مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه چهارشنبه تا صبح پنجشنبه

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه چهارشنبه تا صبح پنجشنبه

 صادرات بیش از ۳۲ میلیارد دلار کالا در سال ۹۸، گفت وگوی تلفنی ظریف با نخست وزیر و وزیر خارجه کویت، پرداخت معوقه رتبه‌بندی معلمان با حقوق بهمن، گزارش شبکه‌ «ای بی‌سی نیوز» از به خطر افتادن جان بیماران سرطانی در ایران به واسطه تحریم‌های آمریکا، تاکید سخنگوی نیروهای مسلح یمن بر پاسخ دردناک ارتش به جنایت‌های عربستان و اعتراض‌ها به گزینه جدید نخست وزیری عراق مهمترین خبرهای ۱۲ساعت گذشته ایرنا بود.

اخبار داخلی
**********

* بیرجند- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: بیش از ۳۲.۵ میلیارد دلار کالا در ۹ ماه امسال به کشورهای مختلف جهان صادرات شده و با احتساب رقم واردات در مجموع تراز تجاری کشور ۶۵ میلیارد دلار است.

* تهران- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با شیخ صباح الخالد الصباح نخست وزیر و شیخ احمد ناصر المحمد الصباح وزیر امور خارجه کویت انتصاب آنان در سمت‌های جدید را تبریک گفت.

* تبریز- وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه افزایش حقوق معلمان مشمول رتبه‌بندی از مهر ماه امسال اعمال می‎ شود، از پرداخت معوقه رتبه‌بندی معلمان به همراه حقوق بهمن ماه خبر داد.

* تهران- زلزله ای به بزرگی ۴ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۱ و۴۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه بامداد امروز (پنجشنبه) رویدر در استان هرمزگان را لرزاند.

* تبریز- وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش اعتبارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گفت: ۳۰ درصد مدارس کشور نیاز به بازسازی دارند بر این اساس در لایحه بودجه سال آینده ۵۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور اختصاص یافته است.

* تهران- علی یونسی دستیار رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در پیامی با تبریک میلاد مسعود حضرت عیسی بن مریم علیهم‌السلام و آغاز سال نو میلادی (٢٠٢٠) تاکید کرد که امروز جهان بشری، بیش از پیش نیازمند صلح، مدارا، همدلی و عقلانیت است.

* تهران- کارگردان مستند «اختاپوس» عصر امروز و در حاشیه رونمایی از مستندش بازداشت و بعد از ساعاتی آزاد شد.

* همدان- رییس کمیته امداد امام ‎خمینی(ره) گفت: یک‎میلیون و ۵۳۹ هزار خانوار در استان‎های مختلف کشور زیر پوشش این نهاد هستند.

* رشت- سرپرست معاونت توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجات ایران با بیان اینکه صادرات کشور از نظر وزنی رشد مثبت داشته است، گفت: با وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی ، از ابتدای امسال تا کنون ۶۰ میلیارد دلار صادرات و واردات در کشور انجام شده است.

* اهواز- معاون اموراقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صنعت سیمان در کشور تقریبا با نیمی از ظرفیت اسمی فعال است که مهمترین دلیل این امر به رکود در ساختمان سازی باز می‌گردد.

* کرج- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مپنا به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی دانش بنیان کشور امروز به عنوان سندی از ظرفیت صنعت داخلی در تراز بین المللی است.

* اردبیل- مقام‌های محلی در استان اردبیل می‌گویند که با توقف عملیات جستجو در روز چهارشنبه اثری از بقایای هواپیمای سقوط کرده در سبلان بدست نیامده و جستجوها از صبح پنجشنبه از سرگرفته خواهد شد.

اخبار خارجی
**********

* تهران- شبکه‌ «ای بی‌سی نیوز» روز چهارشنبه اعلام کرد که با خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها، جان بسیاری از بیماران سرطانی در ایران به خطر افتاده است.

* تهران- سرتیپ “یحیی سریع” سخنگوی نیروهای مسلح یمن چهارشنبه شب گفت: به آسانی از کنار جنایت‌های رژیم سعودی نخواهیم گذشت و مجازات آن‌ها شدید خواهد بود.

* بغداد- به دنبال اعلام نامزدی «اسعد العیدانی» برای نخست وزیری عراق شماری از مردم بغداد و بصره در مخالفت با این موضوع دست به اعتراض زدند.

* تهران- “لیز گراندی” هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه، حمله اخیر ائتلاف متجاوز سعودی به بازاری در استان صعده در غرب یمن را که در پی آن حدود ۳۸ کشته و زخمی برجای گذاشت، نقض آشکار قوانین بین المللی دانست.

* تهران- «بثینه شعبان» مشاور رسانه‌ای بشار اسد رییس جمهوری سوریه چهارشنبه شب گفت: دمشق به کمک متحدانش بویژه ایران و روسیه برای مقابله با فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا هماهنگ است.

* تهران- عضو دفتر سیاسی جنبش حماس بامداد پنجشنبه گفت که این گروه با هر انتخاباتی بدون برگزاری آن در قدس اشغالی مخالف است.

* تهران- اوو مورالس رییس جمهوری پیشین بولیوی روز چهارشنبه گفت: کاملا متقاعد شده‌ام که آمریکا برای استخراج ذخایر لیتیوم در بولیوی دست به کودتا زد.

* تهران- یک روزنامه آمریکایی روز چهارشنبه نوشت: به رغم تهدیدات رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، ترامپ همچنان به دنبال تحریم‌های اقتصادی آنکارا است.

* تهران- به گزارش رسانه‌های عبری زبان، ۷ شهروند اسراییلی روز چهارشنبه به مدت چهار ساعت در فرودگاه بین المللی اوکراین مورد بازداشت قرار گرفتند.

* بغداد- عناصر نفوذی و جوکرها چهارشنبه شب به معترضان مسالمت‌آمیز و مردمی هجوم بردند و با سلاح گرم و سرد به جان آنان افتادند.

* تهران- وزارت دفاع افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد که در نتیجه عملیات‌ مشترک نیروهای امنیتی و دفاعی کشور علیه طالبان، ۱۱۴ تن از نیروهای این گروه کشته شدند.

* بغداد- برخی منابع رسانه‌ای و پارلمانی عراق چهارشنبه شب از قطعی شدن اعلام معرفی”اسعد العیدانی” به عنوان نخست وزیر جدید عراق خبر دادند.

* تهران- با تشدید تهدیدات آنکارا برای بستن پایگاه‌های آمریکا در ترکیه، نیروی هوایی آمریکا قصد دارد میلیون‌ها دلار به شرکت‌های ترک برای تقویت و به روزرسانی پایگاه‌های خود در این کشور پرداخت کند.

* تهران- در حمله گروهک تروریستی بوکوحرام به یک روستای مسیحی‌ نشین در نزدیکی منطقه “شیبوک” در شمال شرق نیجریه هفت تن کشته شدند.

* تهران- شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب از شلیک یک موشک به شهر عسقلان همزمان با حضور بنیامین نتانیاهو در این شهر خبر داد.

* تهران- “بنی گانتس” رییس ائتلاف آبی و سفید رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه گفت:”بنیامین نتانیاهو” به لحاظ کاری و اخلاقی شایستگی تشکیل کابینه را ندارد.

* تهران- منابع عراقی اعلام کردند: در سه انفجاری که عصر چهارشنبه در بغداد رخ داد، ۹ نفر زخمی شدند.

* تهران- یک روزنامه آمریکایی روز چهارشنبه گزارش داد، واشنگتن به دنبال آن است تا در سال جدید میلادی شمار نیروهای نظامی خود را در خاورمیانه کاهش دهد و برای جلوگیری از نفوذ چین و روسیه آنان را به مناطق دیگر جهان منتقل کند.

* بیروت- تجمع علمای لبنان چهارشنبه شب از «حسان دیاب» نخست وزیر منتخب این کشور خواستند با توجه به گسترش ابعاد بحران اقتصادی در تشکیل دولت فن سالار تسریع کند.

منبع:ایرنا

 

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *