نخستین رییس زن WTO رسما انتخاب شد.

نخستین رییس زن WTO رسما انتخاب شد.

نخستین رییس زن WTO رسما انتخاب شد.

نخستین رییس زن WTO رسما انتخاب شد.

ایسنا: سازمان جهانی تجارت (WTO) انگوزی اوکونجو ایویلا را به عنوان نخستین رییس زن و نخستین رییس آفریقایی این نهاد رسما انتخاب کرد.

در نشست مجازی روز دوشنبه سازمان جهانی تجارت، ۱۶۴ کشور عضو این سازمان به اتفاق انگوزی اوکونجو ایویلا ۶۶ ساله که وزیر دارایی سابق نیجریه است را به مدت چهار سال به عنوان مدیرکل این نهاد انتخاب کردند. وی از اول مارس رسما این سمت را برعهده می گیرد و می تواند پس از پایان دوره چهار ساله اش در ۳۱ اوت سال ۲۰۲۵، برای بار دوم نامزد احراز این سمت شود.

سازمان جهانی تجارت از سپتامبر که روبرتو آزودو یک سال زودتر از پایان موعد ریاستش، از سمت مدیرکلی کنار رفت، بدون رییس مانده بود و از آن زمان تحت مدیریت چهار معاون مدیرکل قرار داشت.

اوکونجو ایویلا در دوران ترامپ با رای وتوی آمریکا روبرو شده بود که مانع انتخاب وی به این سمت شده بود اما اکنون در شرایط خطیری برای اقتصاد جهانی و خود سازمان جهانی تجارت این مسئولیت را برعهده می گیرد. دولت بایدن هفته گذشته حمایت رسمی خود از کاندیداتوری اوکونجو ایویلا برای ریاست بر سازمان جهانی تجارت را اعلام کرد تا مانع نهایی برای رسیدن وی به این مقام و انتصاب نخستین رییس زن آفریقایی بر این نهاد جهانی هموار شود.

انگوزی اوکونجو ایویلا دو دوره وزیر دارایی نیجریه بود و ۲۵ سال سابقه حضور در بانک جهانی داشت و همچنین به عنوان رییس اتحاد جهانی واکسنها و ایمن سازی فعالیت کرده است. تابعیت آمریکایی دو گانه وی به معنای آن است که یک آمریکایی برای نخستین بار مدیرکل سازمان جهانی تجارت می شود.

هدایت سازمان جهانی تجارت در بحبوحه شکاف عظیمی که میان چین و کشورهای غربی ایجاد شده است، یکی از چالشهای اصلی اوکونجو ایویلا خواهد بود.

هیات آمریکایی در سازمان جهانی تجارت متعهد شد همکاری نزدیکی با اوکونجو ایویلا داشته باشد و اعلام کرد مدیرکل جدید سازمان جهانی تجارت می تواند روی آمریکا به عنوان یک شریک سازنده حساب کند. هیات چینی در سازمان جهانی تجارت هم در بیانیه ای اعلام کرد این سازمان در شرایط حساسی قرار دارد و تصمیم جمعی که توسط همه اعضا گرفته شد، نشان دهده رای اعتماد به اوکونجو ایویلا و همچنین نگرش و انتظارات ما و سیستم تجارت چند جانبه ای است که به آن باور داشته و حفظش می کنیم.

واشنگتن و بروکسل به برنامه های یارانه گسترده چین، انتقال اجباری فناوری و نفوذ گسترده این کشور بر اقتصادش انتقاد دارند و می گویند این سیاستها به مختل شدن تجارت منتهی شده و تاثیر منفی بر اقتصاد جهانی گذاشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوکونجو ایویلا در کمپین انتخاباتی خود بر لزوم بازسازی اعتماد بین آمریکا و چین و تلاش برای یافتن بخشهای منافع مشترک تاکید کرد. وی به عنوان نامزد این سمت از ابتکار میان آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن برای ایجاد مقررات جدید برای یارانه های صنعتی، شرکتهای دولتی و انتقال اجباری فناوری حمایت کرده است.

فاطمه خزایی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *