رودخانه‌های حفاظت شده در فهرست برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه‌های مدیریت زیست بومی

رودخانه‌های حفاظت شده در فهرست برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه‌های مدیریت زیست بومی

رودخانه‌های حفاظت شده در فهرست برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه‌های مدیریت زیست بومی

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: با توجه به اهمیت روزافزون تالاب‌ها و رودخانه‌ها و ارزش‌ها و کارکردهای متعدد آنها در ارائه خدمات به جوامع انسانی، رودخانه های حفاظت شده نیز در فهرست برنامه ریزی برای تدوین برنامه‌های مدیریت زیست بومی قرار گرفته اند.

علی ارواحی از برگزاری کارگاه سوم تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی رودخانه کشف‌رود با هدف تعیین ساختار سازمانی و پروتکل‌های پایش این برنامه خبر داد.

علی ارواحی با اشاره به تدوین برنامه‌های مدیریت جامع برای اکوسیستم‌های آبی، افزود: با توجه به اهمیت روزافزون تالاب‌ها و رودخانه‌ها و ارزش‌ها و کارکردهای متعدد آنها در ارائه خدمات به جوامع انسانی، رودخانه های حفاظت شده نیز در برنامه ریزی برای تدوین برنامه‌های مدیریت زیست بومی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: از آن جمله تدوین برنامه‌ مدیریت جامع رودخانه کشف رود با رویکرد زیست‌بومی در دستور کار قرار گرفته است و به دنبال آن کارگاه سوم تدوین این برنامه با حضور تمامی ذینفعان در مشهد برگزار شد.

ارواحی ادامه داد: در این کارگاه دست‌اندرکاران این رودخانه نحوه حفاظت مشارکتی و احیاء این رودخانه را در قالب ساختار سازمانی فرابخشی مدیریت رودخانه، مشخص و تعیین کردند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت پایش اجرای برنامه و شرایط فیزیکی رودخانه، افزود: پروتکل‌های پایش نیز از جمله اجزای مهم برنامه مدیریت هستند که در این کارگاه نهادهای مسئول پایش و نحوه پایش با مشارکت تمام دست‌اندرکاران مشخص شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ارواحی در پایان به مشکلات و تهدیدات این رودخانه پرداخت و گفت: از جمله تهدیدات اصلی این رودخانه استقرار منابع آلاینده در حاشیه این رودخانه و ورود فاضلاب‌ها به شکل‌های مختلف است که بخصوص این موضوع در محدوده و پایین‌دست شهر مشهد مشکلاتی را برای اکوسیستم رودخانه پدید آورده که با همکاری و تشریک مساعی استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهد و اداره ‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در دست پیگیری و رفع تهدیدات است.

منبع: ایسنا

مهسا جمشیدی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *