جهانگیری: حمایت‌ از تولیدکننده‌ نباید افزایش قیمت و فشار به مصرف کننده باشد

جهانگیری: حمایت‌ از تولیدکننده‌ نباید افزایش قیمت و فشار به مصرف کننده باشد

جهانگیری: حمایت‌ از تولیدکننده‌ نباید افزایش قیمت و فشار به مصرف کننده باشد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کاهش توان ارزی کشور موجب ضربه زدن به اقتصاد و افزایش قیمت ارز و کالاهای اساسی شده بود، گفت: حمایت‌های دولت از تولیدکننده‌ها نباید برای افزایش قیمت و فشار به مصرف کننده باشد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت از شهرری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در آئین افتتاح طرح توسعه یک واحد تولیدی مرغداری در بخش فشافویه شهرستان ری اظهار کرد: بخش کشاورزی یکی از تعیین کننده‌ترینصنایع در بخش تأمین معیشت مردم و اشتغال و صادرات است و تولیدات و محصولات بخش کشاورزی به شکل مستقیم با غذای مردم ارتباط دارد.

وی گفت: تأمین کالاهای کشاورزی و امنیت غذایی جامعه یکی از اصول اصلی اقتصاد مقاومتی بوده که طی سال‌های اخیر توجه جدی به آن‌ها شده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه صنایع کشاورزی غذای ۸۵ میلیون نفر ایرانی را تأمین می‌کند، بیان کرد: ظرفیت تولیدات کشاورزی کشور خوشبختانه بسیار بالا است و ما تاکنون در این حوزه مشکل خاصی نداشتیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای کشاورزی در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز از لحاظ تکنولوژیکی به روز شده‌اند، افزود: بنگاه داران بخش کشاورزی باید احساس کنند که فعالیت صنعتی آن‌ها علاوه بر تولید مایحتاج مردم سود اقتصادی نیز برای آن‌ها دارد.

وی ورود فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش بنیان به حوزه کشاورزی را کار ارزشمندی دانست و گفت: دولت تدبیر و امید اقدامات مؤثری در شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی و ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی انجام داده است که آثار آن در چند سال آینده بیشتر احساس خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه سیاست اصلی دولت از آغاز جنگ اقتصادی تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب بود، تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به اقتصاد کشور در وهله اول فروش کالاهای اساسی صادراتی کشور مانند نفت، فولاد، پتروشیمی و سایر موارد را با هدف کاهش توان ارزآوری کشور تحریم کردند.

جهانگیری تأکید کرد: کاهش توان ارزی کشور موجب ضربه زدن به اقتصاد و افزایش قیمت ارز و کالاهای اساسی می‌شد که در این حوزه دولت ۲راه پیش رو داشت، اول روش تأمین کالاها به شکل کوپنی و یا تأمین کالاهای مورد نیاز مردم از طریق تأمین ارز با قیمت حداقلی بود.

وی با اشاره به اینکه روش کوپنی کردن کالاها از لحاظ تأمین کالاها توسط دولت و ایجاد شبکه توزیع کار سختی بود، ابراز کرد: دولت برای اجرای این روش باید هزاران نفر را استخدام، شبکه‌های توزیع را در کشور ایجاد و از همه مهم‌تر باید کالا را خودش می‌خرید و انبار می‌کرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی دیگر از عیب‌های وارده به روش کوپنی این بود که دشمنان می‌توانستند موضوعاتی مانند کمبود کالا و قحطی را در بحث‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی خود پررنگ کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت روش تأمین کالاهای حیاتی با قیمت ارز حداقلی را در جنگ اقتصادی انتخاب کرد، بیان کرد: درست است که این روش در برهه‌ای از زمان موجب نوساناتی در عرضه مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن شد ولی درحالت کلی روش بسیار موفقی بود.

وی خاطرنشان کرد: در برهه‌ای از زمان عرضه مرغ و تخم مرغ با نارسایی‌هایی روبه‌رو بوده و باعث اذیت مردم شد ولی در حالت کلی جهاد کشاورزی با افزایش میزان جوجه ریزی و عرضه تخم مرغ به میزان لازم در بازار موجب آرامش شد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه حمایت‌های دولت از تولیدکننده‌ها نباید برای افزایش قیمت و فشار به مصرف کننده باشد، افزود: دولت می‌تواند از ابزارهای حمایتی مانند افزایش سرمایه در گردش، عرضه نهاده‌های دامی، دادن وام‌های کم بهره و سایر ابزارها از تولیدکنندگان حمایت کند.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *