بهره برداری از ۲۱۰ مدرسه استثنایی تا سال آینده

بهره برداری از ۲۱۰ مدرسه استثنایی تا سال آینده

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «تاکنون ۹۹ مدرسه دانش آموزان استثنایی کلنگ زنی شده و به گونه‌ای هدف گذاری شده است که تا پایان سال آینده ساخت ۲۱۰ مدرسه استثنایی به پایان برسد».

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت،، یکی از مهم ‌ترین ماموریت‌های آموزش و پرورش فراهم کردن فرصت های برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان به اقتضای شرایط بومی و محلی و موقعیت جغرافیایی محل زندگی آنان است. از این رو همکاری و فعالیت همه ارکان تعلیم وتربیت جهت استمرار آموزش و فراهم کردن دسترسی همه دانش آموزان شهر و روستا به آموزش مناسب و موقعیت های یادگیری الزامی است.

سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم نیازسنجی، شاخص سازی و شناسایی ابعاد مولفه های آموزش و پرورش مناطق کمتر توسعه یافته یعنی محروم، مرزی، روستایی و عشایری در راستای رفع موانع و مشکلات آموزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه این مناطق را مورد توجه قرار داده است.

سیدجواد حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از برگزاری جشن نیاز پایان مدارس استثنایی در سال آینده خبر داد و گفت: «در طرح آمایش سرزمین مشخص شده که ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز است که ۹۹ مدرسه تاکنون کلنگ خورده است.»

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین درباره افزایش تعداد مدارس استثنایی اظهار داشت: «از اسفند سال ۹۸، در یک طرح نیاز به مدارس استثنایی بررسی شد.»

حسینی افزود: «بر این اساس تعداد مدارس مورد نیاز سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سراسر کشور ۲۱۰ مدرسه اعلام شد».

وی خاطرنشان کرد: «بر اساس این طرح مشخص شد که در هر شهرستان به چند مدرسه نیاز است و تاکنون ۹۹ مدرسه دانش‌آموزان استثنایی کلنگ‌زنی شده است».

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: «به گونه‌ای هدف گذاری شده است که تا پایان امسال این تعداد به ۱۵۰ عدد برسد و سال بعد هم ساخت ۲۱۰ مدرسه به اتمام برسد».

حسینی پیشتر گفته بود که ۲۵۳ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی کشور مشغول تحصیل هستند که تعداد دانش آموزان از زمان تاسیس تاکنون ۱۷ برابر افزایش یافته است.

آموزش دانش‌آموزان استثنایی متناسب با نیازهای بومی هر منطقه 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «این سازمان متناسب با نیازهای دانش‌آموزان هر منطقه به آنها خدمات ارائه می‌دهد؛ از این رو به نیازهای زبانی، منطقه‌ای و بومی دانش‌آموزان استثنایی در مدارس توجه می‌شود».

حسینی اظهار داشت: «تعداد دانش‌آموزان استثنایی در روستاهای کشور به طور کلی هشت هزار و هشت نفر است که در هزار و ۳۶۴ کلاس مناطق روستایی مشغول تحصیل هستند».

وی افزود: «هزار و ۳۶۲ نفر در دوره پیش دبستان، پنج هزار و ۲۲۹ نفر دبستان، ۲۱ نفر اول متوسطه، ۶۴۸ نفر در دوره متوسطه پیش حرفه‌ای، هشت نفر متوسطه دوم و ۶۳۰ نفر هم در دوره متوسطه دوم حرفه‌ای در روستاهای کشور مشغول تحصیل هستند».

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: دانش‌آموزان استثنایی ساکن روستاها در خراسان رضوی، شهرستان‌های تهران، گیلان، مازندران و هرمزگان بیشترین تعداد این جمعیت را تشکیل می‌دهند.

حسینی با بیان اینکه بیشتر کلاس ها در مناطق روستایی به صورت ضمیمه‌ای است که در مدارس عادی خدمات ارائه می‌دهند، اظهار داشت: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی در هر منطقه‌ای که حداقل سه دانش‌آموز استثنایی وجود داشته باشد، ملزم است تا در نزدیک‌ترین مدرسه ابتدایی کلاس تشکیل دهد.»

وی با بیان اینکه خدمات در مدارس متناسب با شرایط دانش‌آموزان است، گفت: «مشکلات دوزبانه بودن و فرهنگ بومی مناطق در آموزش دانش آموزان استثنایی در نظر گرفته می‌شود.»

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *