هیچ نهادی بدون هماهنگی با دانشگاه حق احضار دانشجویان را ندارد

هیچ نهادی بدون هماهنگی با دانشگاه حق احضار دانشجویان را ندارد

هیچ نهادی بدون هماهنگی با دانشگاه حق احضار دانشجویان را ندارد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:هیچ نهاد بیرونی بدون هماهنگی با دانشگاه حق احضار و توضیح خواستن از دانشجویان را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت، سیما سادات لاری روز یکشنبه در نشست با اعضای تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه اصفهان تاکید کرد: دانشجویانی که با مجوز در دانشگاه، فعالیت سیاسی انجام می‌دهند، باید امنیت داشته باشند.

وی با بیان‌ اینکه دانشگاه باید برای فعالیت‌ سیاسی مجوزدارِ دانشجویان پاسخگو باشد، افزود: این مساله را بطور مرتب با نهادهای امنیتی در میان گذاشتیم و در برابر مواردی هم که در این زمینه وجود داشته است، محکم و قاطع برخورد کرده‌ایم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به‌اینکه برای جلوگیری از انضباطی شدن پرونده دانشجویان محکم ایستاده‌ایم، اظهار داشت: با شرایط حاکم بر جو جامعه، بیشتر بصورت تدافعی با مسائل برخورد کردیم تا آسیبی به دانشجویان وارد نشود و بتوانیم میدان فعالیت بیشتری به دانشجویان بدهیم.

وی تصریح کرد: کار کردن در شرایط امروز برای تشکُل مخالف، بسیار سخت است اما نهادهای امنیتی باید خودشان بخواهند که اینگونه تشکُل‌ها فعالیت داشته باشند، درغیر اینصورت وجود تشکُل معنا پیدا نمی‌کند و حرف زدن یک نفر و تایید آن توسط همه، هیچ فایده‌ای ندارد.

لاری بیان کرد: فضای فعالیت تشکُل‌ها، امروز در دانشگاه‌ها بی‌روح‌تر شده و تضارب آرای چندانی وجود ندارد و کسی که حرفی بزند بطور مرتب تهدید می‌شود که این مساله نگرانی و ترس خانواده‌ها را برانگیخته است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را از فعالیت در تشکُل‌های دانشجویی نهی می‌کنند و اجازه فعالیت به آنها را نمی‌دهند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: فعالیت در تشکُل‌های دانشجویی در شرایط امروز، نوعی ایثار و ازخودگذشتگی محسوب می‌شود اما این نهادهای دانشجویی هم باید در چارچوب قانون فعالیت کنند.

وی افزود: برخورداری از اتحادیه، حق همه دانشجویان است و همانطور که همه آحاد جامعه می‌توانند اتحادیه داشته باشد انجمن‌های اسلامی دانشجویان هم باید بتوانند اتحادیه داشته باشند.

لاری با اشاره به اینکه تاکنون هیات نظارت در وزارت بهداشت تشکیل نشده است، ادامه داد: این هیات مُتشکل از وزیران علوم و بهداشت، نماینده اعضالی هیات علمی و رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌هاست که باید مجوز تاسیس اتحادیه‌ها را صادر کند تا بستر فعالیت برای آنها فراهم شود.

وی اظهار داشت: برای حفظ نظام و رصد منطقی فعالیت سیاسی دانشجویی باید به این تشکُل‌ها مجوز داده شود درغیراینصورت اینگونه فعالیت‌ها بصورت زیرزمینی انجام خواهد شد و امکان نظارت بر آنها نیز وجود ندارد.

لاری خاطرنشان کرد: ملاحظات بهداشت و درمان در این وزارتخانه بر همه چیز غالب است و بین فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و دانشجویی و فرهنگی، همیشه فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی در اقلیت قرار دارد.

وی اضافه کرد: تعامل خوبی با معاونت آموزشی وزارت بهداشت برقرار و نوعی رُتبه‌بندی با عنوان “رعد” انجام شده است که مراتب فرهنگی، دانشجویی، پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌ها را مشخص می‌کند.

 معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ۱۵۰ شاخص در این زمینه تعریف و امتیازهایی برای فعالیت‌های دانشجویان در زمینه‌های مختلف انجمن‌های علمی، ورزشی و همتایاران در نظر گرفته شده است و عملکرد دانشجویان وفق این شاخص‌ها بررسی می‌شود.

وی اظهار داشت: هدف از رُتبه‌بندی، مقایسه دانشگاه‌ها با یکدیگر است که موجب ارتقاء فعالیت‌ آنها می‌شود و دانشجویان را هم از جایگاه خود مطلع می‌سازد.

لاری افزود: دانشجویی می‌تواند خوب درس بخواند و کار پژوهشی کند که میدان فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی داشته و از وضعیت رفاهی، تغذیه و خوابگاهی خوبی نیز برخوردار باشد.

وی بیشتر مشکلات دانشجویان را در زمینه آموزشی اعلام و تصریح کرد: دانشجویان باید در تصمیم‌گیری‌های همه معاونت‌ها بویژه معاونت آموزشی مشارکت کنند و برای تعویق آزمون‌ها از آنها نظرخواهی شود در اینصورت بسیاری از مسائل دانشگاه‌ها برطرف می‌شود و دانشجویان نیز حامی دانشگاه‌ها خواهند شد.

 معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بودجه ستادی این معاونت از چهار میلیارد به۷۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که کمک خوبی به دانشگاه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه با تزریق این بودجه جایگاه معاونت فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها ارتقاء یافت، افزود: طرح‌های نیمه‌کاره بسیاری در زمینه رفاهی و خوابگاهی در دانشگاه‌ها وجود دارد که ساماندهی آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لاری اظهار داشت: چانه‌زنی‌های بسیاری برای افزایش سرانه فرهنگی و دانشجویی انجام شده اما بر اثر مشکلات موجود، درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

 نشست اعضای تشکل‌های دانشجویی، امروز با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تالار اندیشه دانشگاه اصفهان برگزار شد.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *