شنا کردن در آب سرد از ابتلا به زوال عقل پیشگیری می‌کند

شنا کردن در آب سرد از ابتلا به زوال عقل پیشگیری می‌کند

شنا کردن در آب سرد از ابتلا به زوال عقل پیشگیری می‌کند

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که شنا کردن در آب سرد از مغز در برابر ابتلا به زوال عقل و سایر بیماری‌های فرسایشی محافظت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از ایرنا و به نقل از روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه کمبریج در انگلیس در این مطالعه شناگران را در یک استخر روباز در لندن در فاصله زمانی میان سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که سطح پروتیین «سرما-شوک» (RBM3) در خون شناگرانی که در فصل سرما در آب سرد شنا می کردند، افزایش یافته بود.

این پروتئین توسط پستانداران در خواب زمستانی نیز تولید می شود نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نیز روی موش ها نشان داد که این پروتئین آغاز فراموشی را در موش‌ ها به تعویق انداخته و حتی بخش ‌هایی از مغز آنهارا که آسیب دیده بود ترمیم کرده است. با این حال این بررسی هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد اما امید می‌رود که بتواند در درمان زوال عقل در آینده موثر باشد.

«جیوانا مالوچی» رییس موسسه تحقیقاتی فراموشی در دانشگاه کمبریج در لندن، می‌گوید این کشف می‌تواند محققان را به سمت کشف داروهای جدید برای پیشگیری از فراموشی هدایت کند.

محققان در نظر دارند که در مطالعات دیگر دلیل قطعی مبنی بر این که آیا این پروتئین، از ابتلا به زوال عقل پیشگیری می کند یا خیر را پیدا کرده و سپس دارویی ابداع کنند که بدن انسان را برای تولید آن تحریک ‌کند.

زوال عقل یا دمانس، گروهی از علائم را توصیف می‌کند که حافظه، تفکر و توانمندی‌های اجتماعی را چنان تحت تاثیر قرار می‌دهد که زندگی روزمره‌ شما مختل شود. زوال عقل، یک بیماری مشخص نیست، بلکه چندین بیماری مختلف می‌توانند باعث زوال عقل شوند.

با این‌که عموما زوال عقل شامل از دست دادن حافظه می‌شود، از دست دادن حافظه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از دست دادن حافظه، به تنهایی به معنای دچار شدن به زوال عقل نیست.

بیماری آلزایمر رایج‌ترین دلیل زوال عقل پیش‌رونده در بزرگسالان مسن‌تر است اما دلایل زیادی برای زوال عقل وجود دارد.

بسته به علت زوال عقل، برخی علائم زوال عقل می‌تواند برگشت‌پذیر باشد.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *