مزایای واکسن آنفلوآنزا چیست؟

مزایای واکسن آنفلوآنزا چیست؟

تزریق واکسن آنفلوآنزا اغلب از ابتلا به این بیماری محافظت می‌کند، اگرچه این واکسن همیشه محافظت کامل را ایجاد نمی‌کند اما دلایل بسیاری وجود دارد که باید این واکسن را هر سال تزریق کرد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از ایرنا زندگی، پایگاه اینترنتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا (CDC)، گزارشی در مورد مزایای تزریق واکسن آنفلوآنزا و مطالعات منتخب که از این فواید پشتیبانی می کنند، منتشر کرد.

واکسن آنفلوآنزا از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کند

تزریق واکسن آنفلوآنزا، سالانه از ابتلای میلیون ها نفر به این بیماری و مراجعه به پزشک پشگیری می کند برای مثال در فاصله زمانی میان سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در آمریکا، واکسیناسیون آنفلوآنزا از ابتلای حدود ۴.۴ میلیون نفر به آنفلوانزا، مراجعه ۲.۳ میلیون نفر به دلیل ابتلا به این بیماری به پزشک، بستری شدن ۵۸ هزار نفر در بیمارستان بر اثر ابتلا به این بیماری و سه هزار و ۵۰۰ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری در آمریکا پیشگیری کرد.

همچنین مشخص شده است که تزریق واکسن آنفلوآنزا در جریان فصل هایی که این ویروس شایع است، خطر مراجعه به پزشک به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا را ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.

کاهش بستری‌های مرتبط با آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها

واکسن آنفلوآنزا هر سال از بستری شدن ده‌ها هزار نفر در بیمارستان ها به دلیل ابتلا به این بیماری پیشگیری می کند. برای مثال در فاصله زمانی میان سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در آمریکا، این واکسن از بستری شدن حدود ۵۸ هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری در آمریکا پیشگیری کرد.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که در فاصله زمانی میان سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ در آمریکا، تزریق واکسن آنفلوآنزا در فصولی که ابتلا به این بیماری شایع است،  خطر بستری شدن کودکان را بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در بخش مراقبت های ویژه کودکان (PICU) در بیمارستان، تا ۷۴ درصد کاهش داده است.

همچنین در سال های اخیر، تزریق واکسن های آنفلوآنزا خطر بستری شدن بزرگسالان را بر اثر ابتلا به این بیماری در بیمارستان ها به طور متوسط ‌حدود ۴۰ درصد کاهش داده است.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۸، نشان داد که در فاصله زمانی میان سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ در آمریکا، واکسیناسیون آنفلوآنزا در میان بزرگسالان خطر بستری شدن آنها را به دلیل ابتلا به این بیماری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان (ICU) تا ۸۲ درصد کاهش داد.

همچنین مطالعه ای دیگری که در سال ۲۰۲۰ انجام شد نشان داد که در فاصله زمانی میان سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در آمریکا در فصول آنفلوآنزا، واکسن خطر بستری شدن در بیمارستان را به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا تا ۴۱ درصد و خطر مراجعه کودکان ۶ ماهه تا ۱۷ ساله را به بخش های اورژانس بیمارستان در ارتباط با این بیماری، به نصف کاهش داده است.

واکسن آنفلوآنزا یک ابزار پیشگیرانه مهم برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن است

واکسیناسیون آنفلوآنزا با کاهش میزان نرخ ابتلا به برخی علائم قلبی در افراد مبتلا به بیماری قلبی، به ویژه در میان افرادی که در سال گذشته یک حادثه قلبی داشته اند، همراه بوده است.

همچنین تزریق واکسن آنفلوآنزا به بیماران مبتلا به بیماری مزمن ریه (مانند افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریه) می تواند وخیم تر شدن بیماری آنها را بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا و در نتیجه بستری شدن آنها را در بیمارستان کاهش دهد.

از سوی دیگر در مطالعات جداگانه مشخص شده است که تزریق واکسن آنفلوآنزا با کاهش میزان بستری شدن مبتلایان به دیابت و بیماری مزمن ریه ارتباط داشته است .

واکسن آنفلوآنزا به محافظت از زنان در بارداری و بعد از بارداری کمک می‌کند

تزریق واکسن آنفلوآنزا خطر ابتلا به عفونت های مزمن تنفسی مرتبط با آنفلوآنزا را در زنان باردار تقریبا به نصف کاهش می دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که در فاصله زمانی میان سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ در فصول آنفلوآنزا در آمریکا، تزریق واکسن خطر بستری شدن زنان باردار را بر اثر ابتلا به این بیماری در بیمارستان ها به طور متوسط ۴۰ درصد کاهش داد.

همچنین مجموعه ای از مطالعات نشان داده اند که تزریق واکسن آنفلوآنزا علاوه بر کمک به محافظت از زنان باردار، به محافظت از نوزاد از ابتلا به این بیماری چند ماه بعد از تولد کمک می کند.

واکسن آنفلوآنزا ناجی کودکان تلقی می‌شود

مشخص شده است که تزریق واکسن آنفلوآنزا می تواند جان کودکان را در فصل شیوع این بیماری نجات دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که واکسن آنفلوآنزا می تواند خطر مرگ یک کودک را بر اثر ابتلا به این بیماری به اندازه چشمگیری کاهش دهد. این مطالعه اولین مطالعه از نوع خود بود که به بررسی تاثیر تزریق واکسن  این بیماری در میزان مرگ و میر کودکان پرداخت.

واکسن آنفلوآنزا از وخامت این بیماری در افراد مایه‌کوبی شده می‌کاهد

مطالعات متعدد نشان داده اند که واکسن آنفلوآنزا شدت این بیماری را در افرادی که واکسینه می شوند اما بازهم به این بیماری مبتلا می شوند، کاهش می دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، نشان داد که واکسیناسیون آنفلوآنزا میزان مرگ و میر را در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان (ICU)، مدت اقامت در ICU و در مجموع مدت زمان بستری را در میان بیماران مبتلا به این بیماری کاهش می دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که بر روی بزرگسالان مبتلا به آنفلوآنزا در آمریکا انجام شده بود نشان داد که بیماران واکسینه شده نسبت به بیمارانی که واکسینه نشده اند، ۵۹ درصد کمتر احتمال دارد که در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شوند. همچنین در میان بیماران مبتلا به آنفلوآنزا که درآی سی یو ICU بیمارستان بسر می برند، بیماران واکسینه شده نسبت به بیمارانی که واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده اند، به طور متوسط ۴ روز کمتر در بخش مراقبت ویژه بیمارستان بسر می برند.

با واکسینه کردن خود از اطرافیان خود نیز محافظت می‌کنید

از دیگر مزایای تزریق واکسن آنفلوآنزا این است که با واکسینه کردن خود می توان از ابتلای اطرافیان به این بیماری از جمله افراد مستعد ابتلا به وضعیت وخیم آنفلوانزا مانند نوزادان و کودکان، سالخوردگان و افراد مبتلا به برخی بیماری های مزمن پیشگیری کرد.

با وجود مزایای فراوانی که برای واکسن آنفلوآنزا عنوان شد اما سالانه تعداد کمی از افراد می توانند این واکسن را دریافت می کنند،  میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شده، صدها هزار نفر در بیمارستان بستری شده و ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *