چرا کودکان نیاز به بازی کردن دارند؟

چرا کودکان نیاز به بازی کردن دارند؟

چرا کودکان نیاز به بازی کردن دارند؟

اگر در دوران کودکی فعالیتی به نام «بازی کردن» نبود، چه اتفاقی می افتاد؟ مشخص شده است که بازی کردن برای رشد سالم ضرورت دارد. یک پژوهش نشان می‌دهد که بازی پرتحرک و خلاق در هر مرحله ای از رشد کودک مفید است.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از NIH news، دکتر استفان سوآمی، روانشناس موسسه سلامت یالات متحده آمریکا می گوید:«بازی کردن رفتاری است که به نظر هدف خاصی را دنبال نمی کند. این کار به ظاهر فقط یک تفریح می آید، اما در حقیقت فرد را برای رویارویی با دنیای پیچیده تری آماده می سازد».

شواهد نشان می دهد که این فعالیت می تواند به تقویت عملکرد ذهنی، افزایش تناسب اندام، ارتباط موثر و همکاری با دیگران کمک نماید.

این روانشناس افزود، تمام پستانداران اعم از موش ها با این پدیده درگیر می باشند. او تحقیق خود را بر روی گونه ای از میمون ها که با نام «رزوس» شناخته می شود، دنبال کرده است و همچنین درباره ی فواید بازی کردن مطالعاتی صورت داده است. در طی فرایند رشد، بازی های گروهی پر تحرک و پر جنب و جوش کمک می‌کند تا مغز این گونه از موجودات شکل بگیرد و بدین سبب، مغزشان بزرگتر میشود.

همچنین، مناطق مغزی ممکن است قوی تر شود. به علاوه، بازی کردن به میمون های کوچک این امکان را می دهد که خود را راحت تر با اجتماع خود که احتمال دارد بین ۳۰ تا ۲۰۰ میمون در سه یا چهار خانواده گسترده باشند، سازگار نمایند.

  سوآمی افزود که انسانها و میمون ها هر دو، در جهان اجتماعی پیچیده ایی زندگی می کنند. او گفت:«حین بازی، آن ها یاد می گیرند که اهل تعامل با یکدیگر بوده و با غریبه ها راحت تر کنار بیایند.

به علاوه، یاد میگیرند که موقرانه شکست بخورند، تا پیش از آن که کاری از کنترل نشان خارج شود، از آن دست بکشند و [ به طبع] مطیع قوانین باشند». این درسها آنها را برای زمانی که میخواهند تا مادر خود را ترک کنند، به کارشان می آید.

 شاید بازی کردن همین تاثیرات را نیز بر روی مغز انسان ها داشته باشد. بازی کردن فرد را برای یادگیری مهارت های مورد نیاز زندگی آماده می سازد. بازی به کودکان این امکان را به آنها میدهد تا بتوانند احساسات خود را کنترل کنند و خودشان تصمیم بگیرند. در ضمن، کودکان از طریق بازی کردن حس اعتماد به نفس، انگیزه و انعطاف پذیری را پیدا خواهند کرد.

لزوماً برای سرگرمی کودکان نیازی به خرید اسباب بازی های گران قیمت نیست. دکتر رابرت گالیکوف، متخصص زبان نوزادان در دانشگاه دلاویر آمریکا گفت:«پدر و مادرها، خود بیشترین عامل سرگرمی کودکانشان میباشند».

حرف زدن و بازی کردن در این سنین به منظور تقویت مهارت های گفتاری از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. این متخصص در ادامه افزود، آن دسته از کودکانی که با پدر و مادر خود صحبت می کنند، دایره واژگانی را فرا خواهند گرفت که بعدها نیز در محیط آموزشی مانند مدرسه به کارشان می آید. اجازه دهید که آنان صحبت کنند. اگر اجازه این کار را به کودکان ندهید، ممکن است این حس را به کل، در آنان خفه کنید.

بازی خلاق، بدنی و بدون ساختار باعث می شود تا کالری بسوزانند. کودکان در بازی آزاد، بازی را انتخاب می کنند، قوانین درست می کنند، استرس را کنترل می کنند یاد خواهند گرفت که چطور با دیگران کنار بیایند.

غالباً این نوع از بازی ها، با خیال پردازی همراه است. اگر کودکان می خواهند تا درباره ی آتش نشان شدن بدانند، قادر خواهند بود تا کاری را که آتش نشان ها انجام می دهند، تقلید و تصویر سازی نمایند. بازی آزاد به این کودکان کمک می نماید که اگر حادثه ترسناکی اتفاق افتاد، با فرو رفتن در نقش آتش نشانها، هیجانات خود را تخلیه کنند.

 این متخصص زبان نوزادان یادآور شد:«ورزشها نوعی بازی کردن به حساب می آیند اما این چیزی نیست که کودکان خود تعیین نمایند. این اهمیت دارد که ورزش در تمام زمینه ها اعم از انواع بازی ها ( فردی، اجتماعی و…) به کار گرفته شود. او در ادامه افزود:«این اهمیت دارد که آنان در این نوع بازی‌ها تصمیم گیرنده هستند». اگر مدام کسی به شما میگوید که چه کاری را انجام دهید و چه کاری را نه، آن وقت نمی توانید تصمیم گیری را یاد بگیرید.

 برخی از کارشناسان بر این باورند که این گونه بازی ها خطر آفرین است. طی دو دهه اخیر، کودکان به طور میانگین هفته ایی ۸ ساعت از بازی آزاد را از دست داده اند. رایانه ها و فناوری های جدید، کودکان را به خود مشغول ساخته و این امر خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر چاقی را افزایش داده است. خانواده ها باید محتوا های بازی های ویدیویی؛ به ویژه بازی های خشن و جنگی را کنترل کنند و میزان استفاده از آنها را برای کودکان محدود سازند.

یک گرایش همگانی نسبت به حذف زنگهای تفریح شکل گرفته است. متخصص رشد کودک، دکترهریش پاسک از دانشگاه تِمپِل گفت:«کودکان زیادی از استفاده از ساعات زنگ تفریح محروم می باشند». او در ادامه افزود:«فقدان ساعات تفریح پیامدهای جدی‌تری برای کودکانی که تمرکز بالایی دارند و پس از یکساعت تفریح از محیط مدرسه به خانه باز می گردند، دارد.»

 بسیاری از کودکان به ویژه افرادی که در مناطق کم درامد زندگی می کنند، به مکان بازی مناسب دسترسی ندارند. این باعث شده تا زنگ تفریح برای این افراد به عنوان یک موهبت به حساب آید. بسیاری از معلمان امروزه در واکنش به این تغییرات، اصرار دارند که کودکان پیش دبستانی و دبستانی دوره های منظمی از بازی آزاد و پرتحرک با هم سن و سالان خود داشته باشند. نوع یادگیری که در فضای بازی شکل می‌گیرد همیشه در کلاس درس امکان پذیر نیست. این مسئله بدین جهت که شمار دانش‌آموزان چاق در ایالات متحده رو به فزونی نهاده، اهمیت دارد. دویدن در محیط مدرسه این امکان را  به فرد می دهد تا وزن خود را به صورت سالم حفظ کند.

خبرنگار و مترجم: محمد حسین اسدی

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *