خواندنی‌های پیشنهادی چهارمین روز «کتابخوانی ملی»

خواندنی‌های پیشنهادی چهارمین روز «کتابخوانی ملی»

پویش «کتابخوانی ملی» به مناسبت هفته کتاب در چهارمین روز با پیشنهاداتی برای مطالعه؛ از جمله «لغتنامه دهخدا»، «از آتشکده تا مسجد»، «سایه روشن‌»، «خون‌خورده» و کتب عرفای ایران همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از ایرنا، شیوع ویروس کرونا که از اواخر سال گذشته بر جهان و ایران سایه افکند علاوه بر تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تمامی برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های در تمام حوزه ها را نیز تحت الشعاع قرار داد، یکی از بزرگترین تبعات این امر برای عرصه فرهنگی کشور ما لغوشدن    بزرگترین رویداد حوزه کتاب یعنی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود. غربت افزوده شده کتاب در سایه کرونا، کتاب دوستان و دغدغه مندان را از همان اوایل به فضای مجازی کشاند و از ابتدای امر شاهد پویش های مختلف برای جلب توجه مردم بویژه در ایام قرنطینه کرونایی بودیم. این مساله بی شک  نوآوری هایی هم به همراه داشت.

تلاش ها همچنان ادامه دارد و نقطه عطف آن به هفته کتاب پیوند خورده است،.هفته ای متفاوت که در سایه محدودیت ها و البته نوآوری ها به نظر می رسد با عزم نهادهای مختلف دوستدار فرهنگ هفته ای پرجنب و جوش را به‌ویژه برای جبران برگزار نشدن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رقم زند.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای ترویج کتابخوانی پیش از این بیش از ۲۳ هزار و ۳۰۰ کتاب در حوزه کودک و نوجوان را بدون محدودیت و به صورت رایگان برای مطالعه آنلاین در اختیار علاقه مندان قرار داده است. همچنین دسترسی به کتابخانه ملی دیجیتال با ۱۳ هزار عکس تاریخی، ۳۷ هزار نسخه خطی، ۱۵ هزار کتاب چاپی نفیس، ۴ هزار کتاب چاپ سنگی، ۱۰۰ هزار پرونده و ۲۲۰ هزار پایان نامه برای اعضای خارج از سازمان نیز باز شده است. امکان دسترسی رایگان به برخی آثار مرجع و تخصصی انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای عموم علاقمندان بدون شرط عضویت فراهم شده است.

در کنار برنامه های تدارک دیده شده حقیقی و مجازی هفته کتاب از جمله پویش ها و نشست های نهادهای مختلف متولی نهادهای مختلف، این سازمان پویش «کتابخوانی ملی» را نیز با حضور و مشارکت چهره های فرهیخته، اهالی فرهنگ و هنر به منظور ارائه پیشنهادهایی برای کتابخوانی آغاز کرد.

در پویش «کتابخوانی ملی» فرهیختگان به مردم توصیه می کنند چه کتابی را و به چه دلیلی بخوانند.

پیشنهادات فرهیختگان در چهارمین روز این پویش به این شرح است:

لغتنامه دهخدا

غلامرضا اعوانی، فیلسوف و رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران لغتنامه دهخدا را برای مطالعه پیشنهاد کرد و گفت: در پویش کتابخوانی ملی «لغتنامه دهخدا» که اثر ارزشمندی است را برای مطالعه توصیه می‌کنم. زیرا فرهیختگان بسیاری روی این اثر کار کرده‌اند و به عنوان اثری مرجع مطرح است.

وی افزود: برای نوشتن کتاب‌های خود از منابع بسیاری استفاده کرده‌ام، ولی از برخی منابع مانند لغتنامه دهخدا بهره بسیار بردم و معتقدم هر ایرانی یک لغتنامه دهخدا باید داشته باشد چون این کتاب حاصل عمر زنده‌یاد دهخدا و شاگردان اوست.
وی ادامه داد: اهمیت کتاب و کتابخوانی بی‌شک بر کسی پوشیده نیست به خصوص در شرایط فعلی که با توجه به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نباید از خانه بیرون رفت. من هم در این ایام از خانه بیرون نرفته‌ام و در حال نوشتن مجموعه کتاب تازه‌ای هستم. معتقدم انسان باید با کتاب مانوس شود زیرا دوستی با کتاب شرط دوستی با علم است. البته امروزه وسایل جایگزین برای مطالعه کتاب وجود دارد اما هیچ کدام جای کتاب را نمی‌گیرند.
این فیلسوف ادامه داد: برای هموطنانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند هم خواندن کتاب پنج جلدی گلچین فلسفه در ایران را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب به همت سید حسین نصر با کمک جمع بزرگی از پژوهشگران تالیف شده و به اعتقاد من از بهترین کتاب‌هایی است که به زبان انگلیسی نوشته شده است. البته در حال حاضر تنها پنج جلد آن منتشر شده و قرار است به هشت جلد برسد.
اعوانی خاطرنشان کرد: افراد انگلیسی‌زبان با مطالعه این کتاب به عمق فلسفه در ایران و متفکران ایرانی و در نهایت عمق غنای فرهنگی ایران آشنا خواهند شد.

«از آتشکده تا مسجد» و «سایه روشن‌»

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته، با معرفی کتاب از آتشکده تا مسجد و توصیه به خواندن کتاب سایه روشن به پویش «کتابخوانی ملی» پیوست.

وی گفت: پویش کتابخوانی ملی در مسیر فرهنگ و در جهت کتاب و کتابخوانی طراحی شده است و این اقدام قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: سال‌ها پیش محمد جواد حجتی کرمانی در روزنامه اطلاعات نوشتن پاورقی را با نام «همراه با محرمان خلوت انس با قرآن» شروع کرد که شرح زندگی پدرشان بود، پدرآقای حجتی کرمانی میرزا عبدالحسین حجتی کرمانی نام داشت که از شخصیت‌های کم نظیر روزگار خود بود. او زرتشتی‌زاده بود و در نوجوانی مسلمان شد.
حجت‌الاسلام دعایی افزود: زندگینامه این شخصیت بعدها به صورت کتاب منتشر شد و از آتشکده تا مسجد نام گرفت که جلال رفیع مقدمه‌ای مشروح بر آن نوشت و بزرگانی از جمله آقایان جنتی، خزئلی، دکتر سروش و حاج حسین انصاریان بر آن تلخیص نوشتند که این کتاب به چاپ پنجاه و چهار هم رسیده است. بنابراین توصیه‌ام بر مطالعه این کتاب است.
سرپرست روزنامه اطلاعات اظهار داشت: اثر جدیدی نیز که در مسیر چاپ است که در آینده عرضه شود، کتاب سایه روشن نام دارد که درباره یکی از شخصیت‌های ارجمند هنری و ادبی ایران هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه است. او از شاعران و ادبای برجسته‌ قبل و بعد از انقلاب است که اشعار و آثار ادبی تاثیرگذاری داشتند و می‌توان به یکی از اشعار او ایران، ای سرای امید اشاره کرد. به اعتقاد من زنده‌یاد محمدرضا شجریان یکی از ماندگارترین آوازها را روی این شعر به یادگار گذاشته است.

کتاب سایه روشن بیش از ۱۶۰۰ صفحه دارد که در دو جلد نفیس و زیبا زیر چاپ است و به زودی عرضه می‌شود. مطالعه این کتاب را توصیه می‌کنم تا حق و ارج این انسان فرهیخته نگه داشته شود.

خون‌خورده

امیرشهاب رضویان کارگردان و فیلمنامه‌نویس با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» خواندن کتاب خون خورده نوشته مهدی یزدانی خرم را پیشنهاد داد و گفت: ویژگی این کتاب پرداخت به جزئیات است و برای متولدین دهه‌های مختلف جذاب و خواندنی خواهد بود.

وی افزود: کتابخانه ملی ایران را بسیار دوست دارم و درباره این مکان فرهنگی درکتاب‌های درسی مدرسه خوانده بودم. معتقدم پویش کتابخوانی ملی به ویژه در روزهای کرونا فرصت خوبی است تا به یکدیگر پیشنهاد بدهیم که چه کتاب‌هایی را بخوانیم.
وی ادامه داد: از کتاب‌هایی که این اواخر خوانده‌ام کتاب خون خورده را پیشنهاد می‌کنم. زیرا این نویسنده در شرح داستان به جزئیات پرداخته و روایت عجیبی از پسران خانواده‌ای دارد که همگی در جنگ شهید شده‌اند و مفقودالمقبره هستند و مکانی برای خاکسپاری آنها وجود ندارد. یزدانی خرم به واسطه این سنگ قبرهای خالی، قصه های این برادران را روایت می کند.
این کارگردان و فیملنامه‌نویس ادامه داد: این کتاب سرشار از تکنیک‌های فنی، نگاه به جزئیات، رفت و برگشت‌های زمانی بسیار است و ارجاعات فراوانی به دوره‌های مختلف زمانی دارد. مجموع این ویژگی‌ها داستان را جذاب وخواندنی کرده و فضای متفاوتی را از جامعه ایران ترسیم و توصیف می‌کند.
کارگردان فیلم مردان خاکستری اظهار داشت: به مهدی یزدانی خرم برای نوشتن این کتاب تبریک می‌گویم. زیرا نویسنده در این کتاب عنصر درام و قصه‌گویی را به خوبی در خدمت گرفته و مثل کتاب‌های تاریخ سیاسی حاوی اطلاعات صرف نیست و خواننده را خسته نمی‌کند.

این کتاب به صورت مکتوب و صوتی وجود دارد، خوانش صوتی این کتاب توسط علی سرابی انجام شده و صدا، خوانش، گویش و تلفظ به خوبی بر داستان نشسته است.

 کتب عرفای ایران

حسن بلخاری رییس انجمن آثار مفاخر فرهنگی ایران، پژوهشگر برجسته هنر و زیبایی شناختی با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» گفت: خوانش آثار مولانا، غزالی، ابن سینا، شیخ اشراق، حکما و عرفای بزرگی که فرزانگی ایران اسلامی را به بهترین شکل در ایران و جهان نمایان کردند؛ را برای مطالعه توصیه می کنم.

وی افزود: اساس زندگی من بر پایه کتاب و کتابخوانی بنا شده است و همواره این دیدگاه را داشته ام که باید مطالعه کرد و اگر فرصتی باقی ماند به امور دیگر رسید. با این اوصاف کتاب برای من یک اصل است.
بلخاری ادامه داد: براساس دیدگاه مولانا،‌ ‌عرفا و حکما انسان هایی هستند که نفس و جان خود را پاک و تزکیه می کنند به همین دلیل خوانش مثنوی را پیشنهاد می کنم. زیرا حکیمانه و ‌اندیشه ورز است و از زبانی زیبا و عمیق برخوردار است.
این پژوهشگر ادامه داد: آثار دیگری که در این قلمرو می توان برای مطالعه پیشنهاد داد، کتاب احیاءالعلوم و به ویژه کیمیای سعادت است که محمد غزالی برای ما فارس زبان ها نوشته شده است.
رییس انجمن آثار مفاخر فرهنگی ایران افزود: برای آشنایی با اندیشه های هنری این مشاهیر بزرگ ۲ اثر را به لطف و عنایت خداوند به تحریر درآوردم که یکی از آن ها کتاب عکس مه رویان، خیال عارفان از انتشارات فرهنگستان هنر است که در این کتاب حکمت هنر مولانا به تفصیل شرح داده شده است.
وی تصریح کرد: کتاب دیگر خیال ذوق و زیبایی در آرای امام محمد غزالی نام دارد که شرح و بیان آرای حکمت هنری یا فلسفه هنری امام غزالی در موسیقی، معماری، قوه خیال به تفصیل آمده است.
بلخاری خاطرنشان کرد: در پویش ملی کتابخوانی ملی خوانش آثارمولانا، غزالی، ابن سینا، شیخ اشراق، حکما و عرفای بزرگی که فرزانگی ایران اسلامی را به بهترین وجه در ایران و جهان آواز دادند را برای مطالعه توصیه می کنم.

پیشنهاد احترام برومند برای مطالعه سه کتاب خواندنی

احترام برومند مجری تلویزیون و بازیگر ضمن پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» سه کتاب معرفی کرد و گفت: در روزگاری که بیشتر وقت خود را در منزل می گذرانیم و فرصت زیادی برای مطالعه کتاب داریم، خواندن کتاب های دیوهای خوش پوش، بهشت و دوزخ و قلب‌های تشنه را توصیه می دهم.

کتاب بهشت و دوزخ نوشته جعفر مدرس صادقی است. این کتاب دوران تبعید محمد مصدق را روایت می کند.

وی ادامه داد: جعفر مدرس صادقی با نثری روان و داستانی شیرین یک روایت تاریخی را در این کتاب شرح می دهد و برشی از تاریخ معاصر ایران را پیش روی مخاطب قرار می دهد. به نظرمن نکات آموزنده و سرگرم کننده ای به ویژه برای جوانان دارد و خواندن آن را به همه سفارش می کنم.
برومند افزود: دیوهای خوش پوش نوشته گلی ترقی از دیگر داستان هایی است که خوانده ام. نویسنده در این کتاب با داستان های جذاب و خواندنی، خاطرات کودکی و نوجوانی خود را با خوانندگان در میان می گذارد. گلی ترقی در این داستان نسبت به کتاب های قبلی که از او خوانده بودم از نظر نوشتاری و فکری پخته تر عمل کرده است.
این مجری تلویزیون اظهار داشت: کتاب دیگری که معرفی می کنم قلب‌های تشنه نوشته آنزیا یزیرسکا نام دارد که توسط سیاوش شهبازی ترجمه شده و درباره روسیه تزاری و دیکتاتوری آن دوران است. در بخشی از این کتاب به جنگ های جهانی اول و دوم و موضوع مهاجرت لهستانی ها اشاره شده و مشکلات آنها نیز به رشته تحریر در آمده است که من معتقدم همه این مشکلات و در پی آن مهاجرت ها زاییده جنگ‌ها است.
این بازیگر یادآور شد: یکی از ویژگی های کتاب قلب‌های تشنه ترجمه خوب آقای شهبازی بود که با دقت، وسواس و درستی برگردان شده بود.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *