرداند و گاهی نیز کاملاً منطقی و واضح جلوه می کند. خواب دیدن میتواند در هر ساعتی از شب اتفاق بیافتد، ولی خواب های روشن و واضح را غالباً در مرحله حرکت سریع چشم یا همان رِم (REM) میتوان دید. در این مرحله، ذهن غالباً هوشیار و فعال میباشد. بسیاری از کارشناسان براین باورند که انسان در طول شب حداقل ۴ الی ۶ بار خواب می بیند.

رویای شفاف

به رویایی اطلاق می گردد که فرد خود میداند که خواب می بیند. در حقیقت، رویابینی آگاهانه یک حالت ذهنی مابین حرکت سریع چشم (REM) و بیداری می باشد.

برخی از رویابینان قادر هستند تا برروی خواب خود اثر گذارده یا حتی آن را تغییر دهند. هرچند، گاهی میتوان از آن به عنوان یک راه حل کاربردی و سودمند؛ به ویژه برای کسانی که کابوس می بینند، یاد کرد؛ ولی با این حال بسیاری از کارشناسان خواب معتقدند که بهتر است خواب رویه معمول خود را پیش گیرد.

 کابوس:

این پدیده که به خواب های آشفته نیز شناخته می شود، در میان هر دو گروه سنی کودکان و بزرگسالان وجود داشته و عمدتاً به خاطر دلایلی نظیر استرس، تنش و درگیری، مشکلات عاطفی، انواع آسیب ها ( روحی یا جسمی)، بیماری و مصرف برخی از داروها در فرد بروز می کند.

اگر یک کابوس را به کرات می بینید، شاید ضمیر ناخودآگاه تان سعی دارد تا شما را از مطلبی آگاه سازد، پس آن را جدی بگیرید. اگر علت این خوابهای آشفته را نمیدانید، به متخصص این حوزه مراجعه کنید زیرا آنها میتوانند راهکارهایی به شما ارائه نمایند.

فقط به خاطر داشته باشید که اینگونه خواب ها واقعی نمی باشند و دیدن آنها لزوماً بدین معنا نیست که در زندگی روزمره با این حوادث روبرو خواهید شد.

 چرا خواب می بینیم؟

نظریه های متعددی در این خصوص وجود دارد، اما هنوز هیچ پاسخ جامع و کاملی برای این سوال ارائه نشده است. برخی معتقدند که رویاها هدف و منظور خاصی را دنبال نمی کنند. در مقابل، عده دیگری براین باورند که آنها برای حفظ سلامت جسمی، روانی و عاطفی ما ضرورت دارند.

محققان در یک تحقیق علمی دست به بیدار کردن افراد در مرحله REM میزدند. این محققان متوجه شدند افرادی که قبل از دیدن خواب بیدار شدند، به اضطراب، تنش های بسیار، عدم تمرکز، افسردگی، آتاکسی ( ناهماهنگی در حرکات)، افزایش وزن و گرایش به توهم دچار شدند.

 

بسیاری از کارشناسان میگویند که دیدن رویا به حل مسائل و مشکلات زندگی روزمره کمک کرده و باعث تقویت حافظه و پردازش عواطف و احساسات می شود. اگر با ذهنی مغشوش به رختخواب بروید، ممکن است فردای آن روز، راهی برای رفع آن مشکل پیدا کرده و یا حداقل نسبت به آن مشکل حس بهتری داشته باشید.

برخی از رویاها ممکن است صرفاً زاییده ی فعالیتهای معمول ذهن باشند. در نتیجه، نباید زیاد به این گونه خواب ها اهمیت نشان داد.

خواب ها چه تعبیری دارند؟

روانشناس معروف اتریشی، زیگموند فروید میگوید که رویاها پنجره ایست به سوی ضمیر ناخودآگاه مان. همچنین، او معتقد است که خواب ها نمایانگر علایق ضمیر ناخودآگاه، افکار و انگیزه افراد میباشد.

بر اساس این نظریه، رویاها راهی برای برآورده شدن تمایلات و خواسته هایی هستند که در جامعه مورد پذیرش نمی باشند.

نظریه های متعددی نیز در خصوص تعبیر خواب وجود دارد. برخی از کارشناسان براین باورند که این پدیده هیچ ارتباطی با افکار و عواطف مان ندارند. آنها می افزایند که رویاها صرفاٌ سناریوهای عجیب و غریبی اند که با دنیای حقیقی در تضاد هستند.

عده ی دیگری از کارشناسان نیز معتقدند که خواب ها شاید بازتاب دهنده ی افکار، احساسات، دغدغه ها، تمایلات بیش از حد، نگرانی ها و ترس های فرد باشد. میتوان با تعبیر و تفسیر خواب ها به بینشی از زندگی خود دست یابیم.

اغلب با این مورد روبرو هستیم که افراد رویاهای مشابهی می بینند. به عنوان نمونه، در عالم رویا می بینند که کسی دارد آنها را تعقیب میکند و یا دارند از یک بلندی به پایین پرت میشوند. خوابهای از این دست شاید ناشی از اضطراب و ترس پنهان فرد باشد. کارشناسان میگویند که تعبیر خواب های هر فردی با فرد دیگر به کلی متفاوت است.

 

خبرنگار و مترجم: محمد حسین اسدی

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *