اولیانوف: هیچ اتفاق نظری برای فعال کردن اسنپ بک علیه ایران وجود ندارد

اولیانوف: هیچ اتفاق نظری برای فعال کردن اسنپ بک علیه ایران وجود ندارد

اولیانوف: هیچ اتفاق نظری برای فعال کردن اسنپ بک علیه ایران وجود ندارد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به عدم اتفاق نظر بر سر به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها توسط آمریکا علیه ایران، از این تصمیم آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین درباره اقدام آمریکا به فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها علیه ایران در صفحه توییترش نوشت: هیچ اتفاق نظری در شورای امنیت سازمان ملل بر سر تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها(اسپ بک)  وجود ندارد. اکثریت اعضای شورا، آمریکا را از مشارکت کنندگان برجام(توافق هسته ای) نمی دانند که بتواند روند مربوطه(روند فعال سازی مکانیسم بازگردانی تحریم ها) را آغاز کند. بنابراین رئیس شورا در موقعیتی نیست که بتواند اقدام بیشتری انجام دهد.
اولیانوف در پیام دیگری نوشت: دیدگاه شخصی: تاسف بار است که آمریکا تلاش کرد بدون استدلال و برخلاف عقل سلیم مکانیسم بازگردانی تحریم ها را فعال کند. هیچ همدردی ای وجود ندارد اما هیچ احساسی از روی بغض و کینه هم نیست.
اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که آمریکا پس از عدم تصویب پیش نویس قطعنامه ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه کرده بود، اکنون به دنبال استفاده از مکانیسم بازگردانی تحریم ها در توافق هسته ای برای بازگردانی تحریم های سازمان ملل علیه ایران است.
این در حالی است که حق استفاده از این مکانیسم تنها برای اعضای مشارکت کننده در برجام محفوظ است. آمریکا  دو سال پیش به مشارکت در توافق هسته ای پایان داد.

در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، روسیه و چین از رئیس شورای امنیت خواستند درباره نشست‌های دوجانبه‌ای که با اعضای شورای امنیت داشته است درباره نامه آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه اطلاع رسانی کند.

دیان دیجانی، سفیر اندونزی در سازمان ملل که رئیس شورای امنیت در این ماه است  در پاسخ به این سوال از جانب روسیه و چین اعلام کرد که در “جایگاهی نیست که بخواهد اقدام بیشتری درخصوص درخواست آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران انجام دهد چراکه میان ۱۵ عضو شورای امنیت اجماع وجود ندارد”.

کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل در پی سخنان دیان دیجانی، نماینده اندونزی در سازمان ملل که رئیس شورای امنیت در ماه اوت محسوب می‌شود، مدعی شد: بگذارید در این خصوص کاملا شفاف باشم. دولت ترامپ از ایستادن در جایگاهی که هم‌نشینان محدودی داشته هراسی ندارد. من تنها از این متاسفم که دیگر اعضای شورای امنیت راه خود را گم کرده‌اند و حال می‌بینند که هم‌نشین تروریست‌ها شده‌اند.

انا گیوگن، معاون نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این جلسه در خصوص  درخواست آمریکا مبنی بر کلید خوردن مکانیسم ماشه علیه ایران با اشاره به اینکه ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران موافق نبوده‌اند، گفت: ما باور داریم که در زمینه این درخواست نمی‌توان اقداماتی بیشتر را اتخاذ کرد.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *