مرگ خاموش در چادرهای مسافرتی!

مرگ خاموش در چادرهای مسافرتی!

مرگ خاموش در چادرهای مسافرتی!

فقط طی ۲۴ ساعت، شش نفر در ایلام به علت استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در چادر مسافرتی‌شان جان خود را از دست دادند؛ با وجود هشدارها همچنان بسیاری افراد از خطر استفاده از وسایل گرمایشی در چادرهای مسافرتی آگاه نیستند و به دلیل همین بی‌احتیاطی جان خود و نزدیکان‌شان را به خطر می‌اندازند.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت سید جلال ملکی  سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در این باره اظهار کرد: دیده شده که برخی مسافران برای استراحت یا خواب از چادرهای مسافرتی استفاده می‌کنند. در این میان افرادی برای گرم کردن هوای داخل چادر وسایل گرمایشی غیر استاندارد روشن می کنند و با بی احتیاطی یا عدم آگاهی در این خصوص مرگ خود و نزدیکان‌شان را رقم می‌زنند.

ملکی با بیان اینکه گاز منوکسید کربن گازی بی بو، بی رنگ و بدون مشخصه خاص و کمی سبک‌تر از هواست، گفت: این گاز به دلیل قابلیت انتشار بسیار بالایی که دارد به سرعت تمام فضای محیط را انباشته می کند و همه حاضران را در معرض مسمومیت قرار می دهد. از آنجایی که نشانه های مسمومیت با این گاز بسیار شبیه سرماخوردگی است، بسیاری آن را جدی نمی گیرند. از اولین نشانه های مسمومیت با این گاز، ایجاد حالت ضعف و سستی در بدن و در ادامه سردرد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی و تنفس های سریع و کوتاه است و اگر افراد کماکان در این محیط آلوده باقی بمانند در حالت تشنج، بیهوشی و حتی کما قرار گرفته و در نهایت مرگ پدیدار می شود.

وی با بیان اینکه هر وسیله ای که اکسیژن محیط را مصرف می کند عامل بروز این خطر است، گفت: روشن کردن وسایل گرمایشی در چادرها و حتی خودروها، در مدت بسیار کوتاهی منجر به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: طی سال های گذشته نیز شاهد مرگ افراد بسیاری به دلیل روشن کردن وسایل گرمایشی ناایمن در چادرها بودیم. همچنین علاوه بر روشن کردن منقل و گاز پیکنیکی در چادرها روشن کردن سیگار، قلیان و… نیز خطرآفرین است.

وی با بیان اینکه باید برای حضور در یک چادر ظرفیت آن را در نظر گرفت، گفت: نباید تعداد نفراتی بیش از ظرفیت یک چادر در آن حضور داشته باشند.

ملکی افزود: باید در کمپ‌های شناخته شده و معتبر اقدام به برپا کردن چادر مسافرتی کرد، گاهی شاهد هستیم که افراد در زمین های ناشناخته چادرهای مسافرتی برپا می‌کنند، از میان برخی از این زمین ها سیم های برق رد شده یا تله‌هایی برای حیوانات کار گذاشته شده است، همین می تواند موجب برق گرفتگی یا سایر مصدومیت‌ها شود.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *