معاون وزیر آموزش و پرورش: ۸۹ هزار دانش‌آموز اول ابتدایی در سال جاری از تحصیل بازمانده اند

معاون وزیر آموزش و پرورش: ۸۹ هزار دانش‌آموز اول ابتدایی در سال جاری از تحصیل بازمانده اند

معاون وزیر آموزش و پرورش: ۸۹ هزار دانش‌آموز اول ابتدایی در سال جاری از تحصیل بازمانده اند

معاون وزیر آموزش و پرورش: ۸۹ هزار دانش‌آموز اول ابتدایی در سال جاری از تحصیل بازمانده اند / آموزش حروف الفبا به پایه‌ اولی‌ها به صورت مجازی غیرممکن است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از بازماندگی از تحصیل ۸۹ هزار دانش‌آموز اول ابتدایی در سال جاری خبر داد.

«رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا درباره آمار بازماندگان از تحصیل در پایه اول ابتدایی گفت: هر سال آمار بازماندگان از تحصیل را استخراج می‌کنیم و امسال هم با آمارهایی که از سازمان ثبت احوال گرفتیم، بازماندگان پایه اولی‌ها را با اطلاعات اسم آن‌ها به استان‌ها ارسال کردیم. آمار بازماندگان از تحصیل در پایه اول حدود ۸۹ هزار نفر است که به تفکیک استان‌ها شناسایی و احصا شدند، آمار بازماندگان از تحصیل سایر پایه‌ها هم در حال پیگیری هستیم.

حکیم‌زاده درباره خانواده‌هایی که دو یا سه فرزند دارند که از یک گوشی استفاده می‌کنند و امکان دارد امتحانات آن‌ها باهم همزمان باشد و آن‌ها را با مشکل مواجه کند، گفت: مسئولیت موضوع امتحانات و نحوه برگزاری آن با مرکز سنجش و ارزیابی وزارت آموزش و پرورش است، اما نکته‌ای که قابل توجه بوده، این است که ما همواره به مدارس و مدیران مدارس تاکید کردیم که برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های مدارس باید به گونه‌ای باشد که شرایط دانش آموزان را در نظر بگیرند؛ یکی از این موارد توجه به شرایط دانش‌آموزانی است که همزمان با خواهر یا برادر خود در یک خانواده مشغول به تحصیل هستند که باید در برنامه‌ریزی‌ها توسط مدیران مدارس و معلم، این نکات مهم لحاظ شود و این هماهنگی‌ها در سطح مدرسه و کلاس اتفاق بیفتد.

وی در توضیح جزییات بازگشایی مدارس در مناطق آبی اظهار داشت: در خصوص موضوع بازگشایی جزئی مدارس مناطق آبی و زرد همان طور که سخنگوی محترم ستاد ملی کرونا هم اعلام کردند، تصمیمی بوده که ستاد ملی کرونا گرفته و در این ستاد دست اندرکاران و مسئولانی از سازمان‌های ذیربط حضور دارند که یکی از این سازمان‌ها و نهادها وزارت بهداشت است و با سنجش و ارزیابی جمیع جهات این تصمیم گرفته شده است.

حکیم زاده افزود: در خصوص بازگشایی مدارس در مناطق آبی پیشتر نیز گفته شد که مدارس کمتر از ۵۰ نفر جمعیت می‌توانند این بازگشایی را داشته باشند. این اقدام نیز عمدتا در مناطق روستایی و عشایری و مناطق کم جمعیت است که آموزش را به صورت حضوری ادامه دهند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش توضیح داد: عمده این مدارس، کم‌جمعیت هستند، در عین حال که تعداد این مدارس زیاد است، اما تعداد دانش آموزانشان کم و گاهی کمتر از ۱۰ دانش آموز است که بعضا در این مناطق دسترسی به فن آوری و امکان همراهی خانواده هم وجود ندارد.

وی با اشاره به خطر ترک تحصیل در مناطق کم برخوردار گفت: در خصوص دانش آموزانی که عمدتا در مناطق کم‌برخوردار هستند، خطر ترک تحصیل و افت تحصیلی خیلی نگران کننده بود. همچنین در مناطق زرد و آبی برای دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی با توجه به شرایط و ویژگی‌هایی که دارند امکان این که بتوانند مهارت‌های پایه به خصوص حروف الفبا را از طریق فضای مجازی و بدون ارتباط با معلم یاد بگیرند، تقریبا غیرممکن است.

حکیم‌زاده افزود: علاوه بر این برای درس‌های شایستگی‌های حرفه‌ای رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار دانش که مستلزم انجام فعالیت‌های عملی است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نحوه آموزش، حضوری خواهد شد و در هیچ شرایطی تعداد دانش آموزان بیشتر از ۱۰ نفر نخواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: در رابطه با چگونگی اجرای بازگشایی در مدارسی که مشمول هستند و پایه‌های اول، دوم ابتدایی و فنی حرفه‌ای دارند، باید با توجه به تعداد دانش‌آموزان و شرایط مدرسه فورا جزئیات را در خصوص تقسیم‌بندی دانش آموزان، نحوه حضور و ساعات حضورشان را شورای مدرسه انجام دهند. این اقدام بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا است و در سراسر کشور اعلام شده است.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *