پیش‌بینی‌ بورس در زمان انتخابات

پیش‌بینی‌ بورس در زمان انتخابات

پیش‌بینی‌ بورس در زمان انتخابات

یک دکترای اقتصاد بین‌الملل گفت: بر اساس تجربه و شواهد تاریخی غالباً دولت‌ها برای انتخابات سعی می‌کنند شرایط را بهینه جلوه دهند و این امر باعث می‌شود که از دیدگاه اقتصاد سیاسی نسبت به بازار بورس دلگرم شویم همچنین بر اساس شواهد تاریخی بررسی نمودار سهم‌ها در زمان انتخابات حاکی از رشد بازار سرمایه است، مگر اینکه خلف وعده شده و چارت‌ها و نمودارها نقض شود.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت ایمان آریا فرد  اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی محدودیت‌ها برای بنگاه‌های اقتصادی اعمال شده است بسیاری از بنگاه‌های خُرد به مرز تعطیلی رسیدند و اغلب نیمه‌فعال هستند، در نتیجه منابع مالی و نیروی انسانی بیکار این شرکت‌ها افزایش یافته است. حال این سوال پیش می‌آید که سرنوشت این منابع مالی چه خواهد شد و این نیروی انسانی حداقل معیشت خود را چگونه تأمین خواهد کرد؟

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در جهان حاکم است شاید فعالیت در بازارهای مالی اولین گزینه‌ای باشد که به ذهن هر کس خطور کند بنابراین ممکن است فعالیت در بورس اولین گزینه برای نیروی انسانی بیکار باشد. همچنین در شرکت‌های تولیدی راکد، منابع مالی بیکار وجود دارد که به بازارهای موازی تزریق خواهد شد و ازجمله بازارهای موازی می‌توانیم به بازار مسکن اشاره کنیم اما این بازار در سال گذشته رشد شارپی داشته و ممکن است در سال جاری شاهد رکود آن باشیم، علاوه بر آن بازار مسکن دیربازده و دیرنقدشونده است بنابراین بازارهای مالی داخلی و خارجی می‌تواند جایگزین آن شود.

این دکترای اقتصاد بین‌الملل تصریح کرد: از دیدگاه اقتصاد کلان «دولت» محل‌هایی برای تأمین هزینه‌های خود دارد که مالیات و درآمدهای انحصاری دولت از جمله آن‌هاست. بهترین و راحت‌ترین درآمد برای دولت که کارایی اقتصاد را بر هم نمی‌زند «مالیات» است؛ مالیات بر بازار سهم در بازار سرمایه راحت‌ترین مالیاتی است که دولت می‌تواند آن را دریافت کند و این یک مولفه قوی و محلی امن برای دولتی است که درآمد نفتی ندارد؛ البته اغلب شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به‌دلیل قدرت نقدشوندگی برای تأمین هزینه‌های جاری از بازارهای مالی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس شواهد تاریخی طی سالیان گذشته بازار سرمایه در شروع سال جدید رشد داشته است، اضافه کرد: دولت اوایل تابستان ۹۹ سوخت نقدینگی ایجاد کرد اما بازار ریزش خود را کرده است و باز هم در شروع سال ۱۴۰۰ می‌تواند محل امنی برای سرمایه‌گذاری باشد البته دولت نیز برای ورود منابع مالی بیکار به بازار سرمایه در حال برنامه‌ریزی است.

آریا فرد خاطرنشان کرد: با «صادرات» گردش مالی افزایش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند یک کاتالیزور و سوخت با احتراق بالا برای چرخه اقتصاد باشد اما در بحث بازرگانی خارجی به تجار ایرانی ارز تعلق نمی‌گیرد و صادرکنندگان در قبال محصول صادراتی باید کالا وارد و یا تهاتر کنند پس نمی‌توانیم بگوییم تحریم محدودیت نیست.

وی بیان کرد: بر اساس تجربه و شواهد تاریخی غالباً دولت‌ها برای انتخابات سعی می‌کنند شرایط را بهینه جلوه دهند و این امر باعث می‌شود که از دیدگاه اقتصاد سیاسی نسبت به بازار بورس دلگرم شویم و این تجربه ما است که همواره این اتفاق افتاده است و خاص امسال نیست مگر اینکه امسال بر خلاف سال‌های دیگر رفتار شود که این امر غیرممکن است. همچنین بر اساس شواهد تاریخی بررسی نمودار سهم‌ها در زمان انتخابات حاکی از رشد بازار سرمایه است مگر اینکه خلف وعده شده و چارت‌ها و نمودارها نقض شود.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *