کسی از کارگران زیر پله خبر ندارد!

کسی از کارگران زیر پله خبر ندارد!

کسی از کارگران زیر پله خبر ندارد!

یک مقام مسئول کارگری با بیان اینکه دستمزد مشکل کارفرمایان نیست، گفت: بعضی از کارفرمایان کارگران را از ترس بازرس کار پنهان می کنند.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت علی اصلانی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: مشکل اصلی کارفرمایان، دستمزد نیست و به گفته بسیاری از کارشناسان، تاثیر دستمزد در قیمت تولید شده کالا زیاد نیست؛ به نحوی که در بخش کشاورزی ۶ تا ۷ درصد و در بخش صنعت، بین هشت تا ۹ درصد است.

وی افزود: اگر در داخل یک کارخانه ۹ درصد قیمت تمام شده محصول، هزینه دستمزد است ۹۰ درصدش مشکلات دیگر است.

اگر برخی بنگاهها در شرایط مطلوبی به سر نمی برند دلیلش نبود ثبات اقتصادی و شرایط حاکم بر اقتصاد است، بنابراین دستمزد نمی‌تواند مشکل اصلی کارفرمایان باشد و این مشکلات باید در جای دیگری جست‌وجو شود.

کسی از کارگران زیر پله خبر ندارد!

رییس کانون شورای اسلامی کار البرز در ادامه گفت: نزدیک به سه دهه است که قانون کار را تصویب کرده‌ایم ولی آیا همین حداقل‌های مزد را اجرا می‌کنیم؟در شرایطی که منشی یک پزشک ماهی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد و نزدیک به ۱۰ میلیون کارگر زیرپله‌ای خارج از قانون کار داریم که کسی از آنها خبر ندارد، چند درصد کارفرماها مصوبه دستمزد سال گذشته را اجرا کردند؟

به گفته وی، برخی از کارفرمایان کارگران خود را بیمه نمی‌کنند و هنگام مراجعه بازرسان کار آنها را پنهان می کنند و حقوق حداقلی قانون کار را به آنها نمی‌دهند.

اصلانی در پایان با بیان اینکه حقوق کارگران در ۸ سال دوران جنگ افزایش پیدا نکرد، گفت: کارگران شرایط کارفرمایان را در طول این ۸ سال درک کردند و پذیرفتند که افزایش حقوق نداشته باشند تا بعدا ترمیم شود ولی منصفانه نگاه کنیم کدام یک از دولتها به این وعده جامه عمل پوشاندند که امروز عقب ماندگی حقوق و دستمزد کارگران را شاهد نباشیم؟

 

کانال تلگرام پایگاه خبری: https://t.me/hmtn_ir

محمد رسولی

فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی صنایع / نویسنده، تحلیلگر و فعال علمی،اجتماعی و سیاسی / برنامه ریز و مشاور صنعتی و زنجیره تامین

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *