دیگر نیاز نیست کسی به آتش‌نشانی زنگ بزند/ماجرای معرفی ساختمان های ناایمن شهر

دیگر نیاز نیست کسی به آتش‌نشانی زنگ بزند/ماجرای معرفی ساختمان های ناایمن شهر

دیگر نیاز نیست کسی به آتش‌نشانی زنگ بزند/ماجرای معرفی ساختمان های ناایمن شهر

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: تا چند ماه دیگر مالکان می‌توانند به صورت داوطلبانه به سازمان مراجعه کرده و از طرح مانیتورینگ استفاده کنند این طرح اینگونه است که سیستم اطفای حریق ساختمان‌ها به سامانه آتش‌نشانی متصل می‌شود و اگر سیستم اطفای حریق موردی را کشف کرد اطلاعات مستقیم به مرکز اعلام می‌شود و دیگر نیاز نیست کسی به آتش‌نشانی زنگ بزند.

به گزارش پایگاه خبری همدلی قرار بود ساختمان های ناایمن در تهران شناسایی و اسامی انها بر  روی سامانه شهرداری قرار گیرد ولی تاکنون اسامی منتشر نشده است البته چند ماه پیش بخشی از اسامی منتشر و بعد  از  مدت کوتاهی از روی سامانه برداشته شد.

 به گفته‌‌ مدیران باید سازمان اتش نشانی تجهیز و همچنین برنامه ریزی های برای ایمنی بازار تهران در دستور کار قرار بگیرد.

یکی دیگر از مشکلات‌ در سازمان اتش نشانی موضوع بیمه مشاغل سخت و زیان اور آتش  نشانان است که برای این‌منظور شورای عالی استان ها لایحه ای به مجلس فرستاد.

در خصوص اخرین وضعیت شناسایی ساختمان های ناایمن،جذب آتش نشان زن، ایمنی بازار،جلوگیری از حریق های اطراف بوستان های جنگلی،بیمه سخت وزیان آور آتش نشانان، فرهنگ ایمنی و …. با مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم.

قرار بود تجهیزات جدید وارد سازمان آتش‌نشانی شود در اینباره توضیح می‌دهید و همچنین بگویید  این تجهیزات داخلی هستند یا خارجی و چه زمان قرار است وارد سازمان آتش‌نشانی شود؟

ورود ماشین آلات تولید داخل به سازمان/افتتاح ۲ ایستگاه در نیمه اول ۱۴۰۰

برنامه‌های مفصلی برای سال جدید داریم قرار است یکسری ماشین‌آلات جدید و خودروهای سبک در ۶ ماه اول سال جدید وارد سازمان شود که بیشتر آنها داخلی هستند. همچنین انواع ماشین‌آلات سنگین هم برای حریق وارد سازمان می‌شود. ساخت دو ایستگاه در نیمه اول سال در دستور کار است که این ایستگاه‌های در قیطریه و جاده کرج است و در ۶ ماه ابتدایی سال جاری راه‌اندازی می‌شود. البته برای ساخت ۵ ایستگاه دیگر هم برنامه داریم و اما تا پایان امسال به اتمام نمی‌رسد البته تا پایان سال جاری یک ایستگاه آتش‌ نشانی در شوش هم راه‌اندازی می‌شود.

قرار بود تعدادی نردبان‌های بلند خریداری شود و همچنین شنیده شده که قرار است سازمان آتش‌نشانی نردبان‌هایی با ارتفاع کمتر از ۳۰ متر هم خریداری کند چرا که بسیاری از ساختمان‌های شهر ارتفاع‌شان زیر ۳۰ متر است در این باره توضیح می‌دهید.

خرید نردبان های زیر ۳۰ متر/بسیاری از ساختمان‌های تهران ارتفاع کمی دارند

در خصوص نردبان‌هایی که بلند هستند تقریبا مشکلی نداریم و ۴۱ دستگاه نردبان از ۳۰ تا ۶۴ متر داریم که معمولا ۲ تا ۳ نردبان به صورت روتین  در حال سرویس است اما بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و نسبت به آتش‌نشانی سایر کشورها در این زمینه در وضعیت خوبی هستیم. موضوعی که  در حال بررسی آن هستیم خرید نردبان‌های کمتر از ۳۰ متر است چرا که بسیاری از ساختمان‌های تهران ارتفاع کمی دارند و این را هم بگویم ساختمان‌ها عموما در معابر کم عرض قرار دارند و فقط معابر کم عرض مخصوص بافت‌های فرسوده نیست در بسیاری از خیابان‌های شهر ما معابر کم عرض داریم. هر چقدر ارتفاع نردبان کم شود خودروی آتش‌نشانی هم ابعاد کوچک‌تری خواهد داشت و سریع‌تر جابه‌جا می‌شود.

قرار بود تعدادی لباس برای آتش‌نشانان خریداری  شود که با استانداردهای روز هماهنگی لازم را داشته باشد در این باره توضیح می‌دهید.

لباس های آتش نشانان وارداتی است

لباس‌ها خریداری شده و بیشتر از نیاز اصلی است متأسفانه ما این لباس‌ها را وارد می‌کنیم هنوز در داخل به تولید این لباس‌ها نرسیده‌ایم در بافت پارچه و تکنولوژی و همچنین  تأییدیه‌های لازم هم داده نشده است به همین دلیل مجبوریم که لباس‌های آتش‌نشانان را وارد کنیم چرا که باید  این لباس‌ها استانداردهای بالایی داشته باشد اما در بخش خودرو بسیاری از آنها در داخل تولید می‌شود.

وضعیت شناسایی ساختمان‌های ناایمن در تهران به کجا رسید؟ قرار بود که اسامی این ساختمان‌ها بر روی سامانه قرار گیرد چند روزی این اتفاق افتاد ولی اسامی حذف شد شما وعده داده بودید که دوباره اطلاعات بر روی سامانه بارگذاری می‌شود تا مردم از وضعیت ساختمان‌های ناایمن مطلع شوند اما هنوز این امر رخ نداده است در این باره توضیح می‌دهید.

شناسایی ساختمان های ناایمن به صورت مستمر ادامه دارد/اسامی ساختمان های ناایمن با اطلاعات محدود اعلام می شود

بررسی ساختمان‌های ناایمن به صورت مستمر ادامه دارد و یک فرآیند دائمی است ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که ساختمان‌های شهر از نظر ایمنی وضعیت بهتری داشته باشند البته این را هم بگویم ممکن است که یک ساختمان با ضوابط لازم هم ساخته شود اما در ایمنی مشکل داشته باشد بگذارید یک‌مثال بزنم، ساختمانی ایمن است اما راه‌پله‌ها به انبار تبدیل شده و همین امر ساختمان را از استاندارد خارج می‌کند و یا اینکه سیستم اعلام حریق دچار مشکل شده است.

بله، ما برای مدت کوتاهی برخی از ساختمان‌های ناایمن را بر روی سامانه بارگذاری کردیم و دوباره حذف کردیم اما بر اساس تصمیمات گرفته شده قرار است اطلاعات محدودتر بر روی سامانه قرار گیرد و به زودی این کار انجام می‌شود. باز هم تأکید می‌کنم که اطلاعات همانند بار اول جامع و کامل نیست و قرار است محدود باشد.

قرار است که شما طرح مانیتورینگ را در سازمان آتش‌نشانی اجرایی کنید و مالکان ساختمان‌هایی که داوطلب هستند با مراجعه به سازمان می‌توانند سیستم اعلام حریق خود را به سامانه آتش‌نشانی وصل کنند در این باره توضیح می‌دهید.

اتصال سیستم حریق ساختمان های شهر به آتش نشانی/دیگر نیاز نیست کسی به آتش نشانی زنگ بزند

بله، امسال موضوعی که در دستور کار است این است که مالکان می‌توانند به صورت داوطلبانه به سازمان مراجعه کرده و از طرح مانیتورینگ ما استفاده کنند این طرح هم اینگونه است که سیستم اطفای حریق ساختمان‌ها به سامانه آتش‌نشانی متصل می‌شود و اگر سیستم اطفای حریق موردی را کشف کرد اطلاعات مستقیم به مرکز اعلام می‌شود و دیگر نیاز نیست کسی به آتش‌نشانی زنگ بزند.

از چه زمان این کار اجرایی می‌شود؟

هنوز نمی‌توانیم زمان دقیق را بگوییم اما امیدواریم در نیمه اول سال اجرایی شود. یکی دو سال است که در حال فراهم کردن بسترهای لازم برای این کار هستیم و این طرح با مشارکت سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری انجام می‌شود. هر دو سازمان مجری هستند ما در بخش ایمنی و سازمان فناوری در بحث زیرساخت‌ها و قطعاً‌ امسال این طرح اجرایی می‌شود.

این خدمات چگونه پرداخت می‌شود آیا شهروندان باید هزینه‌ای پرداخت کنند؟

بله، هر کسی که داوطلب استفاده از این خدمات است باید هزینه آن را پرداخت کند.

هزینه انجام این کار چقدر است؟

تعرفه این کار در شورای اسلامی شهر تهران مصوب  شده است و بر اساس نوع ساختمان متفاوت است.

با توجه به وضعیت بهار و رشد علف‌ها در یکی دو ماه آینده این علف‌ها در اطراف بوستان‌های جنگلی خشک می‌شوند و احتمال حریق هر ساله وجود دارد و البته شاهد حریق هم در سالیان قبل بوده‌ایم، چه اقداماتی برای جلوگیری از حریق در اطراف بوستان‌های جنگلی صورت گرفته است؟البته  گفته می‌شود که این مساحت چندین هزار هکتار است.

در صورتی که علف‌ها چیده نشوند و آتش‌سوزی رخ دهد به نهال‌ها و درختان‌ها آسیب جدی وارد می‌شود

قطعا ما در بهار سرسبزی‌های خاصی را داریم البته امسال بارندگی‌ها کمتر بوده است گیاهان در اطراف پارک‌های جنگلی و در حاشیه شهر رشد زیادی دارند و از اواخر اردیبهشت تقریبا رو به خشک شدن می‌روند ما برنامه داریم که از اوایل اردیبهشت این علف‌ها چیده شود چرا که وقتی آنها رشد بیشتری می‌کنند زمانی که خشک شوند آتش‌سوزی بیشتری رخ می‌دهد هم شدت آتش‌سوزی بیشتر است و هم میزان آسیب‌های وارده اما وقتی که علف‌ها کوتاه باشند مشکلات کمتر است. در صورتی که علف‌ها چیده نشوند و آتش‌سوزی رخ دهد به نهال‌ها و درختان‌ها هم آسیب وارد می‌شود و همچنین از نظر محیط زیستی دچار مشکل می‌شویم و بیشتر این اتفاق در مراتع و بوستان‌های جنگلی رخ می‌دهد البته ما از مردم می‌خواهیم که رعایت کنند دستگاه‌ها هم باید به وظایف خود عمل کنند اما یک طرف داستان هم مردم هستند و باید مراقب باشند که آتش‌سوزی رخ ندهد.

مدت‌هاست که موضوع ایمنی بازار تهران مطرح است اما همچنان در بحث ایمنی بازار مشکلاتی وجود دارد در این باره توضیح می‌دهید.

واحدی به نام اداره ایمنی بازار ایجاد کردیم/به تنهایی نمی توان کاری کرد/آموزش را آغاز کردیم

یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند ایمنی بازار را تأمین کند و باید کسبه هم کمک کنند و این کار جنبه‌های مختلفی دارد و باید میراث فرهنگی و گردشگری هم در صدور مجوزها همکاری کند و در بازار ما موضوع تأسیسات آب و غیره را هم داریم ما سال گذشته در بازار واحدی به نام اداره ایمنی بازار ایجاد کردیم یعنی یک حوزه مخصوص به بازار و یکی از وظایف آنها انجام آموزش‌های ایمنی برای کسبه به صورت رایگان بوده است. البته بروشورهایی هم تهیه و توزیع شده است و این بروشورها بر اساس سوابق و علل آتش‌سوزی بوده و نکات لازم را در آن قید کرده‌ایم. خواهش ما از کسبه این است که داوطلب شده و آموزش‌ها را ببینند.

در صورت وقوع حادثه در بازار ۷ ایستگاه به سرعت می رسند

در خصوص ایستگاه‌های آتش‌نشانی بازار هم برنامه‌هایی داریم و البته باید در این زمینه با میراث، شرکت برق و سازمان‌های ذی‌ربط جلساتی برگزار شود در حال حاضر در داخل محدوده بازار دو ایستگاه ۷ و ۱۰۷ قرار دارد و ۵ ایستگاه پیرامون بازار هم در صورت وقوع حریق به سرعت وارد کار می‌شوند یعنی ۷ ایستگاه دسترسی خوبی به بازار دارند. البته اخیرا هم یک ایستگاه راه‌اندازی کرده‌ایم. فرهنگ ایمنی باید افزایش یابد همه سازمان‌ها باید به وظایف خود عمل کنند اگر کسبه هم ایمنی را رعایت کنند سرمایه‌های خودشان حفظ می‌شود ما روزانه رفت و آمد بسیاری در بازار داریم.

تعدادی از بانوان برای حضور در آتش‌نشانی ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است به عنوان آتش‌نشان زن وارد سازمان شوند فعلا ثبت‌نام انجام شده در خصوص مراحل کار توضیح می‌دهید و اینکه آیا در دوره بعد تعداد زنان آتش نشان افزایش می‌یابد؟

آزمون استخدامی زنان آتش نشان اواخر اردیبهشت سال جاری

ثبت‌نام آغاز شده است و از اواخر اردیبهشت ماه دو مرحله آزمون اصلی برگزار می‌شود ابتدا آزمون سازمان سنجش و سپس آزمون ورزشی و بعد از آن مراحل گزینش طی می‌شود امیدواریم این افراد در نیمه اول سال جاری وارد آتش‌نشانی شوند. اما در خصوص اینکه در دوره‌های بعد تعداد بیشتری زن جذب آتش‌نشانی شوند باید بگویم که ما برنامه داریم اما منتظریم خروجی مرحله اول مشخص شود.

چند نفر از آتش‌نشانان به بیماری کرونا مبتلا شدند. آتش‌نشانان در اولویت تزریق واکسن  هستند؟

فوتی بر اثر کرونا نداشتیم/آتش نشانان به دلیل شرایط کاری در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند

همینجا از شهروندان عزیز می‌خواهم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا به مرحله واکسن برسیم تعداد قابل توجهی از آتش‌نشانان به این بیماری  مبتلا شده‌اند ولی خوشبختانه فوتی نداشتیم با توجه به شرایط کاری آتش‌نشانان این افراد  مجبورند در محیط‌ها حضور یابند در خانه‌ها، در جاهایی که حریق و حوادث رخ داده و حضور آنها اجتناب‌ناپذیر است و برای آنها خطراتی دارد ما همینجا از مسؤولین می‌خواهیم که آتش‌نشانان را  در اولویت تزریق واکسن قرار دهند.

قرار بود برای ایمن شدن ساختمان‌ها اقداماتی صورت گیرد و وسایل ایمنی  در  داخل تولید شود تا هزینه‌ها برای ایمن شدن ساختمان‌ها کاهش دهد در این باره توضیح می‌دهید.

۹۵ درصد کالاها برای ایمنی ساختمان‌ها داخلی شده/ایمن شدن ساختمان ها هزینه بر است اما فایده دارد

ایمن شدن ساختمان‌ها هزینه‌بر است اما در واقع یک سرمایه‌گذاری بزرگ است وقتی ما ساختمانی را ایمن می‌کنیم هم سرمایه افزایش می‌یابد و هم اینکه عزیزان‌مان را در مواقع بحران از دست نمی‌دهیم درست است قدری ایمن کردن ساختمان‌ها هزینه‌بر است اما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد ۹۵ درصد کالاها برای ایمنی ساختمان‌ها داخلی شده و به همین دلیل هزینه ایمنی کاهش پیدا کرده است ما از مردم می‌خواهیم از ایمن کردن ساختمان‌هایشان روی‌گردان نشوند وقتی ساختمانی ساخته می‌شود نیاز به مراقبت دارد و باید ایمنی آن در نظر گرفته شود.

بیمه سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانی به  کجا رسید،طرح در شورای عالی استان‌ها تصویب شد و به مجلس ارسال شد کار در این باره به کجا رسیده است؟

بیمه آتش نشان در مجلس در نوبت رسیدگی است/۴۰ آتش نشان سال گذشته بازنشسته شدند 

در سال ۹۹ حدود ۴۰ نفر از آتش‌نشانان با  استفاده از مزیت سخت و زیان‌آوری بازنشسته شدند اما همچنان مشکلاتی در خصوص آتش‌نشانان شهرداری وجود دارد چرا که صندوق  بازنشستگی شهرداری متفاوت از تأمین اجتماعی است اما شورای عالی استان‌ها برای رفع این مشکلات لایحه‌ای را به مجلس فرستاده و در نوبت رسیدگی است اما علیرغم تمام موضوعات باز هم آتش‌نشانان می‌توانند از این مزیت استفاده کنند.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *