پژوهشگر دوران دفاع مقدس: دفاع مقدس ارزنده‌ترین تجربه گام اول انقلاب است

پژوهشگر دوران دفاع مقدس: دفاع مقدس ارزنده‌ترین تجربه گام اول انقلاب است

پژوهشگر دوران دفاع مقدس: دفاع مقدس ارزنده‌ترین تجربه گام اول انقلاب است

پژوهشگر دوران دفاع مقدس:

دفاع مقدس ارزنده‌ترین تجربه گام اول انقلاب است

پژوهشگر مسائل دفاعی، دفاع مقدس را ارزنده‌ترین تجربه گام اول انقلاب ارزیابی کرد و گفت: اولویت امروز کشور استفاده صحیح و الگوبرداری از موفقیت‌های دفاع مقدس و رمزگشایی از مولفه‌های آن است.
 به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت ، «صادق خانی‌علی‌اکبری» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تبریک هفته دفاع مقدس، رسالت و اولویت امروز کشور را تمدن‌سازی و بهره‌مندی از تجربیات یادگاران دفاع مقدس دانست و گفت: در  سه دهه اخیر با همت صاحبان قلم، هنر و اندیشه و همچنین همراهی و مشارکت رزمندگان، به قدر کفایت ابعاد مختلف دفاع مقدس تشریح شده است و وظیفه ما پاسداشت و صیانت از دستاوردهای آنها است، اما اولویت امروز کشور استفاده صحیح و الگوبرداری از موفقیت‌های دفاع مقدس و رمزگشایی از مولفه‌های آن است.
این پژوهشگر دوران دفاع مقدس ادامه داد: اگر نیم نگاهی هوشمندانه به بیانیه گام دوم انقلاب بیندازیم، در مورد دفاع مقدس با رویکردهای جدید و مطالبات نوینی مواجه می‌شویم که  آرمان مقام معظم رهبری در این بیانیه است.
خانی علی اکبری افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را موتور پیشران ملت و مدیریت جهادی را کلید عزت و پیشرفت مملکت می دانند که برای تحقق آن به صاحبان همت های بلند و انگیزه های انقلابی ماموریت داده است که مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور  که همان نیروی انسانی مستعد و کارآمد است را تربیت و فعال کنند.
وی گفت: اشاره مقام معظم رهبری به صاحبان همت‌های بلند و انگیزه‌های انقلابی می‌تواند همان یادگاران ۸ سال دفاع مقدس باشند که به لطف الهی ما هنوز از نعمت وجود و حضور آنان بهره مندیم.
این پژوهشگر دفاعی خاطرنشان کرد: با این نگاه می‌توانیم از یادگاران دفاع مقدس مطالبات نوینی داشته باشیم و از آنها بخواهیم منشاء رویش‌های جدیدی در انقلاب باشند که تبلور آن می‌تواند در تربیت نسل جدید و نهادینه کردن روحیه و عملکرد جهادی باشد.
خانی علی‌اکبری افزود: مجموعه ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در نهاد تربیت یافتگان مکتب ایثار و شهادت وجود دارد که به کارگیری آن در تربیت نسل جدید ضامن پویایی و صدور انقلاب اسلامی است که از جمله آنها می‌توان به رعایت مرزبندی با دشمن اشاره کرد. بنابراین پیام به روز شده هفته دفاع مقدس در این برهه‌ که دشمن از فضای مجازی  استفاده ابزاری می‌کند، چیزی جز رعایت مرزبندی با دشمن نیست.
وی در پاسخ به این سوال که تجربیات دفاع مقدس در چه حوزه‌هایی قابل استفاده است، عنوان کرد: تجربیات دفاع مقدس آنقدر جامع و محیط بوده که شایسته این پرسش است که آیا جایی در کشور هست که نیازمند استفاده از تجریبات دفاع مقدس نباشد؟
به سراغ تجارب دفاع مقدس برویم
خانی علی‌اکبری افزود: به عنوان یک پژوهشگر رجاء واثق دارم که هرگاه بخواهیم برای آینده انقلاب هدف گذاری خاصی انجام دهیم، باید به سراغ تجارب دفاع مقدس برویم،  زیرا دفاع مقدس ارزنده‌ترین تجربه گام اول انقلاب است.
این پژوهشگر دفاعی ادامه داد: شاهد روشن آن هم این است که در دهه سوم و چهارم انقلاب برای تقویت قدرت دفاعی و بازدارندگی به سراغ یادگاران دفاع مقدس رفتیم و توانستیم مطابق سند چشم انداز کشور در صنعت دفاعی نظامی و امنیتی جایگاه قابل قبولی کسب کنیم یا در موضوع مقابله با گروه‌های تروریستی و جریان‌های تکفیری که می‌توانست مرزهای کشور را ناامن کند، دیپلماسی و میدان را به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سپردیم و ثبات و آرامش امروز کشور در نتیجه رجوع ما به دوران و یادگاران دفاع مقدس بود.
خانی علی اکبری با برشمردن نمونه‌هایی از حوادث سالهای پس از دفاع مقدس از قبیل سیل و زلزله، الگوی اصلی مشارکت‌های مردمی و کارهای جهادی را تجربیات دفاع مقدس دانست و  ادامه داد: در الگوی مشارکت مردم در اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و حتی سیاست می‌توانید از تجربه حضور مردم در دفاع مقدس استفاده کرد. با این فکت تاریخی می‌توانیم تحقق اهداف کشور در گام دوم انقلاب از جمله ارتقاء جایگاه بین‌المللی و ساماندهی اقتصادی را در استفاده از دوران و یادگاران دفاع مقدس هدف گذاری کنیم.
وی درباره استفاده از تجارب دوران دفاع مقدس برای عبور از تحریم، گفت: در دوران دفاع مقدس خلاقیت، نو آوری و استفاده از ظرفیت جوانان در تولید علم تمام کمبودهای نظامی و مهندسی کشور را به داشته‌ها تبدیل کرد. در دوران دفاع مقدس موشکهای وارداتی از لیبی و کره شمالی با مهندسی معکوس و خلاقیت به سرعت بومی‌سازی شد و یا در حوزه مهندسی راه و شهرسازی می توان به پل خیبر، پل آزادی و پل بر روی رودخانه اروند در عملیات والفجر ۸ اشاره کرد.
این کارشناس مسائل دفاعی با انتقاد از کسانی که چشم به خارج از مرزهای کشور دارند، افزود:  نگران آسیب‌های خودتحریمی هستم زیرا روشن است که تحریم‌های خارجی به اراده ملت بزرگ ایران صدمه‌ای وارد نمی‌کند و حتی فرصت دستیابی به برخی از چشم اندازها در حوزه اقتصاد مقاومتی را میسر می‌کند.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *