مرگ ویلاهای لاکچری غیرمجاز نزدیک است/دست صاحبان نفوذ کوتاه می‌شود

مرگ ویلاهای لاکچری غیرمجاز نزدیک است/دست صاحبان نفوذ کوتاه می‌شود

مرگ ویلاهای لاکچری غیرمجاز نزدیک است/دست صاحبان نفوذ کوتاه می‌شود

افراد صاحب مال و صاحب نفوذ در مناطق مختلف کشور از جمله چهارباغ و ساوجبلاغ اقدام به ساخت ویلاهای غیرمجاز می‌کنند که بنا به دستور رئیس قوه قضایی آزادسازی اراضی و تخریب این ویلاها در دستورکار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت از کرج؛ متخلف دوباره شانس اش را امتحان می‌کند، از نو می‌سازد، اول با دیوارکشی بالا می‌رود، مأمور اگر دید به روش اول متوسل می‌شود، پول می‌دهد تا زد و بند کند، مأمور اگر رضایت نداد، از نو برگه دیگرش را رو می‌کند. همین پروسه کافی است تا چند سال مالک ویلای رویایی‌اش باشد. چند سال که گذشت، پرونده‌اش که به جریان افتاد، در نهایت به حکم قانون تمکین می‌کند.

مأمور، ویلا را خراب می‌کند، چند میلیارد پول بادآورده‌اش، به باد می‌رود! اما چند وقت که گذشت، آبها که از آسیاب افتاد، دوباره از اول شروع می‌کند! تعجب نکنید، این یک چرخه طبیعی در تمام مناطقی است که غیرمجازها سر به فلک کشیده‌اند.

هم مأموران و هم مالکان کارشان را خوب یاد گرفتند، البته تصور می‌شود این زمین‌ها و املاک متعلق به افراد عادی نیست! البته که کارمندی یا کارگری با حقوق جزئی توانایی دادن جریمه‌های میلیادی را ندارند و این تصور هم منطقی به نظر می‌رسد.

مناطق مختلفی در کشور هستند که به محل خوش گذرانی افراد صاحب مال و صاحب نفوذ تبدیل شده است، که البته در این میان نام لواسان همواره پرآوازه تر بوده، اما به گفته رئیس قوه قضایه هر استان یک لواسان مخفی در قلب خود جای داده است که برخورد با متخلفان این نواحی و سازه‌ها و ویلاهای غیر مجاز نیازمند توجه و دقت بیشتری است.

مناطق روستایی با بافت زراعی و باغی که حالا جایشان را به ویلاهای مجلل و لاکچری داده‌اند نیازمند توجه بیشتری هستند.

در این میان ردپای افراد صاحب نفوذ، ثروتمند، معروف و مشهور در این منطقه زیاد است که البته تعجبی ندارد چرا که از همین ابتدا پاسخ یکی از سؤال های بالا را پیدا می کنیم، از طرفی ورود افراد غیر برند به این مناطق ممنوع هم که نباشد، قطعاً سخت و پیچیده است! منظور از «برند» نه تنها چهره‌های سیاسی که اتفاقاً فعالان اجتماعی و هنری هم هست.

البته پس از تغییر و تحولات در دستگاه قضایی و اولویت‌بندی‌های اعلام شده این مجموعه توسط رئیس دستگاه، همه چیز تغییر کرده است و شنیده می‌شود رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز و مقابله با سودجویان از جمله اولویت‌های ابتدایی این دستگاه است که با جدیت نیز در این راستا گام برداشته اند.

پیگیر احیای حقوق بیت المال در چهارباغ و ساوجبلاغ هستیم

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، در رابطه با ساخت و ساز ویلاهای لاکچری،گفت: البرز در چهار باغ و برخی مناطق دیگر گزارش‌هایی به رییس قوه از برخی افراد ذی نفوذ دادند، دادگستری استان البرز با اقتدار پیگیر احیای حقوق بیت المال است.

چهارباغ و ساوجبلاغ، لواسان پنهان استان البرز هستند که افراد ذی نفوذ اقدام به ساخت ویلاهای لاکچری غیرمجاز می‌کنند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی در رابطه با اینکه در بازدیدی که رئیس قوه قضاییه از لواسان داشت، اشاره شد که در هر استان یک لواسان داریم؛ دستگاه قضایی برای برخورد با تخلفات صورت گرفته در تپه سرخه و چهارباغ، ساوجبلاغ و هفت سنگان چه برنامه‌ای دارد و اگر پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده، روند رسیدگی‌ها به کجا رسیده است، گفت: ۲۷ هکتار ار اراضی تپه سرخه به لحاظ اشتباهات و سواستفاده ها واگذار شده بود که با رای دیوانعالی مجموعه به بیت المال برگشت.

ساوجبلاغ و ظرفیت‌های آن‌را بیشتر بشناسیم

شهرستان ساوجبلاغ با قدمت ۹ هزار سال در غرب البرز واقع شده است که از سمت شرق ۴۰ کیلومتر با شهرستان کرج فاصله دارد و از جنوب با شهرستان اشتهارد و از غرب با شهرستان آبیک و نظرآباد و از شما با شهرستان طالقان همجوار است.

ساوجبلاغ یک واژه ترکی به معنای چشمه سرد است و این نام، به خوبی نشان دهنده طبیعت شگفت‌انگیز، سرسبز و پر از رودخانه‌ها و چشمه‌های این منطقه است. وضعیت جغرافیایی این شهرستان به سه منطقه کوهستانی، کوهپایه‌ای و دشت تقسیم شده است که کوه‌ها در بخش شمالی قرار دارند.

فارغ از مناطق دیدنی و مناظر گردشگری این شهرستان نباید مناطق خوش آب و هوا و زمین های کشاورزی روستای چهارباغ را فراموش کنیم، در حالی این مناطق به محلی برای سو استفاده برخی افراد تبدیل شده است.

شناسایی۲۵ هزار ویلای غیرمجاز در ساوجبلاغ

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز در این راستا به خبرنگار فارس گفت: در راستای سیاست‌های ابلاغی رئیس قوه قضائیه و برنامه تحولی دادگستری استان البرز در زمینه مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ ها، نزدیک به ۱۶۰ هکتار از اراضی زراعی و باغ‌های چهارباغ در یک عملیات هماهنگ و در یک روز آزاد شد.

تصاویر چند نمونه از ویلاهای غیرمجاز شناسایی شده در ساوجبلاغ

این مقام مسؤول از آزادسازی اراضی تغییر کاربری یافته چهارباغ خبر داد و گفت: با شیوع کرونا در کشور و ایجاد برخی مشکلات در روند نظارت دستگاه‌های متولی، عده‌ای از فرصت سوءاستفاده کرده و اقدام به تسریع در روند تغییر غیرمجاز کاربری و ویلاسازی در اراضی زراعی و باغ‌ها کردند.

عده ای از شرایط شیوع کرونا ویروس استفاده سوء کردند و سریعا ساخت ویلاهای لاکچری در اراضی کشاورزی و ملی نمودند.در این میان مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و شناسایی عوامل پشت پرده در دستورکار دستگاه قضایی است

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: دادگستری استان دستوراتی را به منظور پالایش این موارد به دستگاه‌های متولی و سایر نهادها صادر کرد که ضمن شناسایی عوامل پشت پرده مشخص شد عده‌ای از صاحبان قدرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم نسبت به تغییر کاربری‌ها اقدام کرده‌اند که با هماهنگی صورت گرفته با ریاست محترم قوه قضائیه و تاکید معظم له، سیاست قوه قضائیه و برنامه دادگستری کل استان بر مقابله بدون تبعیض و بدون اغماض با تغییر کاربری غیرمجاز از سوی هر شخص حقیقی و حقوقی در سطح استان است.

وی بیان کرد: در راستای سیاست‌های ابلاغی رئیس قوه قضائیه و برنامه تحولی دادگستری استان البرز در زمینه مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ ها، نزدیک به ۱۶۰ هکتار از اراضی زراعی و باغ های چهارباغ در یک عملیات هماهنگ  و در یک روز آزاد شد.

هریکندی با اشاره به وجود بیش از ۲۵ هزار ویلای غیرمجاز در دو حوزه قضایی ساوجبلاغ و چهارباغ بر اساس بررسی‌های دبیرخانه قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری و گزارش دستگاههای متولی افزود: چهارباغ یکی از مناطق مورد هجوم متخلفان و سوداگران حوزه تغییر کاربری در استان و کشور است که در دیدار حضرت آیت الله رئیسی از استان البرز، مقابله قاطع و جدی دادگستری استان و دستگاه‌های اجرایی با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان البرز ارزش تقریبی اراضی تغییر کاربری یافته را که در روز جاری آزادسازی شده بیش از ۶۴۰ میلیارد تومان بیان و تشریح کرد: این اراضی عمدتا ویلاها و چهاردیواری‌های غیرمجاز بودند که در یک عملیات هماهنگ آزادسازی شدند.

۱۹ هزار کیلومتر در معرض تغییر کاربری غیرمجاز

وی بر لزوم اهتمام جدی و اقدامات پیشگیرانه جهاد کشاورزی استان بر مقابله جدی با تغییر کاربری‌ها تاکید و متذکر شد: طبق بررسی ها حدود ۱۹ هزار کیلومتر مربع از اراضی زراعی و باغ‌های استان در معرض تغییر کاربری قرار دارند که باید از وقوع آن پیشگیری کرد؛ از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸۷۲ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته استان آزاد شده است که این عملیات با توجه به تاکید صورت گرفته به روسای دادگستری و دادستان های استان در روزها و ماه‌های آتی با شدت بیشتری در کلیه حوزه‌های قضایی ادامه خواهد یافت.

ساخت هر بنای غیر مجاز، یا تصرف اراضی ملی و تغییر کاربری غیرمجاز مسئله ای نیست که با پنهان کاری و در خفاء انجام شود، بدون شک مسؤولان ادارت مختلفی همچون شهرداری، منابع طبیعی، جهادکشاورزی و دستگاه‌های خدمات رسان از این مسئله با خبر خواهند شد.

البته که دستگاه قضا در این مسئله تنها به عنوان ناظر فعالیت دارد اما با دستورالعمل جدید رئیس قوه قضایی برخورد جدی ب متخلفان این حوزه آغاز شده است و استان البرز نیز از این قاعده مسثتنی نیست.

ساختن ویلاهای لاکچری و آن چنانی آن در هم به صورت غیرمجاز و در زمین‌های کشاورزی و اراضی ملی بی سر و صدا انجام می‌شود که پیش از تکمیل ویلا هیچ نهادی با آن‌ها مقابله نمی‌کند؟

رئیس کل دادگستری در این رابطه گفت: قابل قبول نیست ویلایی که غیر مجاز است انشعاب آب و برق داشته باشد، در این راستا یکی از مدیران شهرستان ساوجبلاغ به جرم اعطای انشعاب غیر مجاز و بدون اخذ استعلام بازداشت شد.

بیش از ۳۲۲ مورد تغییر کاربری در البرز شناسایی شد

رفیع یگانه، مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان البر، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، گفت: بیش از ۳۲۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی این استان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه برای تمام موارد شناسایی شده، اخطاریه توقف عملیات صادر شده، اظهار کرد:  ۷۱ مورد از آن ها عملیات تغییر کاربری را متوقف کرده اند.

به گفته این مقام مسؤول این تغییر کاربری‌ها در قالب ساخت بنای تجاری، مسکونی، سرایداری، انباری، محوطه سازی و دیوار کشی انجام شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد:‌ همچنین ۲۴ مورد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی اجرا شده است.

یگانه یادآور شد: تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی می گوید که مأموران جهاد کشاورزی موظف هستند با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد با حضور نماینده دادگاه محل ضمن تنظیم صورت مجلس رأساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه بازگردانند.

وی همچنین در مورد اقدامات ۱۰ ماهه سال گذشته امور اراضی کشاورزی استان گفت: در ۱۰ ماه سال گذشته این استان ۴۶۹۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی شد که تبصره ۲ ماده ۱۰ برای ۲۷۷۲ مورد در سطح ۱۲۹۳ هکتار انجام شد.

در سال گذشته چهار هزار و ۶۹۶ مورد تغییرکاربری غیرمجاز در البرز شناسایی شد که تبصره دو ماده ۱۰ را برای دو هزار و ۷۷۲ مورد قابل اجرا بود.

وی ادامه داد: همچنین حکم قطعی قلع و قمع برای ۷۸ مورد در سطح ۱۴.۸ هکتار انجام و ۴۶۹۶ پرونده و اعلام جرم در محاکم قضایی تشکیل شد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان البرز افزود: برای ۱۷۵۰ مورد از این پرونده ها رای اخذ و ۲۹۴۶ پرونده نیز در حال رسیدگی در مجامع قضایی می باشد.

وی بیان داشت: تخریب اراضی کشاورزی و باغی سبب کاهش تولید و اشتغال شده و از سوی دیگر بر مشکلات اجتماعی می افزاید.

مدیرامور اراضی جهاد کشاورزی البرز اضافه کرد: با وجود منابع محدود مالی و امکانات از همه ظرفیت ها برای پیشگیری از تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ های استان استفاده کرده‌ایم.

یگانه از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی و باغات، مراتب را از طریق سامانه تلفنی ۱۳۱ اطلاع رسانی کنند.

چهارباغ برای ساخت و ساز غیرمجاز ناامن می شود

حسین کوه فلاح، سرپرست شهرداری چهارباغ نیز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: به صورت جدی به مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در سطح این منطقه برخورد خواهیم کرد.

کوه فلاح اظهار کرد: چهارباغ را به شهر ناامنی برای ساخت و ساز غیرمجاز تبدیل می کنیم و هر سازه غیرمجازی را در نطفه خفه خواهیم کرد.

وی اظها کرد: تمامی عوامل گشت واحد کنترل و نظارت شهرداری چهارباغ به صورت ۲۴ ساعته در حال گشت زنی در سطح شهر چهارباغ و نواحی ملک آباد، مهدی آباد و شهرک ابریشم هستند.

سخن پایانی

در این برهه از زمان که دستگاه قضایی تمام توان خود را برای مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز در مناطق مختلف کشور به کار گرفته است، باید دید دستگاه های دیگر چه میزان همراه و همسو بااین مسئله خواهند داشت؟

ویلاهای غیرمجازی که به قیمت از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و اراضی ملی ساخته می‌شود اگر چه مکانی برای خوش گذرانی عده ای محدود باشد، اما فرصت‌های شغلی بیشماری را از بین خواهد برد.

ارائه خدمات همچون برق و گاز و آب به این ویلاها نیز حقوق سایر شهروندان را پایمال می‌کند، به شکلی که بسیاری از مناطق آب برای شست و شو و خوردن وجود ندارد در حالی که این ویلاهای غیرمجاز استخر خود را مملو از آبی می‌کنند که حق آن ها نیست!

امید می رود حالا که قدمی برای کوتاه کردن دست افراد سواستفاده گر از حقوق مردم برداشته شده است، دستگاه های ذیربط با همراهی و همدلی در این راستا اقدامی عاجل داشته باشند.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *