اسلامی: به غیر از یکی دو مورد، به تمام بندهای قانون هسته ای مجلس عمل شده

اسلامی: به غیر از یکی دو مورد، به تمام بندهای قانون هسته ای مجلس عمل شده

اسلامی: به غیر از یکی دو مورد، به تمام بندهای قانون هسته ای مجلس عمل شده

اسلامی: به غیر از یکی دو مورد، به تمام بندهای قانون هسته ای مجلس عمل شده / پس از پاسخ ما، آژانس موضوع نصب دوربین را در سایت کرج پیگیری نکرد / بازرسان آژانس به فیلم‌های دوربین‌های برجامی دسترسی ندارند اما فیلم‌های دوربین‌های پادمان را همان جا مرور و قیچی و خرد می‌کنند؛ خرده‌های آن را هم در پاکت می‌ریزند و به ما می‌دهند

محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس باید کشورها را برای اهداف صلح آمیز انرژی اتمی تشویق، پشتیبانی و کمک کند، گفت: بنابراین راهی که انتخاب شده، بسیار واضح و روشن است و جمهوری اسلامی ایران برای اهداف صلح آمیز خود در انرژی هسته ای، گام برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از «انتخاب»، اسلامی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای با منع گسترش سلاح‌های هسته ای، جزو مواردی است که تعهد مشترک کشورهاست و در قالب ضوابط و مقررات آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بر قرار شده و دولت‌ها به آن متعهد هستند.

معاون رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه مجلس کشور ما در پیش و پس از انقلاب، مصوباتی درباره معاهدات بین المللی دارد و مکلف به رعایت این ضوابط هسته‌ای هستیم، گفت: دشمنان کشور، وظایف واضحی را که در قانون و اساسنامه آژانس نوشته شده است در این حدود ۴۷ سال برای ایران اجرا نکردند و یا خیلی ضعیف و به ندرت و بسیار گزینشی اجراء کرده اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: نکته کلیدی این است که اکنون راس هرم قدرت، دستیابی به فناوری‌های پیشرفته است و فناوری هسته‌ای از نظر نقشی که در رفاه عمومی و اقتصاد و سلامت جامعه دارد یکی از تعیین کننده‌ترین ها، تسهیل گر و شتاب دهنده پیشرفت در دیگر زمینه هاست.

وی همچنین با بیان اینکه دشمنان این نکته کلیدی را برای ما ممنوع کردند و تحصیل دانشجویان ایرانی را در این رشته‌ها محدود می‌کنند، ادامه داد: حوزه‌های فضایی، هسته ای، آی تی و فناوری‌های نانو و بیو جزء موارد بالای سطح قدرت تعریف شده است و زائیده این قدرت علمی و فناوری، قدرت اقتصادی و نظامی است که می‌تواند پیشرفت را تسهیل کند و پشتوانه آن شود و قدرت ساز ملت ها است.

اسلامی تصریح کرد: اما استکبار جهانی بر آن چنبره زده است و به هیچ وجه علاقمند نیست در کشوری مانند ایران، این فرصت‌ها به وجود بیاید و نیروهای برجسته علمی و جوانان کشور ما، فرصت شغلی در این محدوده بی انتهای فناوری داشته و فعالیت کنند، بنابراین عرصه را هر روز تنگ‌تر می‌کنند.

معاون رئیس جمهوری در ادامه به اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: براساس این اساسنامه، آژانس باید کشورها را برای اهداف صلح آمیز انرژی اتمی تشویق، پشتیبانی و کمک کند تا بتوانند به انرژی صلح آمیز هسته‌ای دست یابند اما متاسفانه به دلایل متعدد و برای اینکه آن‌ها برتری را فقط برای خود می‌دانند، محیط علم و فناوری را منحصر کردند و برای ما سخت گیری می‌کنند و هزینه‌های ما را افزایش می‌دهند.

وی تصریح کرد: بنابراین راهی که انتخاب شده، بسیار واضح و روشن است و جمهوری اسلامی ایران برای اهداف صلح آمیز خود در انرژی هسته ای، گام برداشته است.

اسلامی همچنین به شهدای هسته‌ای و تلاش دست اندرکاران حوزه هسته‌ای در کشور ما اشاره کرد و گفت: با تحقیق، توسعه و کار طاقت فرسای جوانان کشور ما و با وجود مزاحمت‌ها و دشمنی ها، ما توانستیم به فناوری هسته‌ای دست یابیم.

معاون رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه برنامه تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای به سازمان انرژی اتمی ابلاغ شده است، افزود: تاثیرات انرژی هسته‌ای و استفاده از فناوری‌های مربوط در زندگی مردم ما از جمله در حوزه‌های کشاورزی، دارویی و آب و خاک، بسیار وسیع است.

وی در پاسخ به این پرسش که “آورده انرژی با وجود هزینه‌های مادی، تحریم‌ها و شهدای هسته ای برای کشور ما و سفره مردم چه بوده است؟”، گفت: برنامه‌ها و کارکردهای انرژی اتمی در چهار محور قابل بیان است و از روز نخست تاکنون این چهار محور در دستور کار سازمان انرژی اتمی بوده است.

اسلامی افزود: یکی اینکه بتواند سوخت هسته‌ای را تولید کند یعنی بتواند از معادن، اورانیوم را استخراج و فرآوری کند و در فرآیندهای خود به سوخت تبدیل کند و آن سوخت را بتواند در راکتورهای مختلف برای کاربردهای پژوهشی و تولید برق استفاده کند.

او ادامه داد: محور دیگر، توسعه کاربرد پرتوهاست که خروجی آن رادیوداروها بوده است و اکنون در این باره، سازمان انرژی اتمی تقریباً همه سیستم پزشکی را در بخش سلامت پشتیبانی و رادیوداروهای آن‌ها را تامین می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در گام‌های پیشرفته تر، سرمایه گذاری‌هایی است که می‌تواند در بخش کشاورزی، محیط زیست، مباحث مربوط به حوزه آب و انرژی و آب و خاک و سلامت غذا از انرژی هسته‌ای استفاده شود بنابراین تاثیرات آن در زندگی مردم ما بسیار وسیع است.

اسلامی گفت: محور چهارم هم تحقیق و توسعه است که دستیابی به فناوری‌های برتر در این حوزه را هدف قرار داده است و از سوی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با حمایت و پشتیبانی سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود که هم تربیت نیروی انسانی در آن انجام می‌شود و هم تولید علم و فناوری را در پرتو این فرآیندهای آموزشی و پژوهشی به دنبال دارد و پیشران است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نیازهای کشور در بحث انرژی هسته ای برق بوده است، افزود: بر اساس قرارداد پیش از انقلاب با آلمانی ها، قرار بود در بوشهر برای دو هزار و ۶۰۰ مگاوات و در دارخوئین در خوزستان، ۹۰۰ مگاوات برق هسته‌ای سرمایه گذاری شود اما همکاری لازم را در این زمینه نکردند.

او ادامه داد: آلمانی‌ها بیش از ۸۰ درصد پول طرح‌ها را گرفته بودند اما کار را نیمه تمام رها کردند و پول‌های گرفته شده را به ایران بازنگرداندند که موجب شد این طرح‌ها بیش از ۲۰ سال متوقف شود، سپس با قراردادی که با روسیه بسته شد این طرح توانست در سال ۱۳۹۴ به پایان برسد و برق هسته‌ای تولید شود.

معاون رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه ساخت دو نیروگاه جدید در قرارداد با روسیه آغاز شده است که هر کدام حدود هزار مگاوات برق تولید خواهند کرد، افزود: این طرح به دلایل گوناگون از زمان بندی مقرر حدود ۷۰ درصد عقب ماندگی دارد.

اسلامی ادامه داد: بر اساس تدابیر دولت و تاکیدات رئیس جمهوری و رایزنی‌های انجام شده و مذاکرات با شرکت مربوط در روسیه، برنامه ریزی کردیم تا این تاخیرها ادامه نداشته باشد و بتوانیم بخشی از عقب ماندگی را جبران کنیم و منابع لازم را تامین و تخصیص دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: بر اساس هدف گذاری‌ها و ابلاغ رهبر معظم انقلاب اسلامی، تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای به سازمان انرژی اتمی ابلاغ شده است و بنابراین تلاش می‌کنیم این هدف گذاری را به اقدام عملی تبدیل کنیم و با استفاده از همه فرصت‌ها بتوانیم با فعال کردن ظرفیت‌های ساخت داخل و توان دانشی سازمان انرژی اتمی و شرکت‌های دانش بینان، گام بزرگی رو به جلو برداریم و تولید برق هسته‌ای را به حداکثر برسانیم.

اسلامی همچنین با بیان اینکه این برنامه ۱۰ هزار مگاواتی حدود ۱۵ ساله است، گفت: قرارداد زمان بندی تولید دو هزار مگاوات، ۸ ساله بود و تلاش می‌کنیم از این ۸ سال بیشتر نشود همچنین با تمهیدات و برنامه ریزی انجام شده امیدواریم تعهدات مالی را تامین کنیم.

معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: در زمینه آب شیرین کن‌ها هم در بوشهر متعهد شدیم ۷۰ هزار متر مکعب را سرمایه گذاری کنیم و آب را برای استان بوشهر استفاده کنیم و قرار شد با وزیر نیرو، مذاکره و تفاهم نامه امضاء کنیم و قول دادیم این طرح را در مدت دو سال انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط خشکسالی کشور، استفاده از آب دریا اجتناب ناپذیر است، گفت: متاسفانه در سیاست‌های تامین آب از روز نخست به دریا توجه نکردیم اما همه کشورهای حاشیه دریا، بیشترین برداشت را از آب دریا می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با بیان اینکه انرژی هسته‌ای برای تولید برق پاک، پایدار و قابل اعتماد است، افزود: نیروگاه اتمی بوشهر پیوسته هزار مگاوات برق تولید می‌کند و اکنون دوره تعطیلی نیروگاه بوشهر برای تعمیرات سالانه است که دوره ۹۰ روزه است و از ۱۰ مهر آغاز شد وتا ۱۰ دی ادامه دارد.

اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه باید بتوانیم قدرت طراحی و مهندسی را ایجاد کنیم، گفت: صنعتی شدن و عبور از فاز تحقیقات در ماموریت‌های سازمان انرژی اتمی، کلیدی‌ترین اقدام و وظیفه ما است که سازمان انرژی اتمی را به سمت صنعتی شدن ببریم.

معاون رئیس جمهوری همچنین درباره سفر خود به روسیه نیز افزود: شرکت “روس اتم” یکی از معتبرترین شرکت‌های اتمی جهان است و در کشورهای مختلف فعالیت می‌کند، لازم بود برای تقویت روابط با این شرکت، مذاکره کنیم و تفاهم خوبی کردیم تا طرح‌ها را با سرعت بیشتری پیش ببریم و بر روی کلیات الگوهای تامین مالی توافق کردیم تا طرح را در زمان مقرر، افتتاح کنیم.

اسلامی ادامه داد: برای صدور گواهینامه سوخت تولیدی کشورمان برای استفاده در راکتورها مذاکره کردیم تا بتوانیم از این سوخت‌های معتبر در محل‌های هدف به ویژه در بخش نیروگاهی استفاده کنیم.

وی در ادامه همچنین درباره روابط سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: دشمنان به آژانس بسیار فشار می‌آورند و منافقین مزدور با گستردگی تلاش هایشان به همراه صهیونیست ها، مرتب تغذیه اطلاعات فریب دهنده با آژانس انجام می‌دهند و همواره آژانس را علیه کشور ما تحریک و برای او اطلاعات تولید می‌کنند و آژانس آن را بررسی می‌کند و ما مرتب پاسخ می‌دهیم.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: از آژانس خواستیم برای مسائل سیاسی و نفوذ این سیستم‌های مخرب صهیونیستی و جریان ضد انقلاب، حد توقفی را تعریف کند زیرا این شیوه قابل ادامه نیست اما آن‌ها پاسخی ندادند.

اسلامی افزود: به آژانس گفتیم همه فعالیت‌های ما طبق پادمان انجام می‌شود و آنچه که در قانون آمده برای ما ملاک است و فراتر از آن را بر نمی‌تابیم و اجازه جوسازی نمی‌دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تعاملات بیشتری لازم است، گفت: باید انرژی و وقت بیشتری را صرف کنیم و با آژانس بین المللی انرژی اتمی، رفت و آمد بیشتری داشته باشیم و گفت وگوهای خود با آنها را محرمانه نکنیم و این گفت وگوها را در سایت آژانس قرار دهیم تا همه کشورها بخوانند زیرا زمانی که به نامه آژانس پاسخ محرمانه می‌دهیم منتشر نمی‌شود و آن‌ها جوسازی می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: تلاش کردیم مواضع، رویکردها و سیاست جمهوری اسلامی ایران را برای دنیا بیان کنیم و به آژانس به طور شفاف اعلام کردیم که رفتار گزینشی آنها را نمی‌پسندیم و باید مسیر نفوذ سیاسی را سد کنند و ملاک و معیار ما، قانون، پادمان و ان پی تی است که به آن متعهد هستیم و نتیجه موثر این اقدام های ما این بود که علیه ما قطعنامه صادر نشد.

اسلامی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در مورد دوربین‌های برجامی و قانون اقدام متقابل این بود که اعتماد آژانس بین المللی انرژی اتمی را همواره پابرجا نگه داریم تا اطمینان داشته باشد انحراف نداریم و در ملاقات و سفر تلاش کردیم این موضوع را تبیین کنیم و این اعتماد ایجاد شد.

معاون رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه نفوذهای سنگینی در سازمان‌های بین المللی وجود دارد، گفت: بسیاری از کشورهای مستقل نیز شاکی نفوذ کشورهای استکباری در این سازمان‌ها و محافل بین المللی هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: باید بتوانیم مسائل خود را در چارچوب قانونی و در حیطه وظایف آژانس پیگیری و تلاش کنیم از این طریق با جریان نفوذ و مخرب، مقابله کنیم.

وی در ادامه درباره “پی ام دی” و بسته شدن پرونده آن نیز گفت: طرح دوباره این پرونده لازمه حیات شرارت آنها علیه ایران است، “گروسی” انتظار دارد که ما کمک کنیم او این ابهام های طرح شده از سوی دشمنان علیه ایران را برطرف کند؛ و ما با ادبیات او و ساز و کار آژانس پاسخ دادیم و بیانیه تهران در این راستا بود.

معاون رئیس جمهوری افزود: ما به دو بخش از بیانیه تهران عمل کردیم و اکنون نوبت بخش سوم است تا گروسی را به ایران دعوت کنیم و از آن جایی که دولت جدید در ایران تشکیل شده است با رئیس جمهوری و وزیر خارجه ملاقات کند.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دوربین‌های برجامی با دوربین‌های پادمان، تفاوت اساسی دارد و بازرسان آژانس در موعد مقرر، فیلم‌های حافظه دوربین‌های پادمان را در همان جا مرور و قیچی و خرد می‌کنند و خرده‌های آن را در پاکت می‌ریزند و جزو اقلام معدومی در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار می‌دهند و پلمپ و کنار گذاشته می‌شود و کسی به آن دسترسی ندارد.

او ادامه داد: اما در مورد دوربین‌های برجامی، بازرسان آژانس با حضور ما کارت حافظه قدیم را بیرون می‌آورند و پلمپ می‌کنند و در محل امن نگهداری می‌شود و مرور نمی‌شود و دسترسی ندارند و فقط کارت حافظه جدید را قرار می‌دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: روندی را ایجاد کردیم تا بتوانیم مزاحمت‌ها را مهار و کنترل کنیم و به همین علت فقط در مورد تعویض کارت‌های حافظه توافق کردیم و آنها به این کارت‌ها دسترسی ندارند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: نکته‌ای که پیش آمد مربوط به دوربین‌هایی بود که در عملیات تروریستی، آسیب دیده بود و آنها می‌خواستند دوربین جدیدی را در سایت کرج نصب کنند که به آنها گفتیم این موضوع ضرورتی ندارد زیرا برجام، معامله دو طرفه میان ایران و گروه ۱+۵ بود که این گروه به ویژه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تعهدات خود را انجام ندادند بنابراین دلیلی برای نصب دوربین وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: نکته دوم این است که آنها درباره عملیات تروریستی، موضع گیری و اعتراض نکردند و با این کار در عمل، این حملات تروریستی را تشویق می‌کنند.

اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه نفوذکننده‌ها و کسانی که به آژانس فشار می‌آورند در پی نابود کردن جمهوری اسلامی هستند، گفت: آژانس با پاسخ ما موضوع نصب دوربین را در سایت کرج پیگیری نکرد همچنین پرونده عملیات تروریستی این سایت تحت تحقیقات قضایی و امنیتی و در حال رسیدگی است و ساختمان هم در حال بازسازی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: به غیر از یکی دو مورد، به تمام بندهای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها عمل شده است.

اسلامی در خصوص اجرای این قانون نیز گفت: به غیر از یکی دو مورد از مواد این قانون که با نظر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس متفاوت بوده، از نظر سازمان انرژی اتمی تقریباً تمام موارد عمل شده است.

او ادامه داد: هم تولید سوخت ۲۰ درصد و ۶۰ درصد صورت گرفته و هم برنامه ریزی‌های تولید اورانیوم فلزی آغاز شده است، سانتریفیوژهای IR۲M نصب و IR۶ در حال ساخت هستند و با زمان بندی یک ساله‌ای که در قانون پیش بینی شده و با اندکی تأخیر اجرا خواهد شد، مابقی تعهدات را هم اجرا شده می‌دانیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: در اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها تخلفی وجود ندارد بلکه اختلاف برداشت‌هایی وجود دارد که نیازمند گفت وگوهای بیشتر است و این اختلاف برداشت‌ها درخصوص راکتور اراک و دیگری موضوع دسترسی هاست که با جلسات و گفت وگوی بیشتر با مجلس این اختلاف‌ها کاهش خواهد یافت و آن موقع می‌توانیم بگوییم که کاملاً به قانون عمل کرده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص ذخیره سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نیز افزود: از رقم ۱۲۰ کیلو عبور کرده ایم و در این موضوع از برنامه جلوتر هستیم، پیشتر طبق برجام قرار بود که سوخت اورانیوم ۲۰ درصد به راکتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمی‌کردیم این موضوع امروز به یکی از معضلات مان تبدیل می‌شد.

اسلامی تصریح کرد: این سوخت جزو یکی از نیازهای اساسی کشوررما است که پیشتر از طریق آمریکا تأمین و بعدها از آرژانتین خریداری می‌کردیم و پس از آن با تلاش‌های زیاد، توسط خود ما به تولید رسید.

معاون رئیس جمهوری گفت: زیرساخت صنعتی و تجهیزات تولید و فراهم کردن مواد از معادن که به کیک زرد تبدیل می‌شود و پس از فرایند غنی سازی به میله سوخت و صفحه سوخت تبدیل می‌شود، این فرایند مورد سرمایه گذاری سازمان انرژی اتمی قرار دارد.

وی افزود: در ماه‌های اخیر و پس از قانون، بر روی همه این سرفصل‌ها کار شده است یعنی هم در بخش معادن، فراوری و تولید کیک زرد کار شده و در حال حاضر به دنبال اقدام هایی در فاز اکتشاف و شناسایی اورانیوم در سطح کشور هستیم تا بتوانیم به حجم مورد نیازمان برسیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در عملیات تروریستی اخیری که انجام شد، دشمن قصد داشت تا به ظرفیت ماشین سازی و تکنولوژی‌های ساخت کشورمان آسیب بزند که به لطف خدا دوباره همکاران ما توانستند آن چرخه را احیا کنند.

وی همچنین درخصوص ماده چهار قانون راهبردی لغو تحریم‌ها نیز افزود: سیستم‌ها نصب و آماده تولید شده و در حال حرکت از تولید تحقیقاتی به سمت تولید سوختی به منظور سوخت جایگزین در راکتور تهران هستیم، البته این اقدام یک فرایند موازی است که ماده چهار قانون راهبردی لغو تحریم‌ها را انجام شده می‌سازد.

اسلامی در ادامه به شکیات آمریکایی‌ها مبنی بر ساخت بمب اتم توسط ایران اشاره کرد و در این باره، گفت: آمریکایی‌ها همیشه در فکر این بوده اند که ایران می‌خواهد بمب اتم بسازد، این رفتار بیشتر شبیه به بازیچه‌ای در سیستم امنیتی و نفوذ صهیونیست‌ها است و تنها اتهامی که به ما می‌زنند به این بهانه استوار است.

معاون رئیس جمهوری افزود: در حال حاضر برای ما، نمایش اقتدار ملی کشورمان حائز اهمیت است زیرا انواع و اقسام سوخت‌ها را می‌توانیم تولید کنیم و به هیچ وجه هم هیچ کدام از تولیدات و اقدامات ما خارج از سیکل قانونی که در پادمان تعریف شده است نیست، با این که تولید اورانیوم فلزی برای آمریکایی‌ها خطر محسوب می‌شود ما آنچه برای منافع ملی مان لازم باشد را انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین به مصارف اورانیوم فلزی در کشور اشاره کرد و گفت: برای تولید سوختی به عنوان جایگزین سوخت ۲۰ درصد در راکتور تهران نیازمند اورانیوم فلزی هستیم زیرا سوخت جدید، کارآمدی بالاتری دارد.

وی همچنین درخصوص ماده پنج قانون راهبردی لغو تحریم‌ها نیز افزود: راه اندازی راکتور خنداب در حال انجام است و براساس زمان بندی‌ها حدود یک سال دیگر کار دارد اما از لحاظ نقشه‌ای و تجهیزات، تامین شده و فقط زمان لازم است تا به روز شروع به کار راکتور برسیم.

معاون رئیس جمهوری در ادامه درباره راکتور دوم آب سنگین هم گفت: این راکتور در مرحله‌ای می‌باشد که هر آنچه هدف گذاری شده، تأمین شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه سیاست تحریمی آمریکایی‌ها برای تسلیم و خلع سلاح کردن کشورها است، افزود: ایجاد راکتور آب سنگین، امروز کاربردهای فراوانی همچون تولید رادیو داروها دارد و تولید آب سنگین یک ظرفیت تولید فاخر محسوب می‌شود و در برجام هم جهت تولید و فروش و صادرات آن اجازه داده شده است اما آمریکائی‌ها بر نمی‌تابند که ما در بحث فناوری‌های نوین ورود کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید در چارچوب قوانین آژانس از حقوق خودمان قاطعانه دفاع کنیم و در این راستا کشورمان را پیشرفت دهیم.

معاون رئیس جمهوری در ادامه همچنین به کسری ۱۶ هزار مگاواتی برق در کشور اشاره کرد و گفت: نباید صدمه‌ای که مردم از خاموشی‌ها و کسری برق دیدند را فراموش کنیم و ما برای تولید و جبران کسری برق به راکتور آب سنگین نیاز داریم.

وی درخصوص تامین مالی‌های صورت گرفته در سازمان انرژی اتمی نیز افزود: برق تولیدی ما را به ازاء هر کیلووات ۵۴ تومان محاسبه کردند در حالی که قیمت تمام شده این برق بالای ۲۲۰ تومان است و این نحوه محاسبات ظلم است این در حالی است که انرژی‌های تجدید پذیر را هر کیلووات ۶۰۰ الی ۷۰۰ تومان محاسبه می‌کنند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: به تازگی پذیرفته اند که برق تولید ما را به قیمت تمام شده خریداری کنند.

اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه دانشمندان صنعت هسته‌ای ما به لحاظ پیشرفت در لبه‌ مرز دانش در حال حرکت هستند، افزود: اما در سطوح گوناگون که این علم باید به فناوری تبدیل شود نیازمند سرمایه گذاری هستیم و این مهم با سرمایه گذاری و حمایت دانشمندان ما حاصل می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه باید شرکت‌های دانش بنیانی را ایجاد کنیم تا تحقیقات نوینی که در مرزهای دانش بدست آمده را به مرحله تجاری سازی برسانند و در زندگی مردم جاری شود، گفت: امروز توانسته ایم تولید ۷۰ درصد از رادیو داروهای مورد نیاز در حوزه سلامت را با فعالیت‌های داخلی به خودکفایی برسانیم و پوشش ۳۰ درصد باقیمانده هم نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: درخصوص صنعتی سازی این انرژی هم در مباحث آب و خاک، اکوسیستم دریایی، تولیدات غذایی و مسائل مربوط به کشاورزی هوشمند و گازهای گلخانه‌ای با وزارتخانه‌های مربوطه جلساتی برگزار خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهوری در پایان با تاکید براینکه بنا داریم به هیاهوهای هسته‌ای پایان دهیم زیرا دلیلی ندارد ما را بی جا متهم کنند، گفت: ما باید پیشرفت انرژی هسته‌ای را شتابان کنیم و جلوه‌ها و تأثیرات آن را در زندگی مردم پدیدار کرده و گسترش دهیم و جلوه‌های اقتدار ملی متأثر از انرژی هسته‌ای را هم نمایان کنیم.

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *