بر اساس اعلام نتایج مقدماتی؛ «جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان شد

بر اساس اعلام نتایج مقدماتی؛ «جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان شد

بر اساس اعلام نتایج مقدماتی؛ «جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان شد

بر اساس اعلام نتایج مقدماتی؛ «جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان شد

کمیسیون مرکزی انتخابات و همه پرسی قرقیزستان اعلام کرد که طبق نتایج اولیه انتخابات امروز ریاست جمهوری این کشور «صادر جباراف» موفق به کسب حدود ۸۰ درصد از آرای شرکت کنندگان انتخابات شده است. این نتیجه مربوط به شمارش بیش از ۸۰ درصد برگه‌های رای بوده و امکان تغییر جزئی نتایج وجود دارد، ولی در هر صورت پیروزی جباراف قطعی خواهد بود.

طبق نتایج اولیه کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان «صادر جباراف» با کسب حدود ۸۰ درصد از آرای شرکت کنندگان به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از فارس در دوشنبه، کمیسیون مرکزی انتخابات و همه پرسی قرقیزستان اعلام کرد که طبق نتایج اولیه انتخابات امروز ریاست جمهوری این کشور «صادر جباراف» موفق به کسب حدود ۸۰ درصد از آرای شرکت کنندگان انتخابات شده است.

این نتیجه مربوط به شمارش بیش از ۸۰ درصد برگه های رای بوده و امکان تغییر جزئی نتایج وجود دارد ولی در هر صورت پیروزی جباراف قطعی خواهد بود.

از رقبای جباراف فقط «آداخان مادماروف» موفق به کسب ۶٫۵۲ درصد از آرای شرکت کنندگان در انتخابات شده و دیگر نامزدها فقط توانسته اند از ۰٫۱۶ تا ۲٫۱ درصد آرا را بدست آورند.

طبق قانون اساسی قرقیزستان در صورت حضور ۳۰ درصد از واجدان شرایط رای، انتخابات مشروع دانسته می شود.

کمیسیون مرکزی انتخابات و همه پرسی قرقیزستان میزان مشارکت مردم در این انتخابات را ۳۳٫۰۸ درصد عنوان کرده است.

همچنین در صورتی که یکی از نامزدها موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرای شرکت کنندگان در انتخابات شود، دور دوم انتخابات منتفی خواهد بود.

قابل ذکر است که در نتیجه همه پرسی اصلاح قانون اساسی امروز قرقیزستان نیز ۸۱٫۵۲ درصد مردم از نظام ریاست جمهوری حمایت کرده اند.

تنها ۱۰٫۶۶ درصد از مردم نیز به نظام پارلمانی رای داده‌اند.

با این حال قرقیزستان پس از یک دهه دوباره به نظام مدیریتی ریاست جمهوری برگشت.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *