اتحادیه اروپا به دنبال همکاری با آمریکا در زمینه تکنولوژی در برابر چین است

اتحادیه اروپا به دنبال همکاری با آمریکا در زمینه تکنولوژی در برابر چین است

اتحادیه اروپا به دنبال همکاری با آمریکا در زمینه تکنولوژی در برابر چین است

اتحادیه اروپا تمایل خود را برای تشکیل یک ائتلاف تکنولوژیکی با دولت جدید آمریکا با هدف جلوگیری از سلطه و نفوذ اقتصادی چین بر این بخش اعلام کرد.

به گزارش  پایگاه خبری همدلی و همت، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در آنچه که در گزارش نشریه پولیتیکو به عنوان “ابتکار عمل اولیه در آستانه تحلیف جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا” توصیف شده، “سابین ویاند”، یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا در نشستی غیرعلنی اعلام کرد که کمیسیون اروپا یک “شورای تجارت و تکنولوژی ترنس‌آتلانتیک” را پیشنهاد خواهد داد تا استانداردهای مشترک را در زمینه تکنولوژی‌های جدید تعیین کند.

نشریه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داد، در یکی از گزارشات کمیسیون اروپا به کشورهای اتحادیه اروپا که استراتژی ضد چینی ترنس‌آتلانتیک اروپا را اعلام کرده نیز به این برنامه‌ها اشاره شده است.

در این گزارش آمده است: اتحادیه اروپا تشکیل یک شورای جدید تجارت و تکنولوژی میان اتحادیه اروپا و آمریکا را پیشنهاد می‌دهد. هدف از تشکیل این شورا تقویت رهبری تکنولوژیکی و صنعتی‌مان و توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه خواهد بود. این شورا بر کاهش موانع تجاری، توسعه استانداردهای همسو و رویکردهای نظارتی برای تکنولوژی‌های جدید متمرکز است. به همین منظور باید همکاری نزدیک‌تری در زمینه ارزیابی سرمایه‌گذاری، حقوق مالکیت معنوی، انتقال اجباری تکنولوژی و کنترل صادرات شکل بگیرد.

این برنامه‌ها برای رقابت با پکن در بحبوحه نگرانی‌های متقابل در بروکسل و واشنگتن نسبت به اینکه پکن در تلاش است تا رهبری جهانی را در تکنولوژی‌های نوظهور ایجاد کند، اعلام شدند.

تحت این ائتلاف ضد چینی بالقوه، اتحادیه اروپا همچنین تلاش خواهد کرد تا بخش‌هایی از توافق ناکام “شراکت تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس‌آتلانتیک” را احیا کند. مذاکرات در خصوص توافق “شراکت تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس‌آتلانتیک” که در سال ۲۰۱۴ میلادی پیشنهاد شده بود پس از مذاکره با دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا متوقف شد و کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی نهایتا آن را منسوخ شده اعلام کرد.

در صورت تایید این پیشنهاد، اتحادیه اروپا می‌تواند به طور ویژه بخش‌هایی از مذاکرات “شراکت تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس‌آتلانتیک” مرتبط با کنترل تکنولوژی‌های نوظهور همچون هوش مصنوعی و خودروهای خودران را احیا کند.

براساس گزارشات، علاوه بر بخش تکنولوژی بروکسل به دنبال همکاری با واشنگتن در زمینه‌های یارانه‌های صنعتی، کنترل سرمایه‌گذاری و اصلاح سازمان تجارت جهانی نیز است.

همزمان با افزایش تلاش‌های جهانی چین در زمینه تکنولوژی‌های جدید به ویژه “۵ جی”، موضوع شکل‌گیری این ائتلاف برای مقابله با پکن مطرح شده است.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *