برندگان نوبل پزشکی ۲۰۲۰ معرفی شدند

برندگان نوبل پزشکی ۲۰۲۰ معرفی شدند

برندگان نوبل پزشکی ۲۰۲۰ معرفی شدند.

جایزه نوبل پزشکی امسال، به «هاروی جی آلتر» ، «مایکل هوتون» و «چارلز رایس» برای کشف ویروس هپاتیت سی اهدا شد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از ایسنا، اهدای این جایزه، به پاس پژوهش‌های آنها در زمینه کشف ویروس هپاتیت C صورت گرفت. یافته‌های این دانشمندان در مبارزه با هپاتیتی که از خون منتقل می‌شود و یک مشکل بزرگ برای بهداشت جهانی به شمار می‌رود، نقش موثری دارد.

هپاتیت C، به بروز سیروز و سرطان کبد در مردم ساکن سراسر جهان منجر می‌شود. بررسی‌های این دانشمندان در مقابله با این بیماری، سهم تعیین کننده‌ای داشته است زیرا یافته‌های پژوهشی آنها، به شناسایی ویروس هپاتیت C ختم شد.

کشف ویروس هپاتیت C توانست دلیل بروز نوع حاد هپاتیت را نشان دهد و به ارائه آزمایش‌های خون و داروهای جدیدی ختم شود که جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهند.

شناسایی این ویروس، از اولویت بالایی برخوردار بود. اگرچه دانشمندان همه روش‌های شکار ویروس را به کار گرفتند اما به دلیل فرار ویروس از ایزوله شدن، بررسی آن بیش از یک دهه زمان برد. هوتون تصمیم گرفت به ایزوله کردن توالی ژنتیکی ویروس بپردازد. به همین دلیل به اتفاق همکارانش، مجموعه‌ای شامل بخش‌هایی از DNA را گردآوری کردند که از خون یک شامپانزه مبتلا به هپاتیت به دست آمده بود. بیشتر این نمونه‌ها، از ژنوم شامپانزه به دست آمده بودند اما نظر پژوهشگران این بود که ممکن است برخی از آنها به یک ویروس ناشناخته تعلق داشته باشند.

پژوهش‌های بیشتر، حضور یک ویروس جدید را نشان داد که هپاتیت C نام گرفت. حضور پادتن‌ها در خون بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن، ویروس را به عنوان یک عامل گمشده تایید کرد. کشف این ویروس، بخش گمشده و مهم پازل پژوهشی دانشمندان بود.

سوالی که برای دانشمندان پیش آمد، این بود که آیا این ویروس جدید می‌تواند به تنهایی، عامل هپاتیت باشد یا خیر. آنها برای پاسخ به سوال خود باید به بررسی این موضوع می‌پرداختند که آیا ویروس می‌تواند تکثیر شود و عامل بیماری باشد. چارلز رایس و گروهش در پژوهش‌های خود، به ناحیه‌ای در ژنوم ویروس هپاتیت C برخوردند که پیش از آن شناسایی نشده بود و به نظر می‌رسید که نقش مهمی در تکثیر ویروس دارد.

رایس، تغییرات ژنتیکی را در نمونه‌های ایزوله شده ویروس مشاهده کرد و این فرضیه را ارائه داد که ممکن است برخی از این تغییرات، مانع تکثیر ویروس شوند. او با استفاده از مهندسی ژنتیک، گونه‌ای از آر.ان‌.ای ویروس هپاتیت C را تولید کرد که قسمت جدیدی از ژنوم ویروس را در بر داشتند. هنگامی که پژوهشگران این آر.ان‌.ای را به کبد شامپانزه تزریق کردند، ویروس را در خون تشخیص دادند و تغییراتی مشابه آنچه در انسان‌های مبتلا به نوع مزمن این بیماری رخ می‌دهد را مشاهده کردند. این نتایج نشان داد که ویروس هپاتیت C به تنهایی می‌تواند عامل بیماری باشد.

برندگان نوبل پزشکی امسال چه سوابقی دارند؟

«هاروی جی آلتر» در سال ۱۹۳۵ در نیویورک به دنیا آمد. او مدرک پزشکی خود را از «دانشگاه راچستر» (University of Rochester) دریافت کرد. در سال ۱۹۶۱، به «موسسه ملی سلامت» (NIH) پیوست و در «دانشگاه جورج‌تاون» (Georgetown University) آمریکا نیز به فعالیت پرداخت. آلتر در سال ۱۹۶۹ به موسسه ملی سلامت بازگشت تا کار خود را به عنوان پژوهشگر ادامه دهد.

«مایکل هوتون» در انگلستان متولد شد و مدرک دکتری خود را در سال ۱۹۷۷ از «دانشگاه کینگز لندن» (KCL) دریافت کرد. او در سال ۲۰۱۰، در «دانشگاه آلبرتا» (University of Alberta) مشغول به فعالیت شد و در حال حاضر، رئیس بخش پژوهش‌های ویروس‌شناسی و استاد ویروس‌شناسی این دانشگاه است.

چارلز رایس در سال ۱۹۵۲ در شهر ساکرامنتو در آمریکا به دنیا آمد و در سال ۱۹۸۱، مدرک دکتری خود را از «موسسه فناوری کالیفرنیا» (CalTech) دریافت کرد. رایس در سال ۱۹۸۶، گروه پژوهشی خود را در دانشکده پزشکی «دانشگاه واشنگتن» (Washington University) تشکیل داد و در سال ۱۹۹۵، به درجه استاد تمام رسید. وی از سال ۲۰۰۱ تاکنون، استاد «دانشگاه راکفلر» (Rockefeller University) بوده است.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *