ویروس نیوکاسل دوباره به جان پرندگان وحشی افتاد

ویروس نیوکاسل دوباره به جان پرندگان وحشی افتاد

رئیس گروه بیماری های حیات وحش درباره آخرین وضعیت تلفات پرندگان وحشی در برخی از شهرستان های کشور در اثر بیماری ویروس نیوکاسل توضیحاتی داد

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مسعودی رئیس گروه بیماری های حیات وحش درباره تلفات پرندگان وحشی در شهرستان جاسک دراستان هرمزگان در اثر بیماری ویروسی نیوکاسل اظهار کرد:پس از دریافت گزارشات مردمی در تاریخ ۲۸/۵/۹۹ توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاسک در خصوص تلفات پرندگان وحشی در تعدادی از روستا‌های شهرستان جاسک، گروهی متشکل از کارشناسان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی شهرستان مذکور منطقه را بازدید و مورد بررسی قرار دادند.

وی ادامه داد: تعداد پرندگان تلف شده که در حدود ۱۵۰ قطعه برآورد شده اند، بیشتر از نوع قمری و یاکریم بودند و تعداد کمتری نیز لاشه کبوتر چاهی در منطقه یافت شده بود که جهت تشخیص دقیق علت تلف شدن، از لاشه پرندگان توسط دامپزشکی استان نمونه برداری و آزمایشات سرولوژی صورت گرفت که نشان می‌دهد پرندگان تلف شده بیماری ویروسی نیوکاسل داشته اند.

مسعودی با بیان اینکه لاشه پرنده ها برای آزمایشات مولولی (PCR) نمونه‌های بافتی به مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است،گفت: منطقه بصورت کامل توسط محیط زیست شهرستان جاسک پایش و رصد شده و لاشه‌های پرندگان نیز برابر دستورالعمل جمع آوری و بصورت بهداشتی امحاء شده اند و مراقبت و پایش تداوم دارد.

وی با اشاره به اینکه در تابستان سال ۱۳۹۳ نیز تلفات مشابه درتعداد زیادی از گونه قمری در شهرستان جاسک (آبگیر نگربالا) مشاهده شده بود،افزود: در سال ۱۳۹۶ دربین گونه قمری در شهرستان پارسیان بیماری نیوکاسل رخ داده که علت آن‌ها توسط اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان بررسی و بر اساس آزمایشات سرولوژی و مولکولی در مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی، بیماری نیوکاسل کبوتری تشخیص داده شده است.

رییس گروه بیماری های حیات وحش تصریح کرد:همچنین در بهمن ۱۳۹۶ تلفات زیادی نیز در بین کبوتر‌های وحشی در شهرستان اسلام آباد غرب استان کرمانشاه مشاهده شد که گروه مشترک حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان موضوع را بررسی و توسط دامپزشکی استان بیماری نیوکاسل کبوتری تشخیص داده شده است.

در تابستان ۱۳۹۶ نیز در منطقه زرآباد شهرستان کنارک از توابع استان سیستان و بلوچستان نیز تلفات یاکریم در اثر نیوکاسل مشاهده شد.

وی افزود:در تمامی موارد با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان‌ها اقداماتی نظیر پایش و رصد مناطق درگیر با بیماری، جمع آوری و امحای بهداشتی لاشه‌های پرندگان با رعایت موازین بهداشتی، نمونه برداری و آزمایشات تشخیصی، بررسی وضعیت بیماری در بین طیور اهلی و واکسیناسیون طیور و سایر اقدامات پیشگیرانه بطور جدی برای پیشگیری و کنترل بیماری صورت گرفته

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *