علائمی که زودتر از سرفه و تب نشان دهنده ابتلا به کروناست

علائمی که زودتر از سرفه و تب نشان دهنده ابتلا به کروناست

علائمی که زودتر از سرفه و تب نشان دهنده ابتلا به کروناست

دانشمندان اعلام کردند سرفه و تب نخستین علائمی نیستند که مبتلایان به کووید ۱۹ از خود نشان می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبرگزاری همدلی و همت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همه گیری ویروس کرونا در جهان همچنان ادامه دارد و دولت‌ها هنوز موفق به مهار و کنترل شیوع بیماری در جامعه نشده اند. تنها امید دانشمندان این است که بتوانند با شناسایی رفتار ویروس و آگاه سازی مردم نسبت به آن، زنجیره شیوع در جامعه را قطع کنند.

شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه کردن آن‌ها ساده‌ترین راه برای پایان بخشیدن به همه گیری کرونا در جهان است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است تب و سرفه‌های مداوم و خشک از رایج‌ترین علائمی است که مبتلایان به کووید ۱۹ از خود نشان می‌دهند.

با این حال، دانشمندان به تازگی اعلام کردند علائم دیگری نیز وجود دارد که پیش از تب و سرفه در بیماران کرونایی مشاهده می‌شود.

بر این اساس، دانشمندان اعلام کردند بسیاری از بیماران پیش از آنکه تست کرونایشان مثبت اعلام شود به طور گسترده از سردرد، مشکلات عصبی و از دست دادن حس بویایی و چشایی رنج می‌برده اند. با این حال، علائم ابتلا به کرونا تاکنون به بیش از ۱۸۰ مورد مختلف رسیده است و افراد مختلف علائم متفاوتی از بیماری را بروز می‌دهند.

همین امر نیز منجر به آن شده است که متخصصان دیدگاهشان نسبت به کووید ۱۹ تغییر کرده و دیگر این بیماری را صرفاً مرتبط با دستگاه تنفسی ندانند.

تحقیقات متعدد دانشمندان نشان داده است بیماران مبتلا به کرونا به طور گسترده پیش از سایر علائم رایج از مشکلات عصبی مانند سردرد، سرگیجه، سکته مغزی و کاهش هوشیاری رنج می‌برند.

همچنین برخی تحقیقات ثابت کرده است مشکلات مرتبط با دستگاه گوارشی همانند دل پیچه و اسهال پیش از علائمی مانند تب و سرفه خود را نشان می‌دهند.

با این حال، علائم رایج کرونا در گروه‌های سنی مختلف با یکدیگر متفاوت است. تب و سرفه در بزرگسالان شایع‌تر است، اما در کودکان و نوجوانان این گونه نیست.

بسیاری از کودکان مبتلا به کرونا هیچ علائمی ندارند. با این حال، تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان داده است از میان کودکان مبتلا به کرونا که علائم بیماری را از خود نشان می‌دهند، ۵۵ درصد از بی حالی و ضعف رنج می‌برند. همچنین ۵۳ درصد این کودکان از سردرد شکایت داشته اند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها نیز علائم تب را نشان می‌دهند.

گلو درد با ۳۸ درصد، بی اشتهایی (که منجر به بی میلی از خوردن وعده‌های غذایی می‌شود) ۳۵ درصد، مشکلات مختلف پوستی شامل خارش، التهاب، جوش و … با ۱۵ درصد و اسهال با ۱۳ درصد از جمله شایع‌ترین علائم کرونا در کودکان مبتلا بوده است.

همچنین در سالمندان علائم ابتلا به کرونا می‌تواند شدیدتر و مرگبارتر باشد. دانشمندان کالج سلطنتی لندن اعلام کردند: تحلیل‌های مختلف نشان می‌دهد در افراد بالای ۶۵ سال رایج‌ترین علامت ابتلا به کووید ۱۹ روان آشفتگی (Delirium) است. روان آشفتگی در حقیقت اختلال کلیِ اعمالِ شناختی و عدم هوشیاری است.

اختلال در جهت‌یابی، عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان، توهم، هذیان، خشم و عصبانیت، اضطراب و ترس از ویژگی‌های این اختلال است. این حالت پس از اعمال جراحی، سوختگی، بی‌خوابی، عفونت، تب، تصادف شدید، سقوط از ارتفاع، شکستگی یا خونریزی شدید یا پس از ترک مواد مخدر ممکن است توسط بیمار تجربه شود.

با این حال به تازگی کشف شده است که بیماران سالمند مبتلا به کرونا نیز به طور گسترده روان آشفتگی را از خود نشان می‌دهند.

دانشمندان در این تحقیقات به بررسی علائم بیماری در بیش از ۸۰۰ بیمار بالای ۶۵ سال پرداختند. از این میان، ۳۲۲ بیمار کرونایی به دلیل شدت بیماری در بیمارستان بستری شده بودند.

متخصصان مشاهده کردند افراد آسیب پذیر مسن به طور گسترده تری نسبت به دیگر بیماران کرونایی دارای علائم روان آشفتگی هستند. این تحقیقات همچنین نشان داد یک نفر از هر پنج بیماری که در بیمارستان بستری شده است تنها علامتی که از کرونا نشان داده روان آشفتگی بوده است.

با این حال، دانشمندان تاکید دارند با شروع فصل پاییز در نیمکره شمالی بر شدت مرگبار بودن ویروس کرونا در این منطقه افزوده خواهد شد. با توجه به آنکه هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه واکسن کووید ۱۹ به بازار مشخص نشده است، باید تمام مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی توجه لازم را داشته باشند.

استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون می‌تواند جلوی شیوع گسترده ویروس در جامعه را بگیرد.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *