سخنگوی شورای نگهبان: مشکل اساسی در بحث انتخابات قانون فعلی است

سخنگوی شورای نگهبان: مشکل اساسی در بحث انتخابات قانون فعلی است

سخنگوی شورای نگهبان: مشکل اساسی در بحث انتخابات قانون فعلی است

عباسعلی کدخدایی گفت: مشکل اساسی ما در بحث انتخابات این است که نظام انتخاباتی و قانون موجود انتخابات، این موارد را به‌وجود می‌آورد و ما هم راضی به این وضعیت و گرفتاری نیستیم.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت بر اساس گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در نشست خبری خود با اشاره به روند بررسی صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این شورا، اظهار داشت: این ۱۰ روز اخیر شب و روز را نمی‌بینیم و به شدت شلوغیم و اکنون نیز از جلسه عمومی شورای نگهبان آمدیم.

وی افزود: مشکل اساسی ما در بحث انتخابات این است که با این نظام انتخاباتی و قانون موجود انتخابات این موارد را به وجود می‌آورد و راضی به این وضعیت و گرفتاری نیستیم.

سخنگوی شورای نگهبان، ضمن تشریح روند بررسی صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس یازدهم اظهار داشت: ثبت نام‌ها انجام شد و هیات های مرکزی و استانی تلاش کردند اطلاع رسانی به حد کافی انجام شود.

وی افزود: در مرحله شورای نگهبانِ اول تا دیروز فرصت داشتیم بررسی ها انجام شود و از امروز وارد شورای نگهبانِ دوم برای بررسی صلاحیت کسانی که در مرحله قبل ردصلاحیت شدند است. این افراد ظرف سه روز مهلت دارند شکایت خود را اعلام کنند.

کدخدایی ادامه داد: در حوزه رسیدگی ها از ۱۶۰۳۳ نفر داوطلب بعد از انصراف و رد در هیات اجرایی ۴۵۰۰ نفر داشتیم که بررسی کنیم و خوشبختانه مجموع افراد تایید شده بالای ۵۰ درصد است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: ۲۰ و چند درصد رد شدند که در این مرحله بررسی می‌شوند و افزایش پیدا خواهند کرد. ۲ هزار نفر از مرحله بررسی در هیات اجرایی تا شورای نگهبان تایید شدند.

وی عنوان کرد: صاحب‌نظران سیاسی خیلی در اظهار نظرها عجله نکنند و صبر داشته باشند. این آمار تا پایان وقت مقرر قانونی ما احتمال افزایش دارد. به ویژه تحقیقات محلی که بسیاری از افرادی که به عدم احراز صلاحیت شناخته شده بودند به تایید رسیدند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: تحقیقات محلی باعث شد تعداد زیادی داوطلبان عدم احراز، تایید صلاحیت شوند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در طرح‌هایی که برای ما اصلاح شد دو طرح قابل توجه بود که از جمله آن می‌توان به طرح الزام دولت در تعیین سر فصل جنایات های آمریکا در کتب درسی بود که مغایر قانون اساسی شناخته نشد.

وی ادامه داد: طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس نیز بررسی شد. این طرح بخش کوچکی از انتظاراتی که از قانون جامع انتخابات داشتیم را اصلاح کرده است.

کدخدایی ادامه داد: عدم مغایرت این طرح که شفافیت در حوزه بخصوص مسائل مالی داوطلبان و نظارت بر فعالیت‌های انتخابات با شرع و قانون به مجلس ارسال شد.

وی تصریح کرد: طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در مقابل آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تایید شد.

ادامه دارد..

منبع فارس

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *