به بهانه روز بازیگر/ ابهامات بازگشایی سالن های تئاتر و بی انگیزگی هنرمندان

تئاتر

به بهانه روز بازیگر/ ابهامات بازگشایی سالن های تئاتر و بی انگیزگی هنرمندان

به بهانه روز بازیگر/ ابهامات بازگشایی سالن های تئاتر و بی انگیزگی هنرمندان

امروز چهاردهم اردیبهشت ماه روز بازیگر است. روزی که هر ساله برای هنرمندان از جوانان تا پیشکسوت و بزرگان سینما و تئاتر نمادی خاص داشت اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا کمرنگ شده است.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از فارس، هر ساله در میانه هفته تئاتر ، چهاردهم اردیبهشت ماه به عنوان روز بازیگر شناخته می شود و با جشنی هنرمندان سینما و تئاتر در کنار هم جمع شده و از بزرگان و پیشکسوتان این عرصه تقدیر می شود اما امسال این اتفاق به دلیل شیوع ویروس کرونا نیافتاد و متأسفانه شاهد بی انگیزگی و بی روحی هنرمندان در این ایام شده ایم.

با توجه به اینکه تکلیف بازگشایی سالن های سینما و تئاتر در این ایام مشخص نیست ، همه فعالیت های هنری در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که گروه های نمایشی و بازیگران در عرصه های مختلف از تولید و تدوین فیلم و سریال گرفته تا تمرین و اجرای تئاتر چه شرایطی در آینده خواهند داشت.

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی درباره بازگشایی سالن های تئاتر به فارس گفت که هنوز تعیین تکلیفی در این زمینه صورت نگرفته و منتظر ابلاغ ستاد ملی کرونا در این زمینه هستند. هر چه که خودشان هم بیکار ننشسته و متنی به عنوان پیشنهاد به این ستاد برای رعایت مسائل بهداشتی برای بازگشایی سالن ها در آینده آماده خواهند کرد.

هر ساله در این روز یکی از اتفاقاتی که در جشن بازیگر رقم می خورد، پخش تیزری برای از دست رفتگان سال گذشته و یادبودی از آنها بود. برخی از هنرمندانی که در سال ۹۸ از این دنیا رفتند را می توانیم به این قرار یاد کنیم:

_ داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان سوم شهریورماه ۹۸ در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

_ جمشید مشایخی بازیگر قدیمی سینمای ایران ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

_ شهلا ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان یکی دیگر از هنرمندانی است که در سال ۹۸ درگذشت.

_ ملکه رنجبر بازیگر سریال زیر آسمان شهر یکی دیگر از هنرمندان درگذشته سال ۹۸ است که ۸ اسفند ۱۳۹۸ بعد از مدتی بیماری درگذشت.

_مجید اوجی تهیه کننده سینما و تلویزیون و همسر فلورا سام یکی دیگر از هنرمندان در گذشته است که ۱۷ آبان ۱۳۹۸ بر اثر بیماری و سکته قلبی درگذشت.

_علی ابوالحسنی بازیگر سریال های طنز مهران مدیری یکی دیگر از هنرمندان درگذشته است که در ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ به دلیل عارضه قلبی درگذشت.

همچنین ولی الله شیراندامی بازیگر قدیمی سینما ، سعید نوراللهی بازیگر سریال خانه به دوش و متهم گریخت، سیدکمال طباطبایی تهیه کننده سینما و تلویزیون و پدر زنده یاد علی طباطبایی ، ابراهیم آبادی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان، صادق توکلی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و … از دیگر چهره هایی بودند که در سال ۹۸ از دست دادیم.

*بهانه ای برای توجه به مشکلات بازار تئاتر

روز بازیگر و هفته تئاتر که امسال خیلی نچسب و بی رونق در فضای هنری بود و در واقع برگزار هم نشد می تواند فرصت مناسبی باشد برای همه هنرمندان که از سویی از این ایام کرونایی استفاده کرده و به چند و چون کارهای خود بپردازند و به نوعی بازنگری در فعالیت های خود داشته باشند و از سویی هم می تواند فرصتی برای مسئولان باشد تا به مشکلات و آسیب های عرصه تئاتر کشور بیشتر بپردازند.

معضلی که از همه بیشتر این روزها به چشم می آید، مسئله معیشت هنرمندان تئاتر است که هنوز برای آن تعیین تکلیفی صورت نگرفته و قشر هنرمند تئاتر به عنوان یک صنف شناخته نشده و بیمه مناسبی برای ایام بیکاری خود ندارد.

نکته دیگر توجه به وضعیت سالن های نمایشی برای رعایت بهداشت پس از ایام کرونا و همینطور تعیین خسارت سالن های خصوصی تئاتر است که می بایست از سوی مرکز هنرهای نمایشی ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت مورد توجه قرار بگیرد وگرنه مشخص نیست وضعیت سالن های خصوصی در ادامه سال به کجا بیانجامد.

این روزها به دلیل تعطیلی های پی درپی که البته مقصرش تنها ویروس کرونا بوده و در سطح جهانی هم وجود داشته شاید ببینیم که هنرمندان هم بی انگیزه شده و برای فعالیت های آتی شان برنامه ای نریخته اند و منتظر هستند تا تکلیف مشخص شود. این ایام می تواند فرصتی برای کارهای نکرده برای همه باشد تا بتوانند با انرژی بیشتر پس از کرونا به فعالیت بپردازیم.

هنرمندان همچون سایر اقشار جامعه در این ایام مسئولیت هایی برعهده دارند از جمله اینکه شادی و انرژی را به جامعه تزریق کنند و بنابراین بخشی با فعالیت های مجازی و آنلاین هنرمندان در این زمینه فعال بودند و بخشی هم می توانند انرژی را برای فعالیت در آینده ذخیره کنند تا بتوانند کارهای بهتر و با کیفیت تری پس از ایام کرونا به مردم ارائه داد.

مسئولان فرهنگی و به ویژه مسئولان تئاتر کشور همچنین می بایست فکری برای تبلیغات تئاتر برای ایام پس از کرونا و اخذ اعتماد مخاطبان و مردم برای حضور در سالن های تئاتر نیز داشته باشند.

الهه ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *