قصه سریال های رمضانی| «پدر پسری» روایت نسلی که ساده و اصیل هستند

سریال

قصه سریال های رمضانی| «پدر پسری» روایت نسلی که ساده و اصیل هستند

قصه سریال های رمضانی| «پدر پسری» روایت نسلی که ساده و اصیل هستند

سریال «پدر پسری» اقتباسی از کتاب «آخرین نشان مردی» به نویسندگی مهرداد صدقی است. این کتاب در اصل درباره نسلی از آدم‌های این دوره است که شاید مشغله‌های امروزی‌ اجازه نمی‌دهد حال و هوای اصیل ل و نجیبشان به راحتی درک شود.

شبکه پنج سیما بعد از چند سال توقف در بخش سریال سازی از نوروز امسال سریال سازی را آغاز کرده است. البته ناگفته نماند که چند سریال شاخص تلویزیون متعلق به زمانی است که این شبکه به تازگی کار خود را آغاز کرده بود.

حالا امسال و در ماه رمضان ۹۹ شبکه پنج یک سریال جدید و تولید داخلی را روانه آنتن می کند. در چند سال گذشته شبکه پنج سریال های عربی و کره ای را بازپخش می کرد و امسال با پخش سریال «پدر پسری» ماه رمضانش را باید به فال نیک بگیرد.

مجموعه تلویزیونی «پدر پسری» در ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۳ از شبه پنج سیما پخش خواهد شد.

** سریال سازی در اوج کرونا

یکی از سریال هایی که دقیقا در زمان اوج و شیوع بیماری کرونا به تصویربرداری ادامه داد و حتی یک لحظه توقف هم در زمان ضبط نداشت، «پدر پسری» است. سریالی که در سکوت خبری کلید خورد و بی وقفه مقابل دوربین رفت تا آنتن شبکه پنج برای ماه رمضان پر باشد.

** تجربه کارگردانی کار اولی در ماه رمضان

شاید کارگردان این سریال ۴۰ قسمتی برای بسیاری ناشناخته باشد، اما او بارها در بخش مستندسازی از جشنواره های مختلفی موفق به کسب جایزه شده است. محمدرضا حاجی غلامی این روزها اولین سریالش را برای تلویزیون می سازد که زمان پخش آن نیز با ماه رمضان تلاقی پیدا کرده است و این بهترین فرصت برای کارگردانی کار اولی است که بتواند توانایی خود را در بهترین باکس موجود در تلویزیون به تصویر کشد. حاجی غلامی در این سالها کارگردانی فیلم های سینمایی گردو، لکنت و فیلم های داستانی کوتاه ایستگاه اتوبوس، سلام، جمعه گل، آبی کمرنگ و مستندهای زنده در خاک، زوران، این جمعه، نامه ای بر روی آب، ضد آفتاب و کوله بر را به عهده داشته است.

** تجربه‌های موفقی چون «اغما» و «صاحبدلان»

رضا جودی یکی از تهیه کنندگان پر سابقه سیما است که تا به حال در باکس های متنوعی سریال سازی کرده است. او در همین باکس رمضانی سریال های سی امین روز، صاحبدلان، اغما و … را برای تلویزیون تهیه کرده است. جودی بعد از تجربه موفق لیسانسه ها ۱ و ۲ و فوق لیسانسه ها تولید سریال رمضانی خود را آغاز کرد.

** قصه‌ای پیرامون یک پدر و پسر

آنطور که از نامش پیداست مجموعه کمدی پدر پسری گویای این است که قصه بیشتر حول پدر و پسری رخ می دهد که در اینجا نقش اصلی را ایفا می کنند. پدر عزت اله مهرآوران و پسر محمد جواد جعفر پور است. هر چند از ابتدا و زمانی که طرح این سریال به شبکه پنج سیما ارائه شد، نام «آخرین نشان مردی» برای آن انتخاب شده بود و در ادامه این نام به «پدر پسری» تغییر پیدا کرد.

** بازیگرانی که طنز نیستند

شاید اگر مروری کلی روی نام های بازیگران این سریال رمضانی داشته باشید، به خوبی متوجه می شوید با اینکه سریال کمدی است اما سعی شده تا منهای مهران رجبی از بازیگرانی بهره ببرد که هیچ کدام سابقه زیادی در عرصه کمدی ندارند و دست کم از میان کارهایشان، شاید یک یا دو کار کمدی پیدا کنید که در آنها نیز بار کمدی بر دوش آن بازیگران نیست و نقش های جدی را ایفاگرند. حال باید دید کارگردان خواسته با این کار ساختار شکنی کند و بُعدی دیگر از بازی این بازیگران را به تصویر بکشد یا نه.

مهران رجبی، عزت‌الله مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگ چاپ، محمدجواد جعفرپور، کتایون بختیاری  و یداله شادمانی از بازیگران این سریال هستند.

** سریال‌هایی که از روی کتاب ساخته شدند

یکی از روش های مرسوم در سریال و فیلم سازی در دنیا این است که یک اثر هنری را از روی یک کتاب یا رمان معروف می سازند. «اقتباس» شیوه جدیدی در تلویزیون نیست و از این رو بودند کارگردان هایی که سریال هایشان را از روی کتاب های معروف دنیا یا ایران تولید کردند. «قصه های مجید» اثر هوشنگ مرادی کرمانی یکی از این کتاب ها بود که کیومرث پوراحمد آن را به شکلی مصور و در قالب یک سریال طراحی کرد و ساخت. در این اواخر نیز سریال حکایت های کمال از روی کتابی با نام قصه های کمال به نویسندگی محمد میرکیانی ساخته شد.

** قصه نسلی که ساده و اصیلند

سریال «پدر پسری» نیز یکی از همین سریال ها است که اقتباسی از کتاب «آخرین نشان مردی» به نویسندگی مهرداد صدقی است. این کتاب در اصل درباره نسلی از آدم‌های این دوره است که شاید مشغله‌های امروزی‌ اجازه نمی‌دهد عوالم و حال و هوای اصیل و ساده و در عین حال متین و نجیبشان به راحتی درک شود.

«پدرها»، همان پدرهایی که نه خیلی قدیمی‌اند که از دنیای ما چیزی ندانند و نه خیلی امروزی که از همه جیک و پوک ما در هیاهوی مشغله‌های اینترنتی و روابط نصفه و نیمه‌مان با آدم‌هاو چیزها سر دربیاورند.

پدرهایی که الان به مرز شصت سالگی رسیده‌اند یا چند سالی است که از آن گذشته‌اند. پدرهایی که شاید «آخرین نشان مردی» را در این نسل همراه خود دارند و قابل تقدیرند به خاطر تلاششان برای هم‌پاشدن با فرزندان جوان خود و قابل احترام‌اند برای صفا، صداقت و سادگی‌ که میراثی گران‌بها است.

** ثقفی: محوریت سریال، پسر دانشجوی یک خانواده است

«احسان ثقفی»، سرپرست نویسندگان این مجموعه تلویزیونی در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: در این سریال سعی شده است تا متن ها بر اساس قصه ای که در کتاب است به نگارش درآمده و روایت شود. آقای صدقی نیز در پروسه نگارش ما را کمک کردند و مشورت هایی به ما ارائه دادند.

وی ادامه داد: قصه این سریال طنزی اجتماعی و خانوادگی است و محوریت آن پیرامون پسر دانشجویی است که داستان هایی برایش رخ می دهد. از دفاع پایان نامه اش گرفته تا روابط عاشقانه و …

** تفاوت دو نسل و دو تفکر

در بخشی از این کتاب آمده است: برای نوشتن قسمت‌های مختلف پایان‌نامه دارم با استاد راهنمایم تلفنی حرف می‌زنم و مامان و بابا هم درحالی‌که سرشان توی گوشی است، گوششان با من است. گوشی را که می‌گذارم مامان به شوخی می‌گوید:

برای اون بخش «سابقه تحقیق» که می‌گفتی از بابات کمک بگیر که سابقه تحقیقش خوبه. برای دختر خاله‌ت که خواستگار آمد، راجع به پسره تحقیق کرد و گفت خوبه معطل نکنین که بهترین گزینه س ولی پسره معتادِ دوگانه سوز از آب در اومد.

با خنده به مامان می‌گویم: پس خوبه چون برای قسمت «مواد و روشها» هم می‌تونم از همون پسره کمک بگیرم. حتماً روش همهٔ موادها رو بلده

بابا می‌گوید: پسرجان حتی محض شوخی هم دیگه اسم مواد رو نیار وگرنه با یه روشهایی تنبیه‌ت می‌کنم که خودت بشی موضوع یه پایان‌نامه.»

** جعفرپور از «مولانا» تا «پدر پسری»

محمد جواد جعفر پور که از ۱۰ سالگی بازیگری را به طور حرفه ای آغاز کرده است، در ۱۶ سالگی در نقش نوجوانی مولانا در سریال جلال الدین حضور داشت و قبل از آن نیز در فیلم های متعددی بازی کرده است. اما هیولا قطعا در کارنامه کاری وی نقش پررنگ و قابل توجهی دارد و شاید به خاطر حضور در نقش حامد، پسر هوشنگ شرافت برای بازی در چنین سریالی که هم کمدی است و هم بار کمدی بر دوش او است، انتخاب شده است. جعفر پور در این سریال نقش پسری را بازی می کند که اغلب اتفاق ها و قصه اصلی سریال پیرامون وی است.

** ساختاری اپیزودیک اما به هم پیوسته

سریال پدر پسری یکی از سریال هایی است که ساختار روایی اپیزودیک دارد و شاید انتخاب این ساختار به خاطر فصل بندی هایی است که برای هر قصه در این کتاب در نظر گرفته شده است اما این قصه ها در یک جایی به هم ارتباط پیدا می کنند.

البته باید منتظر ماند و دید که آیا این سبک از سریال سازی در ماه رمضان با اقبال مردمی مواجه می شود؟ یا نه!

** پدر پسری، طنز موقعیت است

این سریال مانند اغلب کارهای تلویزیونی کمدی موقعیت است یعنی در موقعیت های گوناگون، طنزهایی ایجاد می شود و بار کمدی روی موقعیت هایی است که در سکانس های مختلف ایجاد شده اند. نویسندگی این سریال بر عهده احسان ثقفی، حسین حقیقی و محمد پایدار است.

الهه ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *