مرگ کسب و کار جلاد مدرن است

مرگ کسب و کار جلاد مدرن است

مترجم کتاب مرگ کسب و کار من است، شاعر و نویسنده نام آشنای معاصر احمد شاملو در مقدمه آن توضیح داده است که این کتاب زندگی‌نامه یک جلاد مدرن است، این جلاد که در این کتاب رودلف لانگ نام دارد، در حقیقت کسی جز رودلف فرانتس هوس نیست.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از ایرنا زندگی، داستان مرگ کسب و کار من است توسط روبر مرل رمان‌نویس فرانسوی نوشته شده‌ و حقایق در مورد یک جلاد مدرن را در قالب داستان بیان کرده‌است. این کتاب را احمد شاملو ترجمه کرده و انتشارات نگاه آن را منتشر کرده است.

مترجم این کتاب شاعر و نویسنده نام آشنای معاصر احمد شاملو در مقدمه آن توضیح داده است که این کتاب زندگی‌نامه یک جلاد مدرن است، این جلاد که در این کتاب رودلف لانگ نام دارد، در حقیقت کسی جز رودلف فرانتس هوس نیست.

رمان مرگ کسب‌ و کار من است داستان زندگی رودلف است. رودلف لانگ در خانواده‌ای مذهبی در آلمان تربیت می‌شود. فضای خانه خفقان شدیدی دارد، پدر هرگز با خشونت با فرزندانش رفتار نمی‌کند اما ترس و وسواس نسبت به گناه تمام روح و روان بچه‌ها را پر کرده است. او عاشق میهن‌اش و انضباط شدید زندگی نظامی است.

راوی کتاب، اول شخص مفرد است و داستان از زبان رودلف لانگ بیان می‌شود که با خاطرات کودکی قهرمان قصه تا هنگام مرگ همراه است. زندگی پر فراز و نشیب و پر از جنگ رودلف از زمانی آغاز می‌شود که او با زیرپا گذاشتن وصیت پدر مبنی بر کشیش شدنش، تصمیم به افسر شدن می‌گیرد.

در آغاز شانزده سالگی راهی جبهه‌های جنگ می‌شود و در این راه تا جایی پیش می‌رود که سرانجام مامور اس. اسی می‌شود که وظیفه کشتن و سر به نیست کردن یهودی‌های لهستانی را بر عهده دارد و در این راه از هیچ کوششی برای اطاعت از وظیفه‌اش فروگذار نمی‌کند.

از الجزیره تا پاریس

روبر مرل  یک رمان نویس فرانسوی بود. او در تبسه در کشور الجزایر متولد شد و دوران کودکی را در این کشور گذارند و مدارک تحصیلی را در کشور فرانسه گرفت و توانست در رشته ادبیات دکتری بگیرد. او در زمان جنگ جهانی دوم توسط نیروی‌ها آلمانی دستگیر شد و مدتی را در زندان گذراند. اولین اثر او در سال ۱۳۴۹ با نام «شنبه و یکشنبه در کنار دریا» منتشر شد. مرل در ۲۸ مارس ۲۰۰۴ در منزل شخصیش در حومه پاریس بر اثر حمله قلبی درگذشت.

از روبر مرل کتاب «شنبه و یکشنبه در کنار دریا» در سال ۱۳۴۶ توسط ابوالحسن نجفی و کتاب «مرگ کسب و کار من است» در سال ۱۳۵۲ توسط احمد شاملو و کتاب «قلعه مالویل» توسط محمد قاضی به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند.

کتاب مرگ کسب‌ و کار من است زندگی نامه یک جلاد مدرن در زمان آلمان نازی است که براساس تحقیقاتی در زندگی خصوصی پاره‌ای از جنایتکاران نازی نوشته شده است.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *