کتاب پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی؛ جدال بر سر مرگ و زندگی

کتاب پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی؛ جدال بر سر مرگ و زندگی

کتاب پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی؛ جدال بر سر مرگ و زندگی

پیرمرد و دریا اثری ماندگار و دلنشین است که حتما تابه‌حال جلد آبی رنگش توجه‌تان را در کتاب‌فروشی‌ها به خودش جلب کرده. این رمان کوتاه همینگوی، همیشه محبوب بوده و هست و در همه دنیا منتشر و خوانده شده. بهتر است خودتان با سفر دریایی پرمخاطره پیرمرد و دریا همراه شوید، بیان زیبا و تاثیرگذار «ارنست همینگوی» حتما شگفت‌زده‌تان خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت، کتاب پیرمرد و دریا آخرین اثر تأثیرگذار و مشهور نویسنده‌ی سرشناس آمریکایی، ارنست همینگوی، است. نویسنده‌ای که جان اوهارا (فیلم‌نامه‌نویس ایالات‌متحده)، او را برجسته‌ترین نویسنده پس از مرگ شکسپیر می‌داند؛ و برگمن (بازیگر سوئدی که سه جایزه‌ی اسکار برد) بعد از خواندن این اثر جذاب و کوتاه گفته است: «همینگوی بیش از یک آدم است، او یک نحوه‌ی زندگی‌ست.»

ارنست همینگوی که اعتقاد دارد هیچ هنرمند واقعی سمبل‌سازی نمی‌کند، درون‌مایه اثرش را چنان واقعی و گیرا نوشته است که خود راجع به آن گفته «من کوشش کردم در داستانم یک پیرمرد واقعی، یک پسربچه واقعی، یک دریای واقعی، یک ماهی واقعی و یک کوسه‌ماهی واقعی خلق کنم؛ و تمام این‌ها آن‌قدر خوب و حقیقی از کار درآمدند که حالا هریک می‌توانند به معنی چیزهای مختلفی باشند». سادگی متن و واقعی بودن تمام داستان، آن را از سایر آثار نویسندگان هم‌دوره‌اش متمایز می‌کند و گیرایی خاصی به آن می‌بخشد.

همینگوی در این رمان کوتاه، زندگی ماهیگیری به‌نام سانتیاگو را نقل می‌کند، ماهیگیری که به‌عقیده‌ی بقیه‌ی شخصیت‌های کتاب، بدشانس است؛ زیرا ۸۴ روز است که ماهی صید نکرده و از دریا دست‌خالی برگشته است. سانتیاگو، این پیرمرد امیدوار و باتجربه، دوباره به دریا باز می‌گردد و زندگی را جسورانه‌تر از دیگران ادامه می‌دهد. به ناحیه‌ای از دریا سرک می‌کشد که هیچ ماهیگیری نرفته است و بزرگ‌ترین صیدش را تجربه می‌کند. پیرمرد در جدال مرگ و زندگی قرار می‌گیرد و بقیه‌ی داستان با هیجان پیش می‌رود.

این نمایش شکست و بلند شدن باشکوه دوباره‌ی پیرمرد، انگار تا عمق جان، آدم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

آیا این کتاب برای شماست؟

ساختار کتاب پیرمرد و دریا و درون‌مایه‌ی آن‌، چنان شیرین و ساده است که حتماً از خواندن آن لذت خواهید برد. این کتاب به‌گونه‌ای باورپذیر و واقع‌گرایانه خلق‌ شده است که خواهید توانست از تمام رویدادهای کتاب پلی به زندگی شخصی خودتان بزنید و برداشت‌های شگفت‌انگیزی کنید.

  • آدم برای شکست آفریده نشده. آدم ممکنه از بین بره اما شکست نمی‌خوره.
  • حالا وقتش نیست که ببینی چه نداری. ببین با آنچه داری چکار می‌توانی بکنی.
  • با زندگی باید ساخت. چاره‌ای جز این نیست.
  • هر روز روزِ تازه‌ای است. بهتر آن است که بخت یاری کند، ولی تو کارت را میزان کن. آن‌وقت اگر بخت یاری کرد آماده‌ای.
  • پیرمرد در دل خود گفت: «ماهی تو داری مرا می‌کشی؛ اما حق هم داری. ای برادر، من تا به حال از تو بزرگ‌تر و زیباتر و نجیب‌تر چیزی ندیده‌ام. بیا مرا بکش. هر که هر که را می‌کشد، بکشد.»
  • اگر گردباد باشد همیشه چند روز پیش‌تر نشانه‌های آن را در آسمان دریا می‌توان دید. پیرمرد با خود گفت که در خشکی نمی‌بینند، چون نمی‌دانند چه چیز را باید دید.

منبع: chetor.com

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *