آخرین یافته ها درباره عمر ویروس کرونا بر روی سطوح

آخرین یافته ها درباره عمر ویروس کرونا بر روی سطوح

محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری آخرین اطلاعات در زمینه مدت ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح را ارائه کردند؛ در این تحقیقات میانگین ماندگاری ۳تا ۵روز است.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از مشرق، دکتر کسری اصفهانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: تحقیقاتی روی ویروس کرونا درخصوص ماندگاری روی سطوح از منابع خارجی انجام دادیم که مشخص شد این ویروس چه مدت بر روی سطوح باقی می ماند.

اصفهانی با اشاره به نتایج درباره خریدهایی که انجام می شود و مدت ماندگاری ویروس روی آنها گفت: در کل باید خرید های خود را ۵ تا ۷ روز در انباری (در دمای معمول اتاق) بگذاریم تا ویروس های کرونا موجود در سطح آنها از بین برود و بعد آنها را استفاده کنیم.

وی گفت: زمان های مختلفی برای طول عمر این ویروس در منابع مختلف ذکر شده که در برخی موارد مثل طول عمر ویروس بر روی فلز مس، در همه منابع این زمان ۴ ساعت بوده ولی در برخی موارد این اعداد متفاوت بوده است.

وی افزود:دمای مورد بررسی در این آزمایش ها بین ۲۲ تا ۲۵ درجه بوده است. کمترین زمان گزارش شده در یک منبع علمی در ستون راست و بیشترین زمان گزارش شده زنده ماندن این ویروس بر روی یک سطح، در ستون چپ ارائه شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه زیست فناوری با بیان اینکه زمان های اشاره شده بر حسب تحقیق انجام شده، متفاوت است، بیان کرد: آنچه معلوم است این است که ویروس کرونا حداکثر ۷ روز بر روی سطوح در دمای معمول زنده می ماند؛ این به این معنی است که باید خریدهای غیر یخچالی را ۵ تا ۷ روز در انباری نگه داریم که در این صورت نیازی به ضدعفونی کردن آنها نیست.

اصفهانی خاطر نشان کرد: تعدادی از ویروس های کرونا موجود بر سطح خریدها، تا ۱۴ روز در دمای ۴ درجه (دمای یخچال) می تواند زنده بماند.

به گفته وی، این اطلاعات به این معنی نیست که قدرت بیماری زایی ویروس های باقی مانده بر روی سطوح حفظ شده باشد یا تعداد ویروس های باقیمانده برای بیمار کردن فرد کافی باشد.

وی گفت: ویروس موجود بر روی سطوح به طور همزمان از بین نمی‌روند بلکه تدریجا غیرفعال می‌شوند. بر اساس آخرین اطلاعات موجود، ریسک انتقال بیماری کووید -۱۹ از طریق سطوح پایین است و ویروس های موجود بر روی سطوح نهایتاً ۳- تا ۵ روز زنده می مانند.

وی گفت: با ۵ روز رها کردن سطوح آلوده، ویروسی که بتواند شما را بیمار کند، بر روی آن باقی نمی ماند که البته این شامل ماسک یا روپوش پزشکی اتاق آی سی یو بیماران کرونایی نمی شود.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *