روحانی: به مذاکره افتخار می کنم

روحانی: به مذاکره افتخار می کنم

روحانی: به مذاکره افتخار می کنم

روحانی: به مذاکره افتخار می کنم / مذاکره ارث پیامبر است؛ پیامبر در مقاطع مختلف با دشمنان خود مذاکره کرد و پیمان بست؛ نمونه آن صلح حدیبیه است

رئیس‌جمهور گفت: امسال را در حالی جشن می گیریم که ملت در سال ۹۹ در یک جنگ اقتصادی بعد از سه سال در حال پیروزی است.

به گزارش «انتخاب»، سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی به مناسبت ۲۲ بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل شرایط کرونایی به صورت ویدئوکنفرانسی انجام شد.

وی در صحبت های خود درباره تعهدات برجامی گفت: ما آن روزی که شاهد باشیم ۱+۵ به تعهدات خود عمل کرده اند آماده ایم به تعهدات خود در برجام عمل کنیم. راه دیگری برای منطقه و دنیا وجود ندارد و مسیر حتما مسیر سیاسی و توافق دنیا و ایران است.

روحانی اضافه کرد: دوران تحریم حداکثری و جنگ اقتصادی تمام شده است، جنگ دیگر نیست و همه فهمیده اند که فشار حداکثری شکست خورده، اما برای پیروزی نهایی هنوز به صبر و مقاومت نیاز داریم. من در مقابل ملت ایران به خاطر صبر و مقاومت شان در مقابل توطئه ها و ذهن آگاه شان در برابر رسانه های مخرب سرفرود می آورم. سه سال است که می خواهند ترامپ را تطهیر کنند و توطئه او را به عنوان ناکارآمدی دولت نام ببرند اما دیدید چگونه در جهان رسوا شدند و خواهند شد.

رئیس جمهور با تبریک آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: ما در سال های گذشته شاهد دو جنگ بوده ایم؛ یکی جنگ تحمیلی هشت ساله و در این سال های اخیر جنگ تحمیلی اقتصادی. ما از سال ۹۷ تا امروز سه سال است که در جنگ اقتصادی هستیم.

وی ادامه داد: همه مردم جهان این روزها یک بدهکاری بزرگ به ملت ایران دارند. اگر ملت ایران در برابر مستبد کاخ سفید نایستاده بود و با صبر و مقاومت اش او را به شکست نکشانده بود و تدبیر دولت منتخب مردم نبود و بعد از خروج ترامپ از برجام ما هم خارج می شدیم این یک پیروزی بدون زحمت و هزینه برای ترامپ بود. ما اگر این کار را می کردیم همه تحریم ها برگشته بود و توطئه بزرگ رژیم صهیونیستی و آمریکا به ظهور و بروز رسیده بود. اما مقاومت مردم و تدبیر دولت باعث شد آمال ترامپ لگدمال شود. یک بار در شورای امنیت که با حضور خودش در سال ۹۷ بود و چند بار در سال ۹۹. شکست و انزوای آمریکا در سازمان ملل در برابر ایران در تاریخ آمریکا و جهان بی نظیر است.

روحانی افزود: در چند نوبت در دادگاه لاهه و یکی همه در همین روزهای اخیر ملت ایران و حقوقدانان ما در برابر آمریکا پیروز شدند و این دادگاه لاهه بود که با قرار و حکم موقت علیه تحریم ترامپ رأی داد. آن کسی که ترامپ را سرنگون کرد خدا بود و در ظاهر ملت آگاه آمریکا بودند اما نقش ملت و دولت ایران برای سرنگونی این مستبد بدون تردید تأثیرگذار بود. امروز امنیت و احساس قانون گرایی و ثبات دنیا دینی است که دنیا به ملت ایران دارد.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: ملت بزرگی که دو انتخابات بزرگ ۹۲ و ۹۶ را به صورت دو حماسه بزرگ درآورد و در اولی حدود ۷۳ درصد حضور و در دومی بیش از ۷۳ درصد حضور داشت برای تاریخ بسیار مهم است که ۷۳ درصد واجدین شرایط پای صندوق آرا آمدند. مردم از منتخب خود می خواستند که تعامل سازنده با جهان را با عزت ادامه دهد. مردم از منتخب خود می خواستند به پیمان هایی که ملت ایران در برابر دنیا متعهد شده است پایبند باشند و در انتخاب اول می خواستند که با تعامل سازنده سایه جنگ و تحریم را از سر مردم دور کنند و منتخب مردم به مردم وعده داده بود که هم اقتصاد شرایط بهتری را خواهد داشت و هم قدرت هسته ای. با این بیان که سانتریفیوژ بهتر خواهد چرخید و اقتصاد بهتر به حرکت خود ادامه خواهد داد.

روحانی ادامه داد: ما امروز در برابر ملت ایران سرافرازیم که به تعامل سازنده اعتدال و به وعده هایی که به مردم دادیم در چهار سال و نیم اول به خوبی عمل کردیم. من هشت سال دولت تدبیر و امید را به سه بخش تقسیم می کنم. دوران چهار و نیم ساله ثبات، رشد و پیشرفت از ۹۲ تا ۹۶، دوران سه ساله جنگ تحریمی از ۹۷ تا پایان ۹۹ و شش ماهه پایان دولت دوران بازآفرینی است.

رئیس جمهور با یادآوری روزهای آغازین دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: تنها دولتی که بعد از جنگ هشت ساله کار خود را با رکود تورمی یعنی تورم ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی ۷.۶ درصد آغاز کرد دولت تدبیر و امید بود. دولت در طول سال های اول تلاش کرد و متوسط تورم در چهار و نیم سال اول ۱۰.۲ شد که در تاریخ بعد از انقلاب کمتر سراغ داریم که در حدود دو سال یعنی سال های ۹۵ و ۹۶ و حتی ماه های اولیه سال ۹۷ تورم تک رقمی باشد. رشد اقتصادی ما در بعضی از سال ها دو رقمی بود و در سال ۹۵ بالای ۱۴ درصد بود که بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده و این یکی از افتخارات بی نظیر این دولت بعد از انقلاب است.

روحانی در ادامه تأکید کرد: همین چیزها بود که صهیونیست ها و ارتجاع منطقه را به لرزه درآورد و در کنار ترامپ قرار گرفتند تا ایران را در حصر و محاصره کامل قرار دهند. در طول چهار و نیم سال اول دولت رشد اقتصادی ما به طور متوسط ۴.۷ درصد بود و از سال ۹۳ تا ۹۶ در هر فصل نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۷۰۰ هزار اشتغال خالص در کشور داشتیم. ما هر کجا که با هم بوده ایم و دست به دست هم داده ایم و کنار هم تلاش کرده ایم خدا هم پیروزی را نصیب ما کرده است.

رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم همچنین بیان کرد: ما با مذاکره دولت را آغاز نکردیم، اما من به مذاکره افتخار می کنم. مذاکره چیز منفی نیست و از لوازم دولت و حکمرانی دنیای امروز و نه تنها امروز که ارث پیامبر (ص) است که در مقاطع مختلف با دشمنان خود حرف زد، مذاکره کرد، پیمان بست و صلح کرد که نمونه اش صلح حدبیه است. ما به مذاکره به عنوان راه پیامبر (ص) و امام مجتبی (ع) افتخار می کنیم اما آغاز راه ما مذاکره نبود. اولین مصوبه ما احیای دریاچه ارومیه بود؛ یعنی از محیط زیست و سلامت مردم آغاز کردیم.

وی ادامه داد: دومین مصوبه ما رفع موانع تولید بود که لایحه را با دو فوریت تنظیم کردیم و برای مجلس آن زمان فرستادیم که البته ماه ها طول کشید. دولت از همان ابتدا در کنار بخش خصوصی قرار گرفت که مقام معظم رهبری خصوصی سازی و سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی را انقلاب اقتصادی نامید. ما به همه بخش های دولتی مداوم توصیه کردیم که سهام خود را بفروشید و دست از تصدی گری بردارید و اقتصاد را به مردم واگذار کنید. این بخش خصوصی بود که در این مدت این تحول بزرگ را در کشور ما به وجود آورد و این دولت منتخب مردم با راهنمایی مقام معظم رهبری بود که توانست در مسیری صحیح اقتصاد مقاومت را در مسیر درست خود قرار دهد.

روحانی اضافه کرد: درست است که ما در پی تعامل سازنده و مذاکره با جهان بودیم اما قبل از مذاکره به دنبال مبارزه با فساد بوده ایم. تنها این دولت بود که تمام بخش های بانک ها و موسسات اعتباری غیرمجاز را منحل کرد و البته بهای سنگینی هم برای آن پرداخت. هم بهای حیثیتی و آبرویی که همچنان عده ای عصبانی هستند و هم ۳۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی صرف شد تا بتوانیم بدهی های مردم را از این موسسات غیرمجاز به مردم پرداخت کنیم.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *