وقتی «سهام کرونا» در ایران معامله می‌شود!

وقتی «سهام کرونا» در ایران معامله می‌شود!

وقتی «سهام کرونا» در ایران معامله می‌شود!

این روزها شاخص‌ بورس ایران بدون توجه به مشکلات کرونا رو به رشد است و روندی صعودی دارد؛ اما بازار سهام به کرونا بی‌توجه هم نیست. خیلی‌ها نمی‌دانند اما مقابله با کرونا به بورس ایران نیز کشیده شده است؛ کرونا برای خودش سهام دارد!

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت، در بازار سود و سودای بورس «نیکوکاری» واژه غریبی است؛ اما نه در بورس ایران. در اتفاقی نادر بازار سهام ایران از ۲۷ اسفند‌ماه برای تأمین سرمایه مقابله با کرونا، سهام جدیدی با نام‌های کرونا ۱ و کرونا ۲ را از طریق «فرابورس ایران» منتشر کرده است. در‌واقع ۲ نماد بورسی جدید در ایران بازگشایی شده‌اند برای نیکوکاری. سهام این نمادها از نوع اوراق نیکوکاری هستند؛ اصل و مبالغ حاصل از سرمایه‌گذاری سهام‌داران در نماد کرونا ۱ به مقابله با کرونا اختصاص دارد و در نماد کرونا ۲ فقط سود حاصل از سرمایه‌گذاری برای مقابله با کرونا صرف می‌شود. در‌واقع خریداری که اوراق کرونا ۲ را می‌خرد فقط سود اوراق را اهدا می‌کند و می‌تواند اصل پولش را پس از پایان اجرای طرح باز پس‌بگیرد. بر اساس چنین طرحی چقدر سرمایه جمع شده باشد، خوب است؟ همان ۵ ساعت اول حدود ۱۱ میلیارد تومان؛ بیش از ۲۲ هزار سها‌م‌دار حقیقی یعنی اشخاص عادی اوراق کرونا ۱ و کرونا ۲ را خریدند و بخشی را هم سهام‌داران حقوقی یعنی شرکت‌ها و نهادها و سازمان‌ها خریدند. بر اساس آخرین اعلام در ۷ اردیبهشت‌ماه نیز از طریق مشارکت حدود ۳۰ هزار سهام‌دار حقیقی و حقوقی بیش از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه جمع شده است؛ حدود ۵ میلیارد تومان در نماد کرونا ۱ و حدود ۱۵ میلیارد تومان در نماد کرونا ۲.

پول‌ها چه می‌شود؟

چگونه پولی که سهام‌داران برای خرید اوراق پرداخت می‌کنند برای مقابله با کرونا هزینه می‌شود؟ پول حاصل از فروش اوراق کرونا ۱ به وزارت بهداشت هدیه می‌شود. اما کرونا ۲ شرایط متفاوتی دارد. در این طرح «شرکت تامین سرمایه نوین» از طرف فرابورس ایران به عنوان امین اوراق فعالیت می‌کند. این شرکت که ناظر بر تأمین و مصرف منابع مالی طرح است پول حاصل از فروش اوراق را در صندوق‌های بورسی دارای درآمد ثابت یا اوراق تأمین مالی دولت نظیر اسناد خزانه اسلامی سرمایه‌گذاری می‌کند و منافع و سود حاصل از آن را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد. هر وقت هم صاحب اوراق اصل پولش را بخواهد درخواستش را در سامانه معاملاتی ثبت می‌کند و همین شرکت مبلغ ارزش سهام را به او پس می‌دهد. از سوی دیگر وزارت بهداشت این پول‌ها را برای تشخیص، پیشگیری و مقابله با کرونا صرف می‌کند؛ برای تولید و تأمین تجهیزات درمانی و دارویی مرتبط با کرونا و همچنین پژوهش درباره درمان‌های جدید و تولید واکسن کرونا.

چگونه مشارکت کنیم؟

تمامی فعالیت‌ها و پروژه‌هایی که با سرمایه حاصل از اوراق کرونا انجام می‌شود به صورت شفاف از طریق سامانه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، سایت فرابورس و سایت وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی خواهد شد. قیمت هر یک از اوراق نیز یک هزار تومان است. این طرح قرار بود تا پایان فروردین‌ماه اجرا شود ولی به دلیل استقبال سهام‌داران حقیقی و حقوقی در بورس، تا آخر اردیبهشت‌ماه تمدید شده است. خرید این اوراق نیز از طریق ارائه درخواست به کارگزاری‌ها انجام می‌شود و روندی شبیه خرید سهام در بورس دارد.

به کانال تلگرامی پایگاه خبری همدلی و همت بپیوندید

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *