طلا و دلار ارزان شدند

طلا و دلار ارزان شدند

طلا و دلار ارزان شدند / بورس تنها بازار مثبت امروز / آینده دلار چه خواهد شد؟

قیمت دلار و طلا امروز با هم یک روند مشابهی را پشت سر گذاشتند و کارنامه‌ای نزولی داشتند. با این حال بازار سهام به عنوان تنها بازار مثبت مالی امروز بود.

 قیمت دلار در بازار امروز تا ساعت ۱۵ با ۰٫۱ درصد کاهش به ۱۲ هزار و ۹۵۹ تومان رسیده است.

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار هم در بازار آزاد امروز یکشنبه هشتم دی ماه تا ساعت ۱۵ با ۷۰۰ تومان کاهش به ۴۶۹ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

قیمت سکه امامی نیز در بازار آزاد امروز یکشنبه هشتم دی ماه تا ساعت ۱۵ با ۱۱ هزار تومان کاهش به چهار میلیون و ۵۹۳ هزار تومان رسید.

اما شاخص بازار سهام امروز چه وضعیتی داشت؟

در روز جاری گروه زراعت که در یک ماه اخیر بازدهی بیش از ۴۰ درصدی را کسب کرده، پربازده‌ترین صنعت روز بود، همچنین گروه سیمان نیز به عنوان یکی دیگر از پربازده‌ها ، در جریان معاملات امروز قرار گرفت.

شاخص بازار سهام امروز روندی صعودی داشت.

در بازار خودرو نیز امروز ثبات نسبی برقرار بود.

بررسی قیمت انواع خودرو در بازار امروز نشان می‌دهد نوسانات قیمتی در این بازار نسبت به روز گذشته محدودتر شده است. با این حال دناپلاس توربو (تیپ۲) تنها خودرویی است که حدود سه میلیون تومان در یک روز گران شده است.

نوسانات قیمت خودرو محدودتر شد / گرانی ۳ میلیونی دنا پلاس توربو در یک روز +جدول

از اخبار مهم دیگر امروز این بود که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد خرید و فروش امتیاز مسکن ملی تخلف است.

همچنین امروز کمیل طیبی، اقتصاددان پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد اگر FATF تصویب نشود نرخ ارز در بازه چند ماهه مانده تا پایان سال رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته باشد و به کانال ۱۵، ۱۶ هزار تومان وارد شود.

او تصویب نشدن این لایحه را موجب این دانست که یک آینده نامشخصی را پیش رو می‌گذارد.

طیبی ارزیابی کرد که در بلندمدت هم این اتفاق اثرات خود را ایجاد می‌کند و صادرات را محدودتر می‌کند. او اضافه کرد: روشن است که با این کار یک نوع خودتحریمی ‌بین‌المللی ایجاد می‌شود و هیچ بنگاه داخلی و خارجی حاضر به برقراری ارتباط نمی‌شود. از سوی دیگر نیز چون صادرات غیرنفتی تا حدی جایگزین شده است، تصویب نشدن لایحه این منابع را محدود می‌کند.

وی ضمن اشاره به این که امروزه نقش این روابط در اقتصاد بین‌الملل خیلی زیاد است، عنوان کرد: پذیرش FATF شوک مثبت به بازار وارد می‌کند، شرایط مطمئن‌تری را تا پایان سال ابتدا در بازار ارز و سپس در دیگر بازار ایجاد می‌کند و نقطه امیدی می‌شود برای این که از التهابات بازارها کم شود.

این اقتصاددان افزود: تصویب شدن FATF یک عامل مهمی است، از این منظر که می‌تواند هم منابع عرضه ارز را وسیع‌تر یا محدود‌تر کند و هم تنظیم‌کننده بازارها باشد.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با بیان اینکه در بودجه سال آینده به منظور کاهش فقر مطلق، ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان به افراد نیازمند اختصاص یافته، گفت: از محل منابع ارزی سال گذشته کشور که ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بود، ۴۵ هزار میلیارد تومان قابل تحقق نیست و این مهم تاثیر خود را روی مالیات نیز خواهد گذاشت.

منبع: تجارت نیوز

مهسا جمشیدی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *