آیا فیلم «هایلایت» ارزش دیدن دارد؟

آیا فیلم «هایلایت» ارزش دیدن دارد؟

آیا فیلم «هایلایت» ارزش دیدن دارد؟

با این که سامان سالور و اصغر نعیمی تهیه کننده و کارگردان فیلم «هایلایت» در کارنامه هنری خود آثار قابل دفاعی دارند اما برای این فیلم تا کنون تنها دستاوردشان انتقاد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از ایرنا زندگی، فیلم «هایلایت» می‌تواند فیلمی عاشقانه باشد. فیلمی عاشقانه که درگیر ماجراهایی می‌شود و باید مشخص شود که خیانت وجود دارد یا نه و اینکه خیانت چه بر سر آدم‌ها می‌آورد. اصغر نعیمی «هایلات» را نوشته و کارگردانی کرده و ساسان سالور نیز تهیه کننده آن است.

داستان جنجالی، پرداخت ضعیف

 داستان فیلم هایلات داستانی جنجالی است که کمتر در سینمای ایران به این صراحت به آن پرداخته شده است؛ داستان خیانت. «کوروش و نسرین در تصادفی در جاده‌های شمالی کشور به کما رفته‌اند و همسران آنها لیلی و سعید از ارتباط بین همسرانشان با یکدیگر بی‌خبرند اما بعد از پیدا کردن تبلتی در بین وسایل این دو و مشاهده فیلم‌های درون این تبلت مشخص می‌شود که بین آن دو روابط دیگری شکل گرفته است.»

منتقدان به فیلم هایلات نقدهای بسیاری دارند. نقدهایی از شکل نگرفتن فیلمنامه تا نوشته شدن آن چه که در سینمای ایران قابل نمایش بر پرده سینما نیست و برای نشان دادن آنها ترفندهای هوشمندانه انتخاب نشده است و مخاطب را از روند فیلمد دور می‌کند. حتی برخی بر این باورند که داستان هنوز بر کاغذ شکل نگرفته است و نباید برای ساخت به جلوی دوربین می‌رفت.

به شخصیت‌پردازی‌های در فیلمنامه نیز ایراداتی وارد است. مردی که از خیانت همسرش بسیار شاکی است اما در عمل هیچ واکنشی ندارد و شخصیت این نقش در ذهن مخاطب شکل نمی‌گیرد که آیا انسانی بی‌عمل یا کنشگر است. از سویی در فیلمنامه شخصیت‌هایی تعریف شده است که تاثیری در داستان ندارند و بود و نبود آنها هیچ خللی به روند داستان وارد نمی‌کند.

پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری و جمشید هاشم‌پور بازیگران فیلم هایلایت هستند.

از سویی حمیدرضا علینژاد سرمایه‌گذار این فیلم پیشتر گفته بود: «ما از همان روز اول می دانستیم که این فیلم برای گیشه نیست از همین رو توقع چندانی هم نداریم. ما پذیرفته ایم که «هایلایت» یک بضاعتی دارد و به اندازه بضاعت خود عمل کرده برای مثال توانست بین ۹۶ فیلم به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کند. ما هیچ دوست دولتی نداشتیم تا بتوانیم لابی کنیم و این فیلم را به جشنواره بیاوریم به همین دلیل این اتفاق حداقل برای من که اولین کار سینمایی‌ام را شروع کرده‌ام، قدم خوبی بوده است.»

آیا هایلات کار ضعیف نعیمی و سالور است؟

اصغر نعیمی نویسنده و کارگردانی است که ابتدا فعالیت مطبوعاتی داشت و به عنوان نویسنده و منتقد در نشریات مختلف مطلب می‌نوشت. او در عرصه سینماف فعالیت خود را به عنوان برنامه‌ریز و دستیار کارگردان با فیلمسازانی نظیر کیانوش عیاری و فریدون جیرانی شروع کرد.

او کارگردان فیلم‌های خط استوا، هایلایت، سایه‌های موازی، سلام بر عشق، بی وفا است و آپاچی، هایلایت، آس و پاس، مستانه و زندگی خصوصی را نویسندگی کرده است. فیلم زندگی خصوصی که روایت فردی به نام ابراهیم است که در ابتدا فردی تندرو بوده و پس از اخراج از مقام‌های دولتی خود به عنوان اپوزیسیون در روزنامه‌اش آغاز به انتشار مطالب جنجالی می‌کند؛ و شیوه زندگی اش به‌طور کامل عوض می‌گردد، یکی از نوشته‌های موفق نعیمی است. نعیمی پس از قتل میترا استاد، گفته بود که داستان فیلم زندگی خصوصی، پس از ۸ سال، دیروز به شکلی واقعی به اکران درآمده است.

از طرفی سامان سالور تهیه کننده و تدوینگر فیلم هایلات است. کارگردانی جوان که آثار قابل توجهی را هم چون سه کام حبس، تمشک، سیزده ۵۹، آمین خواهیم گفت، ترانه تنهایی تهران، چند کیلو خرما برای مراسم تدفین و ساکنین سرزمین سکوت را در کارنامه خود دارد. سالور توانست با او با فیلم ترانه تنهایی تهران به‌ عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش ۱۵ روز با کارگردانان به جشنواره فیلم کن ۲۰۰۸ راه پیدا کند.

با این که سالور و نعیمی در کارنامه هنری خود آثار قابل دفاعی دارند اما با فیلم هایلات تنها دستاوردشان تاکنون انتقاد بوده است.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *