درستی سنجش تب در عصر دقیق تر است یا در صبح ؟

درستی سنجش تب در عصر دقیق تر است یا در صبح ؟

نتایج عجیب یک تحقیق در رابطه با بیماران کرونایی حاکی از آن است که آنها بیشتر در عصر تب می کردند. همچنین ممکن است تشخیص تب سنجی در ساعات مربوط به صبح با خطا همراه باشد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از دیلی میل ، محققان آمریکایی با آزمایش بر روی بیش از ۳۰۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا و آنفولانزا دریافتند که چک کردن علائم کرونا در نوبت صبح چندان فایده ایی نداشته و بهتر است که این کار در نوبت عصر صورت پذیرد تا صحت و سقم ماجرا مشخص گردد.

تب یکی از رایج ترین علائم ویروس کرونا میباشد و به قدری علامت مهم و رایجی در کرونا شناخته میشود که در تمامی مراکز درمانی، مدارس، فرودگاه ها و … پیش از ورود افراد ابتدا تب آنها گرفته می شود.

این نتیجه یک نکته نگران کننده را به ما گوشزد مینماید و آن این است که بسیاری از افرادی که صبح ها به درمانگاه ها مراجعه میکنند فقط بدین خاطر به خانه باز میگردند که دمای بدنشان درست نمایش داده نمی شود. در این میان، حتما افرادی هستند که ناقلند، اما چون تب آنها تشخیص داده نشده و بدون آگاهی، دوباره در میان افراد دیگر حاضر میشوند و در نتیجه، خطر انتقال ویروس موجود در بدن خود را به چندین برابر افزایش میدهند. شاید اگر آنها در عصر تب خود را  بگبرند، متوجه گردند که دمای بدن آنها بالاست.

اکنون این باور مطرح بوده که بهتر است علائم افراد در میانه ی روز مورد سنجش قرار گیرد؛ چرا که ممکن است نتایج در اوایل روز با خطا همراه گردد.

اما مسئله نگران کننده تر آن است که معمولا تب سنج هایی که در اماکن عمومی مورد استفاده قرار می گیرند، نتایج چندان دقیقی ندارند و ممکن است نتیجه درستی را ارائه ننمایند. اکثر این تب سنج ها فقط دمای سطح پوست را نمایش و نشان می دهند، نه دمای اصلی و حقیقی بدن افراد را. به همین دلیل، دقیقا مشخص نمی کنند که بدن یک فرد واقعا چه دمایی دارد. همین هم باعث می شود افراد ناقل واقعی شناسایی نشوند.

این تحقیقات در شهر «سیاتل» صورت پذیرفته و ۳۰۰ هزار نفر در آن تحقیق شرکت داشته اند. افرادی که در نوبت صبح تب شان گرفته می شد، درصورتیکه به بیماری مبتلا بودند، در دستگاه به ندرت تب بالای ۳۸ درجه نشان داده میگردید، اما اگر ناقل بودند و عصر همین کار را انجام میدادند، دمای بدنشان به درستی نمایش داده می شد.

بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا تب شدیدی  دارند، با این حال، در مقابل عده ایی دیگری از مبتلایان علائمی از تب بالا نشان نمی دهند و فقط سرفه کرده و یا حس بویایی و یا چشایی خود را از دست می دهند.

در رابطه با بیماران آنفولانزایی نیز نتایج مشابهی به دست آمده است؛ به صورتیکه ۴۴ درصد از کل مبتلایان در صبح تبی نداشته اند، اما در هنگام عصر تب آنها نمایان می گشت.

در مجموع، نتایج حاکی از آن است که بیش از نیمی از آنها در صبح، دمای بدن بالایی نداشته و در عصر علائمی از تب بروز ندادند.

دمای پیشانی افراد شرکت کننده در تحقیق دو بار گرفته شد؛ یکی صبح و دیگری عصر. در اکثر تب سنجی هایی که در صبح صورت پذیرفت، هیچ مورد ویژه و مخصوصی یافت نشد، اما همان فردی که صبح تب نداشت عصر دمای بالایی را در بدن خود متوجه شد.

اکنون محققان می گویند که تمامی مراکزی که در آن تب سنجی انجام می شود علاوه بر تب سنجی در نوبت صبح یک دور نیز در نوبت عصر انجام دهند. شاید نتایج معکوسی به دست آید.

 

خبرنگار: محمد حسین اسدی

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *