لزوم توجه مضاعف به کشت فراسرزمینی در راستای افزایش امنیت غذایی کشور

لزوم توجه مضاعف به کشت فراسرزمینی در راستای افزایش امنیت غذایی کشور

لزوم توجه مضاعف به کشت فراسرزمینی در راستای افزایش امنیت غذایی کشور

لزوم توجه مضاعف به کشت فراسرزمینی در راستای افزایش امنیت غذایی کشور

کشت فراسرزمینی به معنای ، بهره برداری از منابع ، عوامل ، ظرفیتها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور در راستای حفظ منابع پایه تولید و ارتقاء امنیت غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشور می باشد .

به گزارش پایگاه خبری iهمدلی و همت به نقل از صبح اقتصاد، کشت فراسرزمینی به معنای ، بهره برداری از منابع ، عوامل ، ظرفیتها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور در راستای حفظ منابع پایه تولید و ارتقاء امنیت غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشور می باشد .

برای اولین بار در جلسه مورخ  ۲۹/۱/۱۳۹۵ هیأت محترم وزیران ، به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه کشت فراسرزمینی تهیه و تصویب گردید .

یکی از مهمترین دلایل مطرح شدن کشت فراسرزمینی ، بالا بردن امنیت غذایی در کشور است . امنیت غذایی به دسترسی همه افراد یک جامعه ، در تمام ادوار عمر به غذای کافی و سالم ، برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می شود . در واقع امنیت غذایی از مهمترین نیازهای فردی است که مسئولیت تامین آن برعهده دولت هاست و دولت در قبال تامین امنیت غذایی و رفاه اجتماعی مردم، مسئول است.

هرچند اصل اساسی امنیت غذایی هر کشور ، توجه به توسعه بخش کشاورزی و رسیدن به خودکفایی و همچنین خوداتکایی در تولید محصولات غذایی استراتژیک می باشد ، اما در حال حاضر در کشور به دلیل وجود مشکلات متعدد ، امکان رسیدن به خودکفایی در تولید همه اقلام مواد غذایی ، در کوتاه مدت میسر نمی باشد . لذا کشت فراسرزمینی راهکاری مناسب ، جهت جلوگیری از واردات بی رویه و بی منطق و خروج یک طرفه منابع ارزی از کشور است .

در ذیل به برخی از موانع توسعه کشاورزی در ایران اشاره می گردد :

  • بحران در منابع آب و مدیریت آب کشور

  • قیمت تمام شده بالای محصولات کشاورزی

  • جذب ناپذیری سرمایه در بخش کشاورزی

  • عدم وجود برنامه حمایتی مدون در کشور

  • عدم توجه ویژه به صنایع تبدیلی

  • عدم وجود سیستم مدیریت بحران در بخش کشاورزی

  • عدم تزریق علم و تکنولوژی در سطوح مختلف کشاورزی

  • عدم مکانیزاسیون در کشاورزی و پایین بودن بهره وری در تولید محصولات کشاورزی

  • سن بالای کشاورزان و عدم تمایل جوانان به فعالیت در این بخش

  • اراضی خرد و پراکندگی اراضی

  • و غیره

پر واضح است که کشت فراسرزمینی جایگزین مناسبی برای واردات است ، چرا که در این روش برای تامین محصولات کشاورزی ، زمین هایی در خارج از کشور توسط کشاورزان ایرانی اجاره می شود و در خارج از مرزهای ایران ، کاشت و برداشت انجام شده و محصول نهایی برای مصرف به داخل کشور منتقل می گردد . این طرح علاوه بر اینکه به برگشت منابع ارزی به کشور کمک می کند و در نهایت به توسعه صدور خدمات فنی مهندسی به خارج از کشور منجر می گردد ، طرح بسیارمناسبی برای مدیریت منابع طبیعی کشور نیز به شمار رفته و موجبات بازآفرینی منابع آبی و خاکی کشور را نیز فراهم می سازد .

اجرای این طرح در سطح کلان و ملی ، برای کشور دارای مزیت های عمده ای می باشد که به برخی از آنها در ذیل اشاره می گردد :

  • ایجاد امنیت غذایی

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد محصولات روغنی ، برنج و خوراک دام و طیورکشور ، وارداتی است . بنابراین بهترین روش،  تولید محصولات راهبردی مثل گندم ، خوراک دام و طیور و دانه های روغنی توسط کشاورزان ایرانی در خارج از مرزها ، جهت تامین نیازهای داخلی کشور می باشد.

  • دور زدن تحریم ها

با تکیه بر کشت فراسرزمینی می توان بخش عمده ای از نیازهای غذایی کشور را به دور از نوسانات بازارهای جهانی و بازی های سیاسی موجود در دنیا ، تامین نمود .

  • توسعه روابط سیاسی اقتصادی بین دو کشور

از دیگر مزیت های کشت فراسرزمینی وابستگی متقابل بین دو کشور میزبان و میهمان در این طرح می باشد ، چرا که هر دو طرف در این مبادله سود برده و خواهان تداوم این مشارکت می باشند  .

هرچند در سالهای اخیر با مشارکت بخش خصوصی ، کشورمان گامهای خوبی را در کشت فراسرزمینی برداشته است و اراضی زیادی در دنیا به این طریق زیر کشت رفته اند ، ولی این مقدار نسبت سهم کشورهای رقیب در تصاحب این فرصت های ارزشمند ناچیز است و نیاز به تلاش مضاعف دولت و همه دستندرکاران ، در این حوزه دارد .

بنابر فرمایشات رئیس جمهور محترم درهمایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور “امروز عمق راهبردی ایران از شرق تا شبه قاره هند ، از غرب تا مدیترانه در جنوب تا اقیانوس هند و دریای سرخ و در شمال آسیای مرکزی و قفقاز است” پس لازم است از این نفوذ و عمق راهبردی روابط سیاسی ، در جهت توسعه کشت فراسرزمینی نیز بهره برد و در کنار دیپلماسی سیاسی و اقتصادی به دیپلماسی غذایی نیز توجه ویژه نمود .

مقوله کشت فراسرزمینی در ایران ،  در عمر کوتاه خود با مشکلات متعدد روبرو شده است ، که از آن جمله می توان به نبود ساز و کار اجرایی مناسب ، نبود هماهنگی بین دستگاههای اجرایی و فنی در وزارتخانه های مسئول و حرکت انفرادی سرمایه گذاران و غیره اشاره نمود .

لذا پیشنهاد می گردد ، دولت محترم ضمن حمایت از اینگونه شرکتها ، تدابیری اتخاذ نماید که محصولات تولیدی در مقوله کشت فراسرزمینی ، از تعهد خرید تضمینی توسط دولت بهره مند گردند و همچنین تعرفه گمرکی واردات این محصولات ، حذف شده و تشریفات زاید گمرکی در اینخصوص نیز برداشته شود .

تهیه و تنظیم : هادی محمودی ، فعال در حوزه مالی و اقتصادی

کانال تلگرام پایگاه خبری همدلی و همت: https://t.me/hmtn_ir

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *